اهالی روستای نز و پرازن بخش سندرک میناب مجبورند برای مصارف خود از آبی با طعم فضولات حیوانی استفاده کنند.
کد خبر: ۸۹۰۷۹۳۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از میناب جنوب، روستای نَــــــز در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان میناب، یکی از محروم ترین روستاهای بخش سندرک با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر این روزها به دنبال عدم بی توجهی های مسئولان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

روستائیانی که نه تنها با مرکز شهرستان بلکه با نزدیک ترین روستای خود فاصله ۱۵ کیلیومتری دارند و حتی برای رسیدن به روستای بعدی باید از جاده های مرگ آور و خطرناک بگذرند ، روستایی که تا بحال هیچ مسئولی به آنجا نرفته است.

با ورود به روستای نز و پرازن در ابتدا لوله های سیاه رنگی مشاهده می کنید که با مسافت زیادی از دل روستا عبور می کند با منبع های سفید رنگ که در محوطه منازل مسکونی تعبیه شده است، و مردمانی که مجبور هستند از چشمه پائین دست آب آشامیدنی خود را تامین کنند،معلوم شد که این روستا با کمبود اب آشامیدنی مواجه است.

برای اینکه از وضعیت آب آشامیدنی اهالی این روستا جویا شویم با جمعی از اهالی روستا به محلی که آب به مردم این روستا انتقال داده می شد رفتیم، در۳ کیلومتر دور تر از روستای نز و پرازن یک رودخانه مشاهده کردیم که اهالی این روستا با لوله کشی آب جمع شده کناره این رودخانه را برای مصارف خانگی و آب شرب استفاده می کردند.

آب آشامیدنی روستای نَـــــــز کاملا غیر بهداشتی است

درویش رضایی یکی از اهالی روستای نَــــز از توابع بخش سندرک شهرستان میناب در حاشیه گزارشگیری از مشکلات اهالی این روستاگفت: مردم این روستا مجبورند از آب ناسالم و غیر بهداشتی که محلی از انباشت فضولات حیوانی است استفاده کنند.

رضایی اضافه کرد: اهالی این روستا باید ۲ روز منتظر بمانند تا آب باریکه از لوله های انتقال آب عبور کند و به آب انبار برسد،آبی که شاید دیگران از خوردن آن امتناع کنند اما مردم روستای نَــــز ۲۵ سال است که استفاده می کنند.

این شهروند ادامه داد: آب آشامیدنی این روستا از محل رودخانه تامین می شود، املاح و روسوباتی که همراه آب به درون لوله ها وارد می شود سبب گرفتگی، انباشت روسوب در جان لوله ها می شود بخاطر همین اهالی روستا از پوشاندن لوله ها خود داری کرده اند تا راحت تر لوله ها را پیدا کرده و برای دفع رسوبات آن را تکان دهند.

وی تصریح کرد: تنها آب روستای نَــــز، از جمع شدن آب در بستر رودخانه تامین می شود،اینجا محل تردد انواع حیوانات اهلی و وحشی است و با اینکه آب آشامیدنی این روستا بوی فضولات حیوانی می دهد اهالی مجبورند استفاده کنند.

رضایی ابراز کرد: اینجا آنقدر به بهانه خشکسالی، کمبود بودجه و… بیکاری رواج دارد که روستائیان عادت کرده اند به زل زدن به کوه و دشت های اطراف یا برای کار کردن به جزیره کیش سفر کنند.

چرا خانواده های ما باید مورد بی مهری های دولت قرار بگیرند

محمد کرمشاهی یکی از قدیمی های این روستا گفت:مسئولین فکری بحال این مردم محروم روستای نَــــــز و پرازن بکنند، تا کی باید از آب آشامیدنی سالم که حق یک شهروند است محروم باشیم، زنان و فرزندان ما به دلیل استفاده کردن از این آب غیر بهداشتی بیمار شده اند.

کرمشاهی ادامه داد: چرا خانواده های ما باید مورد بی مهری های دولت قرار بگیرند از مسئولین تقاضا داریم به این روستا سفر کنند تا رنج فقر و محرومیت این مردم را از نزدیک ببینند و تنها سفرشان را بهانه جمع آوری رای و همراهی با خود ندانند.

وی اذعان داشت: آقای مسئول، حق داشتن آب آشامیدنی سالم از ما سلب شده است، این وضعیت اسف بار مردان این روستا را جلو خانواده هایشان شرمنده کرده است.

این ساکن قدیمی روستای نَــــــز گفت: تا کنون هیچ نماینده و فرمانداری به این روستا سفر نکرده است، افرادی هم که به این روستا آمده اند فقط صِرف جمع آوری رای و تبلیغ نماینده خاص بوده و هیچ مشکلی از اهالی این روستا حل شده است.

کرمشاهی گفت: مشکل آب آشامیدنی این روستا با گذشت ۲۵ سال هنوز مرتفع نشده است و طی این خشکسالی های اخیر و کمبود بارش تا چند سال آینده وضعیت آب آشامیدنی روستای نَـــــــــــز به یک کابوس تبدیل خواهد شد.

