با هدف بررسی زمینه های همکاری مشترک، جلسه هم اندیشی جهاددانشگاهی استان اردبیل و اداره کل انتقال خون استان در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۰۷۰۱۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در این جلسه  سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در تلاش است تا با کمک به دستگاه های اجرایی، ابعادی از اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشد.

مهران اوچی اردبیلی با اشاره به تمرکز حوزه پژوهش و فناوری واحد اردبیل برای پر کردن خلاء های استان تصریح کرد: جهاددانشگاهی اردبیل به دنبال ایجاد ساختار پژوهشی در زمینه سلامت باروری، کشاورزی و گردشگری است تا بتواند در توسعه و رونق اقتصادی استان گام بردارد.

وی از اجرای طرح مطالعاتی ساماندهی تدوین دستورالعمل مدیریت و بهره برداری از آب های گرم و معدنی سرعین در راستای در توسعه گردشگری استان خبر داد و اظهار داشت: این طرح به کارفرمایی شرکت آب منطقه ای اردبیل در معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان اردبیل در حال انجام است.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل از هر ۵ زوج، یک زوج دچار مشکل ناباروری هستند اضافه کرد: مرکز درمان ناباروری قفقاز در جهت تحقق ابلاغیه سیاست های افزایش جمعیت از زمان راه اندازی تاکنون ۱۹ هزار زوج پذیرش داشته که ۱۸ درصد آن مربوط به اتباع خارجی است. از این تعداد، 9 هزار زوج مراحل درمانی خود را پیگیری می کنند که طبق اعلام خانواده ها، درمان ۷۰۰ زوج موفقیت آمیز بوده و ۳۵۱ کودک متولد شده است البته به یقین میزان موفقیت ها از این تعداد بیشتر است.

اوچی اردبیلی به نقش فاکتورهای رشد پلاکتی (PRP) در درمان نازایی اشاره و خاطرنشان کرد: در مواردی که شکست مکرر لانه گزینی در IVF صورت می گیرد می توان از این روش برای افزایش درصد موفقیت استفاده کرد که بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در اردبیل اضافه کرد: از سال 1387تاکنون ۵۵۶ نمونه خون از استان در این بانک ذخیره شده است که ۵۶ نمونه مربوط به سالجاری می باشد. سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری های صعب العلاج ذخیره سازی می شود.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون و جهاددانشگاهی زمینه همکاری مشترک بیشتری دارند خاطرنشان کرد: این دو نهاد می توانند در فرهنگ سازی اهدا و استفاده از سلول های خون بند ناف در درمان بیماری های صعب العلاج و فرآورده های خونی همکاری نمایند.

اوچی اردبیلی از آمادگی جهاددانشگاهی برای عقد تفاهم نامه همکاری و انجام طرح های مشترک مطالعاتی و تحقیقاتی با اداره کل انتقال خون خبر داد.

در این جلسه مدیرکل انتقال خون استان اردبیل، جهاددانشگاهی را افتخاری برای استان خواند و افزود: این نهاد فعالیت های ارزشمندی در حوزه های مختلف خصوصا در حوزه سلول های بنیادی انجام داده است که با حمایت و مشارکت سایر دستگاه های اجرایی می تواند به ارائه خدمات بهتر به مردم اقدام کند.

بابک رضازاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی با ورود به حوزه ذخیره سازی سلول های بنیادی جهت استفاده در درمان برخی بیماری های خونی و فلج مغزی گام مهمی در حوزه پزشکی برداشته است تصریح کرد: با بازسازی تجهیزات لازم در اداره کل انتقال خون، جمع آوری و ذخیره خون­های اهدایی و روند ارائه خدمات به متقاضیان فرآورده های خونی تسریع و بهبود یافته است.

وی فعالیت مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی در استان را بسیار ارزشمند خواند و اظهار داشت: اداره کل انتقال خون استان آمادگی دارد در زمینه جداسازی پلاکت از خون مادر جهت استفاده در عمل IVF به روش PRP با جهاددانشگاهی همکاری نماید.

در پایان این جلسه، مدیرکل و معاونان اداره کل انتقال خون استان اردبیل از بخش های مختلف مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی، آزمایشگاه و نمایندگی بانک خون بند ناف رویان بازدید و در جریان فعالیت های آن قرار گرفتند.

 جهاددانشگاهی دنبال ایجاد ساختارهای پژوهشی است

ارسال نظرات