با حضور ۲۲ قصه‌گوی هرمزگانی بیستمین جشنواره قصه‌گویی مرحله استانی امروز یکم شهریور در سالن سینما کودک مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس درحال برگزاری است.
کد خبر: ۸۹۰۷۲۸۶
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛خلیل مسیحی، معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری هرمزگان عصر چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این جشنواره طی سخنانی اظهار داشت: قصه بیان زندگی بشر، شرح تحول تفکر و اعتقاد انسان در طول زمان و اعصار است.

وی با بیان اینکه عمر قصه و قصه‌گویی به اندازه عمر پیدایش زبان و گویایی انسان است، بیان داشت: قصه همواره منعکس کننده دیدگاه انسان درباره جهان، عوامل ناشناخته پیرامون او، آموزش آداب و رسوم، اعتقادات و تاریخ یک نسل به نسل دیگر می باشد.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری هرمزگان افزود: افلاطون از نخستین کسانی است که اهمیت قصه برای کودکان و نوجوانان را دریافته است و در بخشی از کتاب مشهور خود "جمهوریت "به بیان اهمیت قصه برای کودکان اختصاص داده است.

به گفته مسیحی، کودکان با خواندن قصه و داستان بین خود و قهرمان داستان یک نوع رابطه ایجاد می‌کنند به گونه‌ای که با این رابطه احساس امنیت و آرامش می‌کنند و اعمال قهرمانان قصه به عنوان نکته‌های مورد قبول آنان واقع می‌شود تا جاییکه به‌کارگیری این اعمال را نوعی افتخار برای خود می‌دانند.

وی گفت: نقل حکایات، ذکر وقایع و حوادث و داستان سرایی از جمله هنرهای زیباست که از کهن‌ترین هنرها در جهان به شمار می‌رود و بیش از سایر انواع هنر و پرورش کودک و انتقال تمدن، فرهنگ و اطلاعات آبا و اجداد به فرزندان مؤثر می‌باشد.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری هرمزگان نیروی کنجکاوی در کودکان برای کسب تجارب تازه و آشناکردن غیرمستقیم کودک با دنیای خود را از جمله وسایل غیرمستقیم آموزش و پرورش نام برد که تأثیر بسیار زیادی در تربیت کودکان دارد و امروزه بیش از هر زمان دیگری موردتوجه مربیان است.

مسیحی ادامه داد: راهنمایی اخلاقی کودکان، رهبری و تقویت نیروی اندیشه از دیگر مواردی است که اهمیت به‌کارگیری ادبیات کودکان و قصه را در تعلیم و تربیت آنان بیان می‌کنند.

وی ابراز کرد: فعال سازی واژه‌های ذهنی از طریق قیاس، مثال، استعاره و قصه به کودک کمک می‌کنند تا اطلاعات جدید را با آنچه از قبل ربط می‌دانند، توضیح دهند؛ بنابراین به وسیله قصه می‌توان به صورت غیرمستقیم واژه‌ها و مفاهیم به کودک آموخت و رشد شناختی و اخلاقی کودکان را در این زمینه افزایش داد.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری هرمزگان یادآور شد: دراین دوره از جشنواره در مرحله شهرستانی ۹۳ قصه و مرحله استانی نیز ۲۳قصه ارسال شد که از این تعداد ۲۲ قصه انتخاب شده است و هفت نفر به مرحله منطقه‌ای راه می‌یابند.

بیستمین جشنواره قصه‌گویی مرحله استانی در هرمزگان که از صبح امروزدر در سالن سینما کودک مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس درحال برگزاری است، در نوبت صبح ۱۳ قصه‌گو به بیان قصه‌های خود ‌پرداختند.

ارسال نظرات