رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

گلخانه‌های ارزان‌قیمت در اراضی مستثنیات فارس احداث می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ها، در اراضی مستثنیات فارس گلخانه‌های ساده و ارزان قیمت ساخته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۵۳۱۷
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

محمد مهدی قاسمی  در همایش ملی گلخانه‌داران سبزی و صیفی کشور با بیان اینکه در چند سال گذشته برای ساخت گلخانه تاکید ما بر سازه‌های گران قیمت بوده به همین دلیل نیز توفیق زیادی در این زمینه کسب نکرده‌ایم بنابراین باید به سمت ساخت گلخانه‌های ارزان قیمت و ساده‌تر برویم، اظهار داشت: استراتژی ما در سازمان جهاد کشاورزی فارس توسعه گلخانه‌های ارزان قیمت در اراضی مستثنیات است البته هیچ منعی برای احداث گلخانه های پیشرفته و گران قیمت وجود ندارد.

قاسمی عنوان کرد: ایجاد گلخانه‌های ارزان قیمت و توصیه و ترویج آن متناسب با شرایط اقلیمی در هر شهرستان، احداث گلخانه‌ها در زمین مستثنیات کشاورزان و ایجاد زنجیره تولید گلخانه‌ای از استراتژی‌های سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در توسعه گلخانه در این استان است.

 وی با بیان اینکه استان فارس 80 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی دارد که اگر بتوان بهره‌وری را در این سطح 2 برابر کرد بیش از 320 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، گفت: در ایران بیش از 11 هزار هکتار گلخانه وجود دارد که در افق 1404 باید به 48 هزار هکتار برسد و در استان فارس نیز باید در طی 10 سال آینده بیش از 7 هزار هکتار گلخانه ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه ایجاد گلخانه‌ها یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی در کشور برای فائق آمدن بر مشکلات کم‌آبی و تولید محصول پایدار است، اظهار داشت: ایجاد گلخانه در استان فارس به دلیل بحران کم‌آبی ضروری است.

وی افزود: استان فارس به منابع آب زیرزمینی وابسته است و به دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در چند دهه اخیر با افت بسیار شدید آب مواجه است بنابراین باید از روش‌های دیگری که بهره‌وری آب را بالا می‌برد و اشتغال دائم ایجاد می‌کند مواد غذایی مورد نیاز مردم را تولید کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در ایران به ازای هر متر مکعب آب 0.7 تا 0.8 کیلوگرم محصول تولید می‌شود این در حالی است که در جهان به طور متوسط به ازای هر متر مکعب آب 1.5 کیلوگرم محصول تولید می‌شود بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توان با اجرای آن بهره‌وری آب را بالا برد ایجاد گلخانه‌هاست که بهره‌وری آب را نسبت به کشت در فضای باز  2 تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار