خبرهای داغ:
مسئول بسیج عشایری سپاه حضرت جواد الائمه (ع) مطرح کرد:

اهداء وام قبل از آموزش در حل مشکلات عشایر خراسان شمالی

مسئول بسیج عشایری سپاه حضرت جواد الائمه (ع) گفت: همیشه اعطای تسهیلات گره گشای مشکلات عشایر نیست، برای بهره وری و اقتصادی کردن زندگی عشایر باید آنها را نسبت به دامپروری نوین آموزش و آگاه ساخت.
کد خبر: ۸۹۰۷۸۶۰
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

اهداء وام قبل از آموزش؛ گره کور در حل مشکلات دامپروری عشایر استان خراسان شمالیبه گزارش سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج، "نوروز محمد قنبرزاده" مسئول بسیج عشایری سپاه حضرت جواد الائمه (ع) خراسان شمالی گفت: همیشه اعطای تسهیلات گره گشای مشکلات عشایر نیست، برای بهره وری و اقتصادی کردن زندگی عشایر باید آنها را نسبت به دامپروری نوین آموزش و آگاه ساخت.

وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال، ادامه داد: در این خصوص باید اولویت حفظ و پایدار کردن شغل های موجود اصل قرار بگیرد، باید به صورت اصولی و کاملا علمی برای ایجاد شغل عمل کرد، یکی از شغل های که می تواند با کمترین هزینه و با اتکای به توان داخلی استان به صورت پایدار حفظ و گسترش یابد، دامپروری است.

قنبر زاده افزود: بسیار ی از دستگاه های اجرايي برای ایجاد شغل و حمایت از اقتصاد مقاومتی اولین راهکاری که ارائه می دهند پرداخت وام است، در صورتی که در خیلی از موارد جهت حفظ و پایدار کردن برخی از حرفه هایی که در حال نابودی است نیازی به وام و تسهیلات نیست، با توانمند کردن و آگاه سازی عشایر نسبت به استفاده از دانش روز از نابودی این حرفه جلوگيري نمود.

وی تاکید کرد: باید با آموزش های علمی و استفاده از روش های جدید دامپروری و تغییر سبک پرورش دام از سنتی به صنعتی از عشایر حمایت کرد، به همین جهت ما در بسیاری از موارد مخالف دادن تسهیلات قبل از آموزش و توانمندسازی عشایر هستیم.

وی تصریح کرد: خشکسالی های پی در پی و افزایش دام باعث تضعیف مراتع شده است، دامپروری عشایر به تبع آن  تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند و باعث نابودی این شغل گردیده است، در همین راستا اگر صدها میلیارد وام به این قشر تزریق گردد، به علت استفاده از روش های دامپروري سنتی موثر نخواهد بود، باید بخش عمده این تسهیلات در زمینه های مانند اصلاح نژاد، چندقلويي زايي و تغذیه دام سرمایه گذاری شود تا علاوه بر بازدهی بیشتر و پایدارتر، دامپروری عشایر از سنتی به صنعتی تبدیل شود.

مسئول بسیج عشایری استان اشاره کرد: آمار و اطلاعات نشان می دهد که میانگین تولید و بهره وری دام های عشایر استان بین ۵۰ تا ۷۰ درصد متغیر است، یک نخبه عشايری با استفاده از دانش نوین دامپروری در قالب طرح اصلاح نژاد و چندقلوزايي در شهرستان فاروج توانسته است این بهره وری را تا ۲۰۰ درصد در زمینه های تولید، افزایش وزن، کاهش تلفات و ... به دست آورد که این بیانگر به پربازده بودن سرمایه گذاری در شیوه های نوین دامپروری است.

وی بیان کرد: حمایت از دامپروری نوین به معنی نابود کردن سبک زندگی سنتی عشایر نیست، بلکه آگاه سازی آنها نسبت به دانش روز دامپروری است تا زندگی پر مشقت آنها صرفه اقتصادی و از پایداری برخوردار گردد.

این مقام مسئول در پایان افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه دامپروری و دامپزشکی عدم و ضعف آگاهی عشایر استان نسبت به مسائلی همچون همخونی دام ها، توجه نکردن به مباحث تغذیه ای، استحمام به موقعه دام، ضعف در واکسيناسيون به موقع بیشترین عامل تلفات دامی عشایر را تشکیل می دهند.

 

 

ارسال نظرات