نمایندگان ایرانی شرکت تردلج آمریکایی  با شرکت مبارک اندیش که انحصار دام و طیور را در کشور دارد در اسپانیا اقدام به خرید یک شرکت صنایع شیلاتی می کنند...
کد خبر: ۸۹۰۸۲۰۲
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

  نابودی دسته جمعی پرورش دهندگان ماهی جاده هراز/ شیوع بیماری ماهی با واردات تخم خارجی

 * تقلب بزرگ برای ورود شرکت آمریکایی و تولید تخم ماهی

گزارش بسیج حاکی از آن است که نمایندگی های شرکت تردلج آمریکایی با شرکت مبارک اندیش که انحصار دام و طیور را در کشور دارد در اسپانیا اقدام به خرید یک شرکت صنایع شیلاتی می کنند و با دادن درصد کمی از سهام شرکت به اسپانیا رویه ی سابق را که شرکت آمریکایی در ایران انجام می داد ، ادامه دادند. بدین ترتیب شیلات هم یک مجوز در نزدیکی سد لفور به این شرکت می دهد تا تخم های ماهی را اصلاح کنند.البته تا دو ماه گذشته بنابر اطلاعاتی که بدست آمد مشخص شد که این شرکت اسپانیایی نیست و همان شرکت  آمریکایی است؛ جلوی فعالیت آن را گرفتند اما برخی مسئولین شیلات به قدری جسور هستند که در داخل کشور همایش با عنوان و برند شرکت آمریکایی تردلج با هدف تبلیغ محصولات این شرکت آمریکایی برگزار کردند.

 نکته حائز اهمیت این جا است که اصلاح نژاد تخم چشم زده ماهی چیزی نیست که نیاز به انحصار شرکت خاصی داشته باشد و جالب است که کل مجوزهایی که در صنعت شیلات صادر شده به اندازه مجوزهایی که به این دو شرکت فرانسوی و آمریکایی داده شده است، نیست.

 * بلعیدن صنعت شیلات با  انحصار اصلاح نژاد تخم ماهی 

اگر انحصار اصلاح نژاد توسط شرکت های خارجی و آمریکایی محقق شود یعنی صنعت آبزیان کشور توسط آمریکایی ها بلعیده می شود.با تجربه ای که ایران در صنعت خودرو سازی دارد قطعا انحصار اصلاح نژاد تخم ماهی توسط خارجی ها بدون انتقال دانش انجام می شود. اما البته اصلاح نژاد کار پیچیده ای نیست اما چون تعداد افراد و شرکت هایی که در دنیا این کار را انجام می دهند کم هستند با قیمت گزافی تخم ماهی را اصلاح می کنند. بنابراین در اینصورت حتی اگر تولید و واردات ماهی بی کیفیتی تیلاپیا که آغشته به co  هم هست متوقف شود معضل از راه دیگری گریبانگیر کشور و تولید داخلی خواهد شد.

 این گزارش می افزاید گفتنی در داخل کشور در مورد تک جنسیتی کردن و  تمام ماده کردن تخم ماهی اقداماتی انجام شده است اما در مورد اصلاح کامل نژاد تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.لذا تولیدگران ایرانی در مورد مقاوم سازی تخم ماهی در مقابل دما، بیماری،  و  افزایش سرعت رشد کاری نکرده اند.

ارسال نظرات