خبرهای داغ:
استاندار همدان گفت: همدان مهد علم و جایگاه پرورش بزرگان است و اگر بررسی کنیم بوعلی سینای بزرگ با علم و یقین به همدان آمد و کتاب قانون و شفا را در همدان نوشت.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۲۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

همدان مهد علم و جایگاه پرورش بزرگان استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد ناصر نیکبخت امروز در مراسم بزرگداشت و ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا که همزمان با روز همدان است اظهار داشت:  بوعلی سینا می‌تواند به عنوان هویت فرهنگی و علمی مردم ایران باشد.

وی بیان کرد: اگر ما روزی را در تقویم ایران به نام بوعلی سینا و روز پزشک داریم و روز همدان را نیز در این روز انتخاب کردیم انتخاب شایسته‌ای بوده است.

نیکبخت عنوان کرد: به نظر می‌رسد که بوعلی سینا از نابغه نیز بالاتر بوده است چرا که حتی نوابغ نیز باید امکان بروز نابغه را داشته باشند و پزشکان، مبتکران و بزرگانی را که در عالم علم داریم قطعا و حتما منابع و مراجعی را در اختیار داشتند.

وی افزود: اما بوعلی سینای بزرگ که منبع، مرجعی، پژوهشکده، مرکز تحقیقات و مکان علمی نداشت اینگونه شد که اگر امروز ما مرکز تحقیقات علم پزشکی در دنیا را داریم منبع و مرجع آن به طور قطع آثار بوعلی سینا است.

استاندار همدان با بیان اینکه شاید علم ابوعلی سینا علم لدنی بوده است، گفت: شاید بتوان گفت علم ابوعلی سینا از منبع فنا ناپذیر بوده وگرنه آنچه که در کتاب قانون ایشان آمده است امروز نیز می‌بینیم در علم پزشکی روز دنیا به نوعی استفاده شده و ایشان منبعی در علوم پزشکی بوده که این از انسان معمولی خارج است.

نیکبخت تصریح کرد: توجه ایشان به علم از هر مقام، جایگاه و فرصتی در دنیا بیشتر بوده است چرا که بوعلی سینا در شرایط وزیر، مسئول، زندانی، فراری و غیره هم قرار داشته ولی در ابتدا به درس و تحصیل خود می‌رسید و بعد به صدارت و وزارت می‌رسید.

وی اظهار داشت: اما قدرت و قدرت طلبی این را به ما نمی‌گوید و کسانی که در قدرت غرق می‌شوند و قدرت مهارشان می‌کند دیگر علم، عرفان، تحقیق و پژوهش در مرحله نخست و اولویت آنها قرار ندارد ولی بوعلی سینا به صدارت خود نمی‌بالد بلکه به خدمت به جامعه بشری، علمی و پزشکی افتخار می‌کند.

استاندار همدان با بیان اینکه همدان و ایران مفتخر است که مدفن این مرد بزرگ در اینجا واقع شده است، گفت: باید این افتخار را برتابیم و بروز دهیم و برای این شخصیت احترام بیشتری قائل شویم به همین سبب از امام جمعه همدان که این شخصیت را از مهجوری خارج کرد قدردانی می‌کنم چرا که در ایران بوعلی سینا را کمتر از دنیا می‌شناختند ولی اکنون بنیاد بوعلی سعی کرده تا این شناخت را در مردم ایجاد کند.

نیکبخت با بیان اینکه بنیاد بوعلی تنها بنیاد رسمی است که در همدان وجود دارد با مسئولیت امام جمعه همدان فعال است عنوان کرد: وقتی تاریخ علمی را مطالعه و بررسی می‌کنیم هیچ کس جز معصومین به این همه نام آوری نرسید ولی ابن سینا به آن رسید مگر اینکه بگوییم وی علم لدنی داشت.

وی با اشاره به اینکه این همه گفتار کار یک آدم معمولی نیست، گفت: اکنون که بیشترین امکانات و مرکز تحقیقات را داریم نتوانستند ایرادی به آنچه که در کتاب قانون ابوعلی سینا آمده بگیرند.

استاندار همدان با اشاره به دیدار دو روز گذشته خود با مقام معظم رهبری بیان کرد:ایشان فرمودند که استان همدان دارای بزرگان فراوان و مهد علم است و این بزرگان هم چراغ خورشید هدایت انسان‌ها هستند.

نیکبخت ضمن ابراز گلایه‌ای از وزارت بهداشت و درمان اظهار داشت: پیشنهاد دادیم که دانشگاه علوم پزشکی همدان به نام دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نامگذاری شود که این خواسته هنوز برطرف نشده و از وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهم تا به این مهم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به حضور مردم همدان در عرصه های مختلف گفت: مردم همدان در همه عرصه ها رشادت های خوبی را نشان دادند ضمن اینکه فراموش نمی کنیم که در مراسم استقبال سرلشگر شهید همدانی مردم همدان چگونه حضور یافتند.

استاندار همدان گفت: همدان مهد علم و جایگاه پرورش بزرگان است و اگر بررسی کنیم بوعلی سینای بزرگ با علم و یقین به همدان آمد و کتاب قانون و شفا را در همدان نوشت، وی می دانست که همدان قدرتی در پرورش و نبوغ دارد و این افتخار را نصیب همدان کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات