استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بسیج»:

قوانین موجود بر ضد صادرات عمل می کنند/ دیپلماسی اقتصادی نداریم

موسایی گفت: متاسفانه به قدری که واردات در ایران به آسانی امکان پذیر است، صادرات به سخت ترین شکل ممکن صورت می گیرد.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۱۰
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

دکتر میثم موسایی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره  دیپلماسی ایران در مواضع بین المللی در خصوص صادرات کالا گفت: دولت در بحث صادرات به قدری باید سریع اقدام کند تا تجار ایرانی در بازارهای کشور های همسایه فعالیت داشته باشند و رقیبی تراشی برای بازرگانان ایرانی نشود.

وی افزود: به عنوان مثال کشور عراق که وسعت مرزی بسیار زیادی با ایران و به علاوه، از لحاظ دینی و فرهنگی مشترکاتی هم دارند. اما ترکیه به دلیل تعلل آقایان در بخش صادرات توانسته است این بازار را از ما بگیرد. در حال حاضر ترکیه با کمیت بیشتر و کیفیت بهتر توانسته است به اندازه 10 هزار دلار در عراق صادرات داشته باشد.

این کارشناس عنوان کرد: ضعف در بخش دیپلماسی به قدری قوی است که باتوجه به حجم صادرات به کشور عراق و فعالیت های مختلف سیاسی در این کشور، اما باز هم نیاز به گرفتن ویزا برای ورود به این کشور وجود دارد. یکسری از مجوزها و قوانین وجود دارد که باعث شده است صادرات ایران وضعیت نابسامانی داشته باشد.

موسایی در مورد تعرفه مند کردن بخش های صادراتی و وارداتی محصولات اظهار داشت: متاسفانه به قدری که واردات در ایران به آسانی امکان پذیر است، صادرات به سخت ترین شکل ممکن صورت می گیرد. این در حالی است که نرخ ارز چهار سال ثابت مانده و برای وارد کننده یک یارانه محسوب می شود اما در بخش صادراتی چنین شرایطی وجود ندارد. تمام قوانین به نفع وارد کننده است نه صادرکننده ای که با هزاران قانون و تبصره مواجه است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار