لزوم زمان‌بندی مشخص برای دست‌یابی به اهداف مصداقی توسعه گردشگری از الزام‌های توسعه گردشگری سوادکوه است.
کد خبر: ۸۹۰۵۱۸۴
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، جنگل علاوه بر فواید فراوان زیستی برای موجودات زنده دارای توانمندی‌های اقتصادی و گردشگری هم است و در سال‌های اخیر در این زمینه برنامه‌های مختلفی برای آن در دولت و مجلس تدوین شد.

مراسم کلنگ‌زنی پارک میان‌سی و آب‌نمای ورودی شهر زیراب سوادکوه در راستای استفاده بهینه از سابقه تاریخی و زیبایی‌های طبیعی شهر زیراب انجام شد و در این مراسم بر لزوم استفاده متعهدانه و کارشناسی‌شده از آن تأکید شد.

معاون جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری در مراسم کلنگ‌زنی پارک میان‌سی و آب‌نمای ورودی شهر زیراب سوادکوه با اشاره به اینکه حفظ عرصه‌های منابع طبیعی اجتناب‌نا‌پذیر است و همه ما برای حفاظت از آن مسؤولیت داریم، گفت: برگزاری جشن برای حفاظت از 22 هکتار از اراضی منابع طبیعی در قالب پارک میان‌سی در شهر زیراب فعالیتی قابل تقدیر است.

محمد‌رضا جهان‌آرا با بیان اینکه تشکیل سازمان جنگل‌ها در سال 1341 تصمیم خوبی بود ولی در تشکیل و فعالیت‌های آن دو موضوع دیده نشد، افزود: انسان‌های داخل و حاشیه جنگل‌ها دیده نشدند و در حال حاضر نیمی از جنگل‌های ما دارای طرح‌های جنگل‌داری هستند و این طرح‌ها به خوبی در حال انجام هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر‌ین جنگل‌ها به لحاظ تقسیمات جنگل‌داری در شهرستان سوادکوه وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: با وجود بیشتر‌ین جنگل‌ها به لحاظ تقسیمات جنگل‌داری در شهرستان سوادکوه و با توجه به شرایط اقتصادی ضعیف در این منطقه با فرهنگ بالای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی نسبت به مناطق دیگر روبرو هستیم

معاون مدیر‌کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری از ادامه حیات به شرط حفظ عرصه‌های طبیعی خبر داد و گفت: از پیگیری شورای دوره چهارم، امام جمعه و شهردار زیراب برای مراسم کلنگ‌زنی پارک میان‌سی و آب‌نمای ورودی شهر زیراب سوادکوه که گامی در مسیر فعالیت‌های حفظ منابع طبیعی است، تشکر می‌کنم.

فرماندار سوادکوه نیز با اشاره به اینکه این مراسم از خروجی‌های همایش توسعه شهرستان سوادکوه است، گفت: شهرستان سوادکوه محل اتصال سه استان است و سالانه 12 میلیون نفر از محور سوادکوه تردد می‌کنند و تغییر نگاه مردم و مسؤولان نسبت به سوادکوه از اولویت‌های ما در همایش توسعه سوادکوه بود.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود، افزود: اقتصاد و ارتزاق مردم باید در طرح‌های مختلف دیده شود.

وی با بیان اینکه اشتغال دولتی در هیچ جای دنیا جواب نمی‌دهد و سوادکوه باید هدف گردشگری قرار بگیرد و تنها معبر گردشگری نباشد، خاطر‌نشان کرد: علاقه داشتیم تا مراسم کلنگ‌زنی پارک میان‌سی و آب‌نمای ورودی شهر زیراب سوادکوه در هفته دولت و با حضور استاندار و مدیران و افراد بیشتری اجرایی شود.

توحیدی‌مقدم، گفت: بودجه سال 1394 شهرستان سوادکوه 18 میلیارد تومان، بودجه سال 1395 مبلغ 22 میلیارد تومان و بودجه امسال، مبلغ 32 میلیارد تومان است که رشد 50 درصدی دارد و سوادکوه از مناطق کمتر‌توسعه‌یافته است و باید از بودجه‌های این موضوع استفاده بهینه کنیم.

رئیس شورای شهر زیراب نیز با اشاره به اینکه درخواست تملک 144 هکتار زمین منابع طبیعی از منطقه میان‌سی تا امام‌زاده ماهرو انجام شد و 22 هکتار آن در فاز اول اختصاص یافت، گفت: زیراب معروف به شهر امام‌زاده‌ها است و با توجه به گردش‌پذیر‌بودن شهر اقدام به اجرای تأسیسات مربوط می‌شود.

هرمز علی‌نژاد به پیگیری واگذاری زمین‌های مردم بالا‌زیراب و سرخ‌کلا و تصویب طرح چهار باند‌شدن(تند‌رو و کند‌رو) و ایجاد زیر‌گذر در مسیر محور سوادکوه اشاره کرد و افزود: پیگیری دیوار حفاظتی رودخانه تالار در زیراب با احداث سد‌بندی از سال 1393 آغاز شد و هم‌اکنون ادامه دارد.

وی از روکش آسفالت جاده ترانزیتی سوادکوه در محدوده شهر زیراب خبر داد و با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه تأسیس اولین موزه معدنی کشور در شهر زیراب با مدیر‌عامل شرکت ایمیدرو، دانشگاه شهید بهشتی، اهالی کنیج‌کلا و شورای اسلامی و شهرداری زیراب انجام شد، خاطر‌نشان‌کرد: پیگیری حریم شهر و تهیه طرح جامع و تفضیلی شهر، دریافت یک‌میلیارد تومان بودجه برای تجهیز بیمارستان شهدای زیراب و در دست‌اجرا‌بودن ایجاد پیست دو‌و میدانی در زیراب بخشی از فعالیت شورای دوره چهارم بود.

استفاده گردشگری از طبیعت شهرستان سوادکوه با رعایت شاخص‌های توسعه آینده‌نگر انه به عنوان اولویت توسعه شهرستان سوادکوه ذکر شد و دست‌یابی به این هدف مهم با همکاری و همراهی مردم و مسؤولان دست‌یافتنی است و البته کندی دست‌یافتن به این اهداف باید با تسریع مسیر‌ها و تسهیل در فعالیت‌های اداری و اقتصادی همراه باشد.

وجود بستر‌های لازم برای توسعه گردشگری در سوادکوه و تأکید فرماندار شهرستان برای استفاده بهینه از آن را می‌توان از امتیاز‌های موضوع گردشگری قلمداد کرد ولی زمان‌بندی مشخص برای دست‌یابی به اهداف مصداقی توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد همراهی بیشتر عمومی با این اهداف شویم.

ارسال نظرات