مام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مرتّب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد ـ بعضی‌ها سخت‌شان بود قبول کنند ـ امّا امروز خود مسئولان ما [می‌گویند].(1395/5/11)
کد خبر: ۸۹۰۸۰۹۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تمرکز بر متعلقات برجام

سفر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل به وین به منظور گفت‌وگو با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن با واکنش مقامات کشورمان مواجه شد. محمدجواد ظریف، در واکنش به این سفر هیلی، در نامه‌ای به آمانو و موگرینی مذاکرات وی با مقامات آژانس برای تحت‌ فشار قرار دادن ایران را مغایر با برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل دانست و مقاومت در برابر خواسته‌های غیرمشروع آمریکا را آزمونی برای اعتبار آژانس دانست. این در حالی است که هیلی در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران شد. اظهارات هیلی رونمایی از برگ دیگری از سیاست برجامی آمریکا است که توجه به چند نکته درباره آن ضروری است:
1ـ از نظر آمریکا، به‌ویژه پس از روی کارآمدن ترامپ، برجام به گورستان تاریخ سپرده شده، اما سیاست آنها تمرکز بر متعلقات برجام و بهانه‌تراشی برای فشار به ایران با مستمسک قراردادن برجام است.
2ـ در این مدل رفتاری، آمریکا در عین نقض برجام، تلاش می‌کند مدل برجام را به دیگر حوزه‌های راهبردی و حساس قدرت ایران تسری دهد. به عبارت دیگر، تحلیل رفتارهای اخیر آمریکا در مقابل کشورمان نشان می‌دهد آنها نه تنها حاضر به دادن هیچ‌گونه امتیازی به کشورمان نیستند؛ بلکه هاضمه‌ای سیری‌ناپذیر برای دست‌اندازی به دیگر حوزه‌های قدرت ایران دارند.
3ـ به نظر می‌رسد دیگر نباید به انجام اقداماتی برای اقناع‌ طرف مقابل مطابق با برجام پایبند بود یا اینکه منتظر دریافت کلیدی از خارج برای حل مشکلات کشور بود؛ بلکه باید مسیر حرکت کشور متناسب با نیازها طراحی شود و ادامه یابد و برای مقابله با اقدامات خصمانه طرف مقابل نیز به مقابله به مثل روی آورد. برای حل مشکلات نیز شرایط اقتضا می‌کند که با قطع ‌امید از خارج، بیش از پیش به درون روی آوریم؛ زیرا آمریکایی‌ها هنوز در مرحله پیش از انعقاد برجام هستند و تمایل زیادی دارند که پس از گذشت بیش از دو سال از انعقاد برجام، درباره‌ محتوا و متن آن مذاکره کنند. درواقع، آنها با این مدل رفتاری خود درصددند ایران را همچنان در مرحله توافق نگه‌ دارند تا نوبت به مرحله بهره‌برداری ایران از ثمرات توافق نرسد. حال آنکه ایران تعهدات خود را اجرا کرده است.

▼ گزارش روز 
نامه‌های سریالی

دیگر حساب نامه‌ها و ایمیل‌های مسئولان سیاست خارجی کشورمان به مسئولان اروپایی و آمریکایی و...  درباره نقض برجام، تعهد نداشتن به برجام و... از دست‌مان در رفته است؛ اما همچنان این روند ادامه دارد. در آخرین نمونه محمدجواد ظریف که به تازگی نیز از مجلس شورای اسلامی برای ادامه حضور در وزارت خارجه رأی اعتماد گرفته است و قرار است چهار سال دیگر در این مسند باقی بماند، در نامه‌ای به خانم موگرینی و یوکیو آمانو با ابراز نگرانی درباره دیدار نماینده آمریکا در شورای امنیت با آمانو، رئیس آژانس هسته‌ای می‌نویسد: «هدف از نگارش این نامه جلب توجه شما به گام تازه ایالات متحده در تقابل با برجام و قطعنامه 2231 سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل است که اگر اصلاح نشود، چالشی برای اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود. به طور گسترده گزارش شده که نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل «برای بحث با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نگرانی‌های دولت ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای به وین سفر می‌کند.» تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در ارتباط با پایبندی ایران به توافق، تحت فشار قرار دهد. هدفی که نگرانی‌هایی جدی درباره نقض بیش از پیش متن و روح برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ایجاد می‌کند که این بار در عین حال اعتبار آژانس را نیز که به طور کلی برای نظام منع اشاعه و بالاخص برای برجام اهمیتی حیاتی دارد، تضعیف می‌کند.» اما پرسش اینجاست که این نامه‌ها تا کی ادامه خواهند داشت؟ تا کی قرار است طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق ایران در توافق هسته‌ای ادامه دهند و ایران تنها و تنها به نامه نوشتن و شکایت بسنده کند؟! آیا اساساً این نامه‌ها و قول‌های مقامات اروپایی و... برای حل مشکلات در اجرای برجام و تأمین منافع ایران تا امروز مؤثر بوده است؟ تجربه برجام مسئله خلاف این را نشان می‌دهد و ضرورت تغییر روش و برخورد جدی و عملی با طرف‌های عهدشکن را به اثبات می‌رساند.

▼ خبر ویژه           
پوتین، کابوس نتانیاهو را به حقیقت تبدیل کرد

روزنامه روسی «پراوادا» با تحلیل واکنش رئیس‌جمهور روسیه به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشته است: کابوس بنیامین نتانیاهو به واقعیت پیوست؛ زیرا پوتین برنامه‌های او را در هم شکست. پراوادا افزوده است: نتانیاهو در دیدار با پوتین روز ۲۳ آگوست ۲۰۱۷ به وی گفت، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان حزب‌الله آماده حمله به اسرائیل با استفاده از سوریه هستند. این روزنامه روس نوشته است، در جریان این دیدار برخلاف لحن پر حرارت نتانیاهو، پوتین آرام بود. رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفت: «ایران متحد راهبردی روسیه در خاورمیانه است؛ اما اسرائیل هم شریکی مهم برای روسیه در منطقه به شمار می‌آید.» روزنامه پراوادا همچنین به نقل از شاهدان عینی نوشته است: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هنگام گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین بسیار هیجانی و در مواقعی حتی تقریباً هراسان بود. او تلاش کرد توصیفی از به آخر رسیدن دنیا در صورت انجام نشدن تلاش‌های لازم در قبال ایران ارائه دهد. این روزنامه در ادامه آورده است: اما واکنش مسکو چه بود؟ در حالی که نتانیاهو با تب و تاب در حال توصیف یک سناریوی شیطانی برای پوتین بود، پوتین از سر دلسوزی خمیازه می‌کشید، مثل اینکه می‌خواست بگوید: «متأسفم که نمی‌توانیم در اینجا به شما کمک کنیم.»

▼ اخبار
1ـ ماجرای حضور قالیباف و سیدحسن خمینی با لباس مبدل در شهر
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در مراسم تقدیر و تجلیل از محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد، گفت: رمز موفقیت قالیباف و امثال وی این است که از پایین به جامعه نگاه می‌کنند؛‌ در واقع این نکته را باید بیان کرد که آنها درد را نخوانده‌اند، بلکه چشیده‌اند. وی افزود: آقای قالیباف و بنده شب‌های متعددی را با لباس‌های مبدل در برخی از دره‌های تهران، از جمله دره فرحزاد که در آنجا معتادان بودند، گذرانده‌ایم و با معتادان گعده برگزار کرده‌ایم؛ در واقع آقای قالیباف مشکلات را کاملاً لمس کرده‌اند. حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی ادامه داد: اینکه فردی مشکلات را لمس کرده باشد، می‌تواند در حل آنها نیز اقدام لازم را انجام بدهد؛ یکی از رموز توفیق آقای قالیباف دردهایی است که حس کرده است. وی اظهار داشت: آقای قالیباف و امثال وی نتیجه تحول انقلاب هستند و تحول انقلاب نسلی را دگرگون کرده است.

2ـ رتبه ۱۲۰ ایران در فضای کسب‌وکار فاجعه‌بار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میان کشورهای جهان در حوزه کسب‌وکار دارای رتبه ۱۲۰ هستیم که فاجعه‌بار است. محمد شریعتمداری در نشست «گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت» اظهار داشت: اگر در سیاست خارجی تلاش دولت برای جبران مشکلات در دوره تحریم را نداشته باشیم و در موضوع سیاست خارجی و صیانت از برجام برنامه نداشته باشیم، فعالیت‌های اقتصادی باثبات محقق نمی‌شود. وی گفت: در اقتصاد کاهش نرخ تورم را داشتیم و الآن نباید به ‌دنبال صفر کردن تورم باشیم که البته افزایش آن در حوزه اقتصاد هم نگرانی به وجود آورده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه «دولت در زمینه فضای کسب‌وکار اقدامات خوبی انجام داده و اکنون میان کشورهای جهان در رتبه 120 هستیم»، گفت: نباید دل ‌خوش کنیم که از رتبه 152 به رتبه 120 رسیده‌ایم؛ چراکه این رتبه فاجعه‌آمیز است.

3ـ با همکاری سپاه و همه نهادهای انقلابی کشور را می‌سازیم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز افکار عمومی جهان به رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و مردم احترام ویژه‌ای قائل هستند، تأکید کرد: باید آرامش در جامعه افزایش ‌یافته و در فضای همدلی به مردم خدمت کنیم و وارد مسائل حاشیه‌ای و مسائل سیاسی غیر مفید نشویم. وی در ادامه با تأکید بر اینکه ایران لنگر تضمین ثبات و امنیت منطقه است، افزود: بر اساس این ضروری است در داخل کشور آرامش و امنیت داشته باشیم و این زمانی رخ می‌دهد که قوای سه‌گانه تحت رهبری رهبر معظم انقلاب به طور منسجم کار کنند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه با نهادهای انقلابی هم باید کار کنیم، گفت: با همکاری سپاه و همه نهادهای انقلابی باید همه بخش‌های کشور را بسازیم.

4ـ ترامپ به ‌دنبال تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام است

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی مدعی شد، نشانه‌هایی قوی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌ دنبال تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است. بنا بر این گزارش، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به باور برخی تحلیلگران، خطر جدا شدن برخی از متحدان آمریکا از واشنگتن وجود خواهد داشت. «جان گلاسر» مدیر بخش مطالعات سیاست خارجی مؤسسه کیتو در این باره می‌گوید: «ترامپ نشانه‌های قدرتمندی ارائه داده که نمی‌خواهد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مجدداً تأیید کند.» گلاسر همچنین خاطرنشان کرد، طرف‌های دیگر برجام بر این باورند که ایران به توافق پایبند بوده و توافق باید به منزله یک توافق قوی ضد اشاعه حفظ شود.

▼ اخبار کوتاه
عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصمیم حصر سران فتنه در جلسه رسمی شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت و علت اصلی آن هم جلوگیری از ناامنی و تشنج جدید بود. وی افزود: برخلاف تصور خیلی‌ها، مسئله حصر 20 ماه پس از شروع فتنه و یک سال پس از خروش تاریخی 9 دی صورت گرفت و مصاحبه‌های رسانه ملی با چهره‌های مختلف سیاسی و نظرسنجی‌های معتبر در سطح کشور در آن مقطع حاکی از فروریختن آخرین پایگاه‌های آنان در میان مردم و سیاسیون بود.
روزنامه سعودی «الحیات» با انتشار گزارشی درباره روابط تهران و ریاض نوشت: چند روز پس از درخواست وزارت خارجه عربستان برای سرکشی ساختمان سفارتخانه و کنسولگری‌اش در تهران و مشهد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خبر داد: هیئت‌های دیپلماتیک ایران و عربستان به زودی از کشورهای یکدیگر دیدار خواهند کرد. وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران آماده گفت‌وگو با عربستان است. ظریف همچنین تأکید کرد: در حال حاضر توپ در زمین طرف خاصی نیست؛ بلکه باید تغییراتی در سیاست به وجود بیاید.
خدری، عضو فراکسیون امید مجلس در تشریح برخی از نواقص کار این فراکسیون گفت: به هر حال برخی از اعضای لیست امید تا این لحظه حتی یک جلسه هم در فراکسیون حاضر نشده‌اند و معتقدم باید هرچه سریع‌تر اسامی این افراد به اطلاع افکار عمومی برسد تا مردم افرادی را که به پشتوانه لیست امید وارد مجلس شده و عملاً برای دیگر جریان‌ها و فراکسیون‌ها کار می‌کنند، بشناسند. هم‌اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از اعضای فراکسیون امید چنین وضعی دارند.
آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد، ایران در میان 67 کشور تولیدکننده فولاد که 99 درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند، در ماه جولای با دو پله نزول نسبت به ماه گذشته در جایگاه چهاردهم قرار گرفته و در هفت ماه نخست امسال چهاردهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان بوده است. گفتنی است، ایران در ماه جولای 575/1 میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/16 درصد رشد داشته است.
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: تولید داخل کود سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپل کفاف تقاضای بخش کشاورزی را نمی‌دهد؛ اما تا سه سال آینده این دو نوع کود نیز به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شود و از واردات کود بی‌نیاز می‌شویم.


 
ارسال نظرات