فوت دو جوان بخاطر بیماری کلیه                                                                                                                                

علی عبدالله زاده جوان ساکن روستای نَــــــــز ضمن گلایه از مسئولین گفت: به سبب غیر بهداشتی بودن آب آشامیدنی این روستا تا کنون دو نفر از اهالی بخاطر بیماری کلیوی ناشی از مصرف این آب جان خود را از دست داده اند.

این جوان ادامه داد: بیماری های کلیوی، عروق، مجاری ادراری، پروستات، سنگ مثانه شایعترین بیماری در بین اهالی این روستا بوده که می طلبد مسئولین در رفع محرومیت مردم این روستا از حداقل امکانات دریغ نکنند.

وی ابراز کرد: فقر و محرومیت در این روستا به اندازه ای است که اگر فردی مریض شد تامین هزینه دارو و درمان آن یک مصیبت بزرگ برای آن خانواده محسوب میشود و مجبور می شود تا با بیماری دست و پنجه نرم کنند.

عبدالله زاده جوان ساکن روستای نَــــــــز اذعان داشت: عدم توجه به زیر ساختها و قدیمی بودن لوله های موجود باعث شده تا اهالی روستای نَــــز نتوانند آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین کنند.

۷۰درصد اهالی روستای نَــــز از بیماری گوارشی رنج می برند

دکتر سلمان اسدی متخصص بیماری های داخلی از مرکز بهداشت و درمان بخش سندرک گفت:آبی که به مردم این روستا استفاده می کنند کاملا غیر بهداشتی با تلمباری از فضولات حیوانی و باقیمانده آبی که احتمال هر گونه امراض و بیماری های عفونی و انگلی دارد.

دکتر اسدی تصریح کرد: طی ویزیت رایگان و بررسی هایی که از وضعیت بهداشت و درمان مردم روستای نَـــــز انجام شد اغلب مردم روستا به دلیل استفاده کردن آب آشامیدنی غیر بهداشتی و مضر دچار بیماری های گوارشی، کلیوی، پروستات، بیماری های انگلی و عفونی هستند.

وی ادامه داد: تیم پزشکی مستقر در بخش سندرک آماده ارائه هر گونه خدمات بهداشتی و درمانی برای اهالی روستاهای محروم این بخش و شهرستان میناب می باشدبه این امید تا بتوانیم نسبت به رفع مشکلات همنوعان اقدام کنیم و نوید بخش سلامت به خانواده های مناطق محروم باشیم.

پیشنهاد ۸۰۰ میلیونی اداره آب و فاضلاب روستایی برای احداث چاه

ایمان پنجشنبه زاده دهیار روستای نَـــــــز بخش سندرک ضمن گلایه مندی از مسئولین گفت: اهالی این روستا از سال ۱۳۷۰ تا کنون از مشکل بی آبی و خشکسالی رنج می برند و ۲۵ سال است که تنها منبع تامین آب آشامیدنی این روستا آب رودخانه ها در مسیر این روستا بوده است.

وی افزود:برای رفع این مشکل چندین بار به فرمانداری و بخشداری شهرستان میناب مراجعه کردیم ولی متاسفانه هیچ جواب درست و قانع کننده ای از سوی مسئولین به ما داده نشده است.

پنجشنبه زاده اظهار داشت: طی مکاتبات انجام شده با اداره آب و فاضلات روستایی مرکز استان، برآورد هزینه برای احداث یک حلقه چاه آب ۸۷۰ میلیون تومان پیش بینی کرده اند که با واقعیت خیلی فاصله دارد و اگر این اداره مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای تامین آب شرب این روستا واگذار کند ما قادریم مشکل آب روستا را بر طرف کنیم.

دهیار روستای نَــــــز ادامه داد: مردم روستای نَـــز هیچ وقت توان پرداخت هزینه ای که بخواهیم این وضعیت را سامان ببخشیم ندارند و اداره آب و فاضلاب روستایی استان هرمزگان هم هیچ اعتباری با این مبلغ هنگفت برای توسعه و تقویت زیر ساختی در بحث آب به  این روستا اختصاص نمی دهد.

وی گفت: لوله های انتقال آب از کنار رودخانه تا دور ترین نقطه در این روستا به دلیل عمر زیاد و شدت گرمای تابستان فرسوده شده و وضعیت آبرسانی به مردم روستا با مشکل مواجه کرده است.

پنجشنبه زاده گفت: از آنجایی که بهره مندی از آب آشامیدنی سالم حق ضروری یک شهروند بشمار می رود مسئولین باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند و با یک برنامه ریزی هدفمند خواسته های مردم مناطق محروم را مرتفع سازند.

وی از مسئولان خواست تا با رسیدگی به خواسته حق مردم این روستا مشکلات پیش آمده برای تامین آب روستا را حل نمایند

روستای نَــــژ از توابع بخش سندرک شهرستان میناب  با جمعیت ۳۰۰ نفر در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان میناب قرار دارد.

ارسال نظرات