خبرهای داغ:
یک استاد و تحلیلگر برجسته آلمانی خطر ترور داعش در اروپا را همچنان بالا می‌داند و می‌گوید حملات تروریستی مشابه اسپانیا در هر زمانی می‌تواند اتقاق بیفتد.
کد خبر: ۸۹۰۵۴۷۵
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمله چند روز پیش یک خودروی ون به مردم در بارسلونای اسپانیا منجر به کشته شدن 13 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر شد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله که با خودروی ون به جمعیت حاضر در میدانی در بارسلونای اسپانیا انجام شد را بر عهده گرفت.

این حمله تروریستی بار دیگر شوک بزرگی را به مقامات و سازمان های امنیتی اروپا وارد کرد و این بار از این نظر حائز امنیت بود که اسپانیا با وجود قوانین سخت امنیتی قربانی این حمله تروریستی شده بود.داعش همچنان در اروپا قربانی می گیرد و مقامات اروپایی را درمانده کرده است.

خبرنگار در همین ارتباط گفت‌وگویی را با پروفسور "توماس یاگر"، صاحب کرسی سیاست بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه کلن آلمان و عضو هیات علمی موسسه سیاست اروپایی در آلمان و تحلیلگران برجسته این کشور انجام داده است.

این پروفسور برجسته آلمانی درباره حمله تروریستی بارسلونا و اینکه آیا این نشانگر یک مرحله تنش زایی جدید از طرف داعش در اروپا است گفت: کشورهای اروپایی در معرض تهدید حملات تروریستی داعش قرار دارند. اروپاییان تا به حال هنوز موفق نشده اند عناصر خطر را زودتر از موعد شناسایی کرده و جلوی اقدامات تروریستی آن ها را بگیرند. اغلب در گذشته مجرمان و عاملان حملات توسط سازمان های دولتی و همچنین پلیس شناسایی شده اما مدارک کافی برای پی گیری و اقداماات بعدی در دست نبود.

ابراز نگرانی درباره انواع حملات تروریستی در اروپا
وی افزود: این مسئله مهم است که توجه داشته باشیم هم حملات تروریستی بزرگ مانند آنچه در بارسلون و پیش از این در پاریس و لندن اتفاق افتاده و همچنین حملات فردی با چاقو جای نگرانی زیادی دارد. در عین حال حملات تروریستی گروهی نسبت به حملات فردی بهتر قابل تشخیص است، چرا که نیاز به آمادگی های قبلی و ارتباطات فشرده تری دارد. اینکه این گروه های ترور می خواهند در شدت حملات تروریستی از یکدیگر سبقت بگیرند نیز جای نگرانی دارد. آن ها در انتخاب اهداف خود هم نمادهای دولتی و هم مکان های زندگی غربی را مد نظر قرار می دهند.

هیچ کشور اروپایی از حملات تروریستی مصون نیست
"توماس یاگر" در ادامه درباره اینکه چرا این بار اسپانیا هدف داعش قرار گرفت نیز گفت: اسپانیا پیش از این نیز هدف حملات تروریستی بزرگی در مادرید بود و حالا دوباره این تکرار شده است. تا جایی که تا به حال قابل تشخیص است بخصوص این واقعیت است که این گروه تروریستی در اسپانیا حضور داشته با منطقه آشنا بوده و توانسته این حمله ترویستی را اجرایی کند. کشورهای اروپایی سابق به صورت متفاوت از این تهدیدات آسیب می دیدند، اما هیچ کشوری حالا آن سوی این خطر ( مصون از آن) نیست. نزدیکی به کشورهای مبدا تروریست ها در این مورد احتمالا نقش تعیین کننده ای داشت.


حملات تروریستی در اروپا هر زمانی ممکن است رخ دهد
وی در ادامه درباره خطر حملات تروریستی داعش در اروپا و اینکه چه اهدافی را دنبال می کنند نیز گفت: خطر ترور داعش در اروپا همچنان بالا است. حملات تروریستی می توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند. در این میان بخصوص حملات تروریستی که عامل آن یک فرد است به سختی قابل تشخیص است. علل مختلفی می توانند منجر به این حملات تروریستی شوند که افراط گرایی بنیادی مستلزم آن است. در این میان با افزایش این رویکرد افراط گرایی و اثرات تقلیدی آن این خطر افزایش می یابد.

بی ثبات کردن جوامع اروپایی هدف تروریسم داعش در اروپا
هدف از این کشتارها برای قاتلان فردی یک انگیزه تیره و تار است و آن ها انسان ها را می کشند چرا که اعتقاد دارند زندگی آن ها ارزشی ندارد. از نظر سیاسی نیزهدف آن ها می تواند بی ثبات کردن جوامع اروپایی و تحریک کردن دولت ها باشد. اما تجربه نشان داده که هنوز این تاثیرات ایجاد نشده است. اما این مسئله بعید نیست که این موضع گیری در جوامع اروپایی در صورت ادامه تروریسم تغییر کند.

کشتار با خودورو روشی ساده برای تروریست های داعش است
پروفسور یاگر در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به اینکه آیا حمله با خودرو یک استراتژی جدید از طرف داعش است نیز گفت: کشتار با وسایل نقلیه ساده تر از حملات تروریستی بسیار پیچیده با مواد منفجره است. این گونه حملات کار لجستیکی بزرگی نیست و نیاز به آماده سازی کمی دارد. هم زمان کشتار با وسایل نقلیه می تواند قربانیان زیاد و تصاویر دلخراشی را به بار آورد. تروریست ها با این نوع کشتار یک فضای عمومی آزادی و زندگی را به یک فضای تهدید و مرگ تبدیل می کنند. خاطرات این گونه حملات در این مکان ها باقی می ماند. به این ترتیب این گونه حملات بر درک افراد از فضای عمومی تاثیر می گذارند.

تشدید اقدامات امنیتی در اروپا  در مقابله با ترور کارساز نبوده است
وی در بخش پایانی این گفتگو در این باره که اروپا باید چه اقداماتی برای مقابله با این مسئله انجام دهد گفت: اقدامات امنیتی سال هاست که در اروپا تشدید شده اما نتوانسته به صورت عمومی از حملات در جوامع اروپایی جلوگیری به عمل آورد و هر چقدر یک جامعه آزادتر زندگی می کند به همان میزان جلوگیری از این گونه حملات کم تر امکان پذیر است. نظارت بر افراد و جایگاه ها قطعا در آینده برای جلوگیری از حملات تروریستی افزایش خواهد یافت. اما این حملات کاملا متوقف نخواهد شد.

این مسئله که تروریست ها به اقدامات نظامی کشورهای اروپایی در خاورمیانه اشاره می کنند بخشی از انگیزه این تروریست ها است. در این میان از شرایط رنج و درد در کشورهای بحران زده عراق و سوریه استفاده می شود تا نفرت ترویج و گسترش یابد بدون اینکه تغییرات سیاسی محسوسی ایجاد شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها