مجتمع ورزشی که براساس برنامه از پیش تعیین شده، مقرر بود طی مدت ۵ سال به بهره‌برداری برسد،اما با گذشت هشت سال از زمان موافقت و تخصیص اعتبارات لازم برای آن، تاکنون فقط ۳۵ در صد پیشرفت فیزیکی داشته که با این وضعیت بیش از ۲۲ سال طول می‌کشد تا تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۸۹۰۵۰۸۶
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مجتمع ورزشی که براساس برنامه از پیش تعیین شده، مقرر بود طی مدت  ۵ سال به بهره‌برداری برسد،اما با گذشت هشت سال از زمان موافقت و تخصیص اعتبارات لازم  برای آن، تاکنون فقط ۳۵ در صد پیشرفت فیزیکی داشته که با این وضعیت بیش از ۲۲ سال طول می‌کشد تا تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

طرح اولیه این مجتمع عظیم ورزشی، یکی از چند طرح عمرانی مورد نیاز شهرستان چالوس و دستاورد سفر پربرکت مقام معظم رهبری  به استان مازندران به میزبانی چالوس بوده، که در سال ۸۸  بنا به تقاضای مردم و مسؤولان و با تخصیص اعتباری به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان، در جریان سفرمقام معظم رهبری به منطقه، مورد موافقت معظم له قرار گرفته بود.

با پیگیری‌ها و دوندگی‌های بسیار سه سال طول کشید تا برای استحصال و ابتیاع ۴۸ هزار متر مربع زمین مورد نیاز از سوی  سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست کشور موافقت اصولی صادر شود.

با صدور مجوزهای  لازم از سوی وزارت ورزش وجوانان و سایر مراجع ذیربط به همراه تخصیص اعتبار مورد نیاز،به مبلغ یک میلیارد تومان، درسال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شده  و با گذشت  هشت سال  از  ۸۸ زمان سفر مقام معظم رهبری تاکنون این طرح  فقط ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طی این مدت به‌دلیل کمبود اعتبارات و بی‌توجهی مسؤولان مربوطه در تخصیص به‌موقع  آن و نیز نبود اراده لازم در تکمیل این طرح بزرگ و مورد نیاز منطقه گردشگری غرب مازندران و مشخصا شهر چالوس موجب شده تا عملیات اجرایی و تکمیل این مجتمع بزرگ ورزشی بنابر ملاحظاتی غیرموجه، با وجود حضور پیمانکاران متعدد با توان اجرایی متفاوت در احداث چنین طرح‌هایی در کشور، تعمداً در تخصیص و جذب اعتبار مرحله‌ای آن وقفه ایجاد می‌شود و به تعویق می‌افتد.

این در حالی است که  مردم و برخی از مسؤولان محلی در تسریع این طرح،هر آنچه را که از عهده‌شان بر می‌آمده،دریغ نداشته و در ایجاد هماهنگی‌های لازم  با مراجع مربوطه و عوامل اجرائی آن همکاری‌های زیادی داشتند.

براساس گزارش‌ها و اطلاعات مردمی و نظرات اهالی روستاهای مجاور محل اجرای این مجتمع بزرگ و استادیوم ورزشی پر ظرفیت و ۵هزار نفری مدرن و مجهز ،تاکنون با انعقاد قراردادهای متعددی با سه پیمانکار که هریک از آنها  به‌تناوب بخشی از این طرح را به مرحله اجرا در آورده و سپس تغییر کرده است.

گزارش‌های مردمی حاکی ار آن است که این پیمانکاران، هرکدام تاکنون با قطع درختان نورس، جوان، کهنسال، تنومند و پهن برگ از گونه‌های منحصر به فرد ویژه رویشگاه خزری و منطقه حفاظت شده در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی  به همراه خاک‌برداری‌های عمیق در سطح وسیعی از عرصه مشمول طرح،حمل  و رهاسازی خاک‌های انبوه در عرصه‌های جنگلی بالادست و ریختن آن بر روی درختچه‌ها، نهال‌های نورسته و درختان جوان و پای درختان بزرگ و مرتفع به‌صورت انبوه، که مجموع این اقدامات غیر‌اصولی موجب مدفون شدن درختچه‌ها زیر خروارها خاک مدفون شدند.

همچنین ریختن خاک انبوه در پای درختان بزرگ و تنومند به ارتفاع ۲ تا ۳متر به‌دلیل مدفون شدن تنه این گونه درختان باعث می‌شود تا با گذشت زمان و در فصول بارندگی، شرایط لازم برای پوسیدگی تنه این گونه درختان تنومند و از بین رفتن آنها در چنین عرصه‌ای به سهولت فراهم می‌شود که خسارات جبران ناپذیری است.

همان گونه که مقام معظم رهبری به مناسبت‌های مختلف، در پیام‌ها و  سخنرانی‌های خود بارها به‌طور مکرر بر حفاظت از منابع طبیعی به‌ویژه از جنگل‌ها و مراتع موکداً توصیه فرمودند تا جایی‌که سفارش اکید داشتند که حتی برای احداث مساجد و حوزه های‌علمیه هم در صورت امکان سعی شود عرصه‌های منابع طبیعی به‌ویژه رویشگاه‌ها و عرصه‌های جنگلی مورد استفاده قرار نگیرد و برای این امور  حتی یک اصله درخت هم  قطع نشود.

براین اساس لازم است کارشناسان مربوطه در اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست  بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت نشان دهند.

گفتنی است در ارتباط با حمل خاک و نخاله‌های زیاد و رها ساختن آنها در زیر درختان جنگلی خبرهای مردمی و تأیید نشده و شایعاتی در منطقه  پراکنده است که حکایت از آن دارند برخی از مسؤولان عمدا سعی بر آن دارند تا با عدم هماهنگی‌های لازم و تأخیر در جذب اعتبارات مورد نیاز در هر فاز عملیاتی این طرح، زمینه لازم در تأخیر اجرای این مجتمع  عظیم ورزشی را فراهم آورند که در اصل قضیه یعنی در جذب به‌موقع اعتباری که در جریان سفر مقام معظم رهبری تخصیص یافته اختلال و ایجاد شک و تردید کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها