معاون امور زیربنایی معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی رئیس جمهور از شکاف 40 درصدی درآمد و هزینه بین جامعه روستایی و شهری خبر داد.
کد خبر: ۸۹۰۵۲۲۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶
 

 به گزارش خبرگزاری بسیج، نعمت الله رضایی، معاون امور برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری امروز در جلسه تبیین آموزش و سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بالغ‌بر 33 هزار مشکلات آب، راه و مدرسه در کشور وجود داشت ازاین‌رو دفتر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم تشکیل شد هدف از ایجاد این مجموعه محرومیت‌زدایی است.

وی با تأکید بر اینکه پس از تأسیس معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم مشکلات عمومی کشور از 33 هزار به 7 هزار رسیده است، خاطرنشان کرد: مسئولان باید به امر توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز توجه ویژه داشته باشند.

معاون امور برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ابراز کرد: دولت درزمینه عمرانی و توسعه روستایی و مناطق محروم برنامه‌ریزی دارد بااین‌وجود درزمینه های دیگر برنامه ندارد.

وی بابیان اینکه در دولت یازدهم نگاه ما به روستاها نگاهی توسعه‌ای بوده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی اصولی اولین پایه آمار و اطلاعات است و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند آمار و اطلاعات، ستون فقرات برنامه‌ها هستند.

رضایی با تأکید بر اینکه آمار باید دقیق باشد، عنوان کرد: برای دستیابی به اطلاعات و آمار دو روش وجود دارد؛ سرشماری درب منازل روش سنتی بوده که منسوخ‌شده است و بهره‌گیری از داده‌های ثبتی که بدین‌وسیله حجم بسیار زیادی اطلاعات تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی توسط دستگاه‌های رسمی تولید می‌شود، بیان کرد: در کشور بیش از 33 هزار دهیار وجود دارد و در استان خراسان رضوی نیز بالغ‌بر دو هزار و 438 دهیار فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد آبادی‌های دارای سکنه در سرشماری سال ۹۵، بیش از ۶۱ هزار و ۷۴۰ آبادی بوده که  در سرشماری سال ۹۶ بیش از ۵۳۶ آبادی به این تعداد اضافه‌شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: حفظ محرمانگی در آمار رسمی که توسط دستگاه‌های رسمی تولید می‌شود امری بسیار ضروری است، حفظ بی‌طرفی در جمع‌آوری آمار و اطلاعات نیز دارای اهمیت ویژه ایست؛ افرادی که به جمع‌آوری اطلاعات و آمار می‌پردازند باید به اخلاق حرفه‌ای و شفافیت توجه ویژه کنند.

وی بابیان اینکه در سال 90 حدود 200 نقطه روستایی تبدیل به شهر شده است، ادامه داد: درگذشته تعداد روستاها و شهرها به‌صورت مساوی بود و با گذر زمان به تعداد شهرها افزوده شد و در مقابل تعداد روستاها و جمعیت روستایی کاسته شد بااین‌وجود در دولت یازدهم روند تبدیل روستا به شهر کاهش یافت.

رضایی بابیان اینکه با توجه به جمعیت روستایی باید اقتصاد متنوع‌تری ایجاد شود، ابراز کرد: سه شاخصه رشد اقتصادی، نرخ تورم و نرخ بیکاری روستاها و شهرها از زمینه اقتصادی در منطقه خبر می‌دهد؛ زمانی که  شهر رشد اقتصادی منفی داشت روستا به خاطر اقتصاد درون‌گرا رشد اقتصادی مثبت داشته است.

وی تأکید کرد: نرخ تورم در 20 سال گذشته در روستاها 2 درصد بیشتر از مناطق شهری بوده است ازاین‌رو مسئولان باید به فکر تورم در روستاها باشند این در حالی است که وضعیت اشتغال در روستاها بهتر از مناطق شهری است و این بدین معناست که نرخ بیکاری روستاها کمتر از جامعه شهری است.

معاون امور برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سال ۶۰ جمعیت روستاها و شهرها برابر بود گفت: اگر با روند تبدیل نقاط روستایی به شهری مقابله می‌شد اکنون نیز شاهد جمعیت برابر روستا و شهر بودیم . خراسان رضوی ازنظر جمعیت روستایی در کشور رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و نرخ رشد جمعیت روستایی در این استان ۶ دهم درصد است.

رضایی در پایان ابراز کرد: شکاف درآمدی و هزینه بین جامعه روستایی و شهری ۴۰ درصد است که باید کاهش پیدا کند.

ارسال نظرات