کمبود آب شرب در سال ها و روز های اخیر از مرز بحران گذشته و هشدار جدی برای مسئولان استان و شهرستانی است که به راحتی از کنار مهمترین مشکلات مردم عبور می کنند.
کد خبر: ۸۹۰۸۰۱۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از آذینی ؛ موضوع مشکل آب درد دیرینه و  زخمی کهنه در جای جای استان هرمزگان و به ویژه شرق استان هرمزگان  همواره یکی از معضلاتی است که مردم این مناطق در سال های اخیر به شدت با این بحران دست و پنجه نرم می کنند در حالی که با استفاده از خطوط انتقال آب می توان مشکل آب شرب اکثر روستاها را مرتفع ساخت.

آب شرب مردم شهرستان سیریک اعم از شهری و روستایی بوسیله چاه های راونگ شهرستان میناب تامین می شود ه از ۱۵ سال پیش تاکنون به علت افزایش جمعیت و فرسودگی لوله های انتقال، خبری از تامین اعتبار برای بازسازی، مرمت و چاره اندیشی جامع و کامل برای ریشه کنی این مشکل حاصل نشده است به گونه ای که نه تنها آب شرب مردم تامین نشده بلکه بسیاری از طرح ها و پروژه های تولیدی اقتصادی و گارگاهی کوچک و بزرگ، تجاری و صنعتی به علت عدم تامین آب در مرحله صدور مجوز مانده، یا راه اندازی نشده و یا در حالت نیمه تعطیل  راکد مانده اند.

در سال های اخیر به علت بی توجهی و یا بی تدبیری  مدیران آبفا شهرستان و  استان به بهانه های مختلف و  عدم تخصیص اعتبار از اصلاح، مرمت و توسعه شبکه برای روستاها خود و نیز به علت افزایش جمعیت و فرسودگی لوله مشکلات مردم بیشتر و بیشتر شده و در حال حاضر به معضل اساسی این شهرستان  تبدیل شده است. و هستند روستاهایی در شهرستان سیریک که تا یک ماه آب شرب به آنها نمی رسد و شب را به امید صبح  و آینده ای بهتر در وعده های مسئولان سپری می کنند.

 

اهالی روستاهای شهرستان سیریک برای تامین آب شرب مورد نیاز خود با سختی های فراونی روبرو هستند چون خبری از خطوط سیستم آبرسانی برای حل مشکل بی آبی آنها نیست و باحمل دستی و کوله بری مخازن، آب مورد نیاز خود را تهیه کنند حتی گاهی مشاهده می شود به علت عدم وجود آب با گالن های خالی راهی منزل می شوند.

البته ناگفته نماند مشکل کمبود آب شرب ساکنان روستاهای سیریک بیش از ۱۰ سال است که همچنان ادامه دارد و تا کنون همه درخواست ها و پیگیری های آنها از مسئولان محلی بی نتیجه مانده است  و نه تنها برای تامین آب خود مشکل دارند بلکه برای تامین آب دام  که منبع تامین زندگی و درآمد آنهاست با مشکل مواجه و نسبت به این وضعیت نامناسب زندگی نسبت به  عملکرد مسئولان گلایه مند هستند.

آب شیرین کن هم درد بی آبی مردم سیریک را درمان نکرد

فازآب اول شیرین کن ۳ هزار و پانصد متر مکعبی شهر سیریک با ظرفیت هزار و پانصد متر مکعبدر دوماه گذشته در مرحله آزمایشی به صورت جست و گریخته وارد مدار شد اما دغدغه ها و مشکلات ناشی از بی آبی مردم این شهرستان را کاهش نداده است.

متاسفانه پروژه آب شیرین کن سیریک در راه احداث و تکمیل با مشکلات زیادی روبرو شد و پروژه ای که ۲ ساله باید آماده بهره برداری می شد، ۸ سال طول کشید و با گذشت زمان هنوز این پروزه نتواسته طبق برنامه ریزی ها و وعده های مسئولان مشکلات آب شهرستان را مرتفع نماید، پروژه ای که هنوز رسما افتتاح نشده، به علت عدم رعایت نکات فنی و ایمنی با جز و مد آب دریا دچار خاموشی می شود و در پمپاژ آب دریا به ساحل  با مشکل روبروست.

حاشیه نشینان و روستائیان در معرض بحران شدید بی آبی 

یکی از اهالی روستای روتان در گفتگو با خبرنگار آذینی ؛ اظهار کرد:روستای روتان و برخی دیگر از روستاهای سیریک را اغلب خانوارهایی تشکیل می دهند که در سال های گذشته و به ویژه دهه های اخیر به علت خشکسالی  و رها کردن زمین های کشاورزی، برای تامین معیشت خانواده خود با وجود مشقت های بی آبی به ناچار با خرید احشام سبک، مشغول دامداری در روستاها هستند.

وی با اشاره به بی آبی های مداوم در این روستا گفت: تقریبا همه اهالی روستاهای سیریک با مشکل  بی آبی مواجه اند و در این میان فقط دوری و نزدیکی و پستی و بلندی منازل به خطوط اصلی انشعاب آب باعث شده تا تعدادی آب بهتری برای خود آبگیری کنند ولی منازلی که در حاشیه و نقاط دور روستا هستند وضعیت معکوسی دارند و در بحران و بی آبی به سر می برند.

این ساکن روستای روتان گفت: متاسفانه جز دهیار و شوراهای اسلامی روستا مسئول و جای دیگری را نمی شناسیم و هر دفعه که به دهیار و شورای اسلامی روستا  مراحعه می کنیم در پاسخ می گویند بارها بصورت کتبی و شفاهی مشکل شما را به مسئولان و مدیران آبفاروستایی شهرستان و استان منعکس کردیم که در پاسخ به این درخواست از عدم داشتن بودجه کافی برای رفع این مشکل سخن می گویند.

ارسال نظرات