یک گزارش محرمانه سازمان ملل نشان می‌دهد که کره شمالی برای جلوگیری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، شروع به صادرات زغال‌سنگ به کشورهای جنوب شرقی آسیا کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۶۱۵۸
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
 
  به گزارش خبرگزاری بسیج، یک گزارش محرمانه سازمان ملل که به دست آژانس خبری کایودو رسیده است نشان می‌دهد که کره شمالی برای جلوگیری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که هدف آن محدود کردن برنامه اتمی و موشکی این کشور است، شروع به صادرات زغال‌سنگ به کشورهای جنوب شرقی آسیا کرده است. 

در این گزارش آمده است که پس از تعلیق واردات زغال‌سنگ کره شمالی توسط چین، که مصرف کننده اصلی زغال سنگ کره شمالی بود، در ماه فوریه، پیونگ‌یانگ برای زغال‌سنگ خود در سایر کشورها شامل مالزی و ویتنام بازار پیدا کرد.

در این گزارش اشاره شده است که کره شمالی تقریبا به صادرات تمام کالاهایی که توسط تحریم‌ها منع شده‌اند ادامه می‌دهد و بنابراین از ماه فوریه تا به حال حداقل به درآمد ۲۷۰ میلیون دلاری هم رسیده است.

این سند اضافه می‌کند که جامعه بین‌الملل تا به حال در محدود کردن تامین مالی برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی ناکام مانده است و تمام پروسه‌هایی که با هدف مجبور کردن کره شمالی به دست کشیدن از برنامه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی خود ایجاد شده بود با سهل‌انگاری در اجرای تحریم‌های موجود و تکامل تکنیک‌های دور زدن تحریم‌ها توسط پیونگ‌یانگ، تضعیف شده‌اند.

در ۱۵ آگوست تحریم‌های جدید سازمان ملل معرفی شدند که صادرات زغال‌سنگ، آهن و سنگ آهن از کره شمالی را کاملا ممنوع اعلام کرد. در این تحریم‌های جدید فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با کره شمالی هم منع شده‌اند و در کنار ممنوعیت مسافرت برخی افراد سرمایه‌های برخی افراد و شرکت‌ها هم بلوکه شده‌اند.

رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، بارها از چین درخواست کرد فشار اقتصادی بیشتری بر کره شمالی اعمال کند چراکه چین بزرگترین شریک تجاری پیونگ‌یانگ است.

تا به امروز چین همچنان بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است. در ماه آوریل اداره کل کالای چین اعلام کرد که حتی علی‌رغم تحریم‌های سازمان ملل بر زغال‌سنگ کره شمالی که مهمترین صادرات این کشور است، تجارت بین این دو کشور در ربع اول ۳۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

ارسال نظرات