هفته گذشته تعداد زیادی ازپرورش دهندگان ماهی طی نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار حمایت و کمک در برابر واردات بی رویه ای که در بخش این بخش صورت می‌گیرد شدند.
کد خبر: ۸۹۰۶۳۷۷
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

  به گزارش سازمان بسیج کارگری کشور خبرگزاری بسیج،  هفته گذشته تعداد زیادی ازپرورش دهندگان ماهی طی نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار حمایت و کمک در برابر واردات بی رویه ای که در بخش این بخش صورت می‌گیرد شدند که در این رابطه با دونفر از کارشناسان حوزه پرورش ماهی و آبزیان مصاحبه کردیم و نظرات آن ها را در رابطه با وارداتی که در این بخش صورت می‌گیرد جویا شدیم.

210تن از تولید کنندگان ماهیان سردابی در کشور با امضای نامه ای به مقام معظم رهبری نسبت به واردات بی رویه ماهیان خارجی و چینی از جمله تیلاپیا که باعث متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی و ضربه به اقتصاد درون زا  می شود گلایه و از ایشان درخواست کردند تا با تذکر جدی به مسئولان مربوطه به داد تولید کنندگان داخلی برسند.

به این منظور طی مصاحبه ای با دوتن از کارشناسان فعال در این حوزه از مضرات واردات ماهی تیلاپیا جویا شدیم.

محسن پور اسدی عضو مرکز آموزشی علمی میرزا کوچک خان جنگلی با اشاره به اینکه تیلا پیا جزو ماهی های بومی کشور ما به حساب نمی‌آید اظهار داشت: ماهی تیلاپیا جزء ماهی هایی است که در طول سال چندین نوبت می‌تواند داخل آب تخم ریزی داشته باشد از همین رو از اکوسیستم طبیعی در مناطق آب خیز کشور ما بهم خواهد ریخت و جایگاه اکولوژیک ماهی‌های بومی خودمان را در طبیعت از دست خواهیم داد و از همین منظر این موضوع معضلی محیط زیستی برای کشور ما به حساب می‌آید.

وی با عنوان اینکه باید توجه بیشتری به صنایع فراوری و بسته بندی محصولات در کشورمان داشته باشیم ادامه داد: واردات ماهی تیلا پیا علاوه بر مشکلات زیست محیطی که برای اکوسیستم طبیعی کشور ما بوجود می‌آورد تولید ما را نیز با بحران مواجه می‌کند چرا که حتی فیله این محصولات در بسته‌های بندی های مختلف به راحتی بازار مصرف کشور ما ورود پیدا می‌کند که متاسفانه به دلیل عدم اهمیت به فرآوری و بسته بندی مناسب تولیدات داخل در کشور ما میل و رغبت عمومی به این نوع محصولات وارداتی بیشتر می‌شود ودر نتیجه تولید داخل ضربه خواهد خورد.

عضو مرکز آموزشی علمی میرزا کوچک خان با عنوان اینکه خوشبختانه امروز با گسترش مراکز پرورش ماهی توانایی تامین نیاز سالانه ماهی کشور را داریم، افزود: ما طی سال‌های گذشته حتی به حوزه صادرات کپور ماهیان به کشورهایی همچون عراق و افغانستان ورود پیدا کرده بودیم اما سودجویی برخی باعث شده تا با واردات ماهی تیلاپیا تولید ملی را با خطر مواجه کنند.

پور اسدی با اشاره به اینکه هیچگونه ضررورتی در واردات ماهی تیلاپیا وجود ندارد، افزود: کپورماهی‌هایی که در کشور خودمان تولید می‌شود چه از لحاظ پروتئین و چه از لحاظ امگا3 تفاوت چندانی با ماهی های تیلاپیا که به کشور وارد می‌شوند ندارد از همین رو عدم واردات این ماهی نه تنها ضرورتی ندارد بلکه باعث رونق تولید داخل و بهبود وضعیت پرورش دهندگان داخلی ماهی نیز خواهد شد.

واردات تیلاپیا زحمات پرورش دهندگان داخلی خودمان را از بین می‌برد

اردوان بخش زاد مدیر مجتمع تکثیر و پرورش ماهی  شرکت سفید رود با عنوان اینکه پائین بودن قیمت گوشت ماهی تیلاپیا به نسبت سایر ماهی‌ها باعث شده تا بیشتر مردم به خرید این نوع ماهی ها روی بیاورند و پرورش دهندگان ماهی در کشور ما به دلیل بالاتمام شدن قیمت تمام شده ماهی های پرورشی خود متضرر شوند.

وی ادامه داد: از این رو واردات این نوع ماهی‌ باعث نارضایتی عده کثیری از پرورش دهندگان ماهی در کشور شده چرا که واردات تیلاپیا زحمات چندین ساله آنان را از بین خواهد برد.

مدیر مجتمع تکثیر و پرورش ماهی سفید رود با تاکید بر اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در داخل کشور مشکلات زیست محیطی را برای ما به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: تیلاپیاجزء گونه‌های بومی کشور ما محسوب نمی‌شود و پرورش آن در استخرها و آبهای آزاد کشور انواع ماهی‌های بومی کشور ما را تهدید می‌کند.

بخش زاد با عنوان اینکه البته هنوز واردات این گونه ماهی به حدی نیست که تولید ما را مختل کند، بیان داشت: در حال حاضر این میزان از وارداتی که در حوزه تیلاپیا صورت میگیرد در صورت افزایش تناژ وارداتی میتواند تهدیدی برای تولید داخل به حساب بیاید و در واقع علت اصلی اینگونه اعتراضات پرورش دهندگان ماهی به این موضوع برای پیشگیری و جلوگیری از چنین رخدادی است.

وی با اشاره به میزان سرانه مصرف ماهی در ایران، اظهار داشت:سرانه مصرف ماهی در ایران سالانه 10 کیلو گرم به ازای هر فرد می‌باشد که این مقدار نسبت به آمارهای جهانی بسیار کم است، البته همین میزان در سالهای اخیر با سیر صعودی همراه بوده که امیدواریم پس از این هم این میزان رشد و ارتقا داشته باشد.

 

ارسال نظرات