پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_95

تیلاپیایی که وارد ایران می شود بدترین نوع تیلاپیاست/ بالا بودن قیمت ماهی باکیفیت داخلی توجیه واردات تیلاپیای مسموم به co شد

شیلات برای بالا بردن آمار اشتغال به هر بهانه ای برای تولیدکننده هزینه می تراشد بر همین اساس وجود کارشناسان دامپزشکی بر سر مزرعه اجباری شد.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۱۲
|
۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۲

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.

انحصار واردات تخم ماهی در دست 10 نفراست/تبانی با گمرک برای قاچاق تخم ماهی

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج حاکی است واضح است که واردات بی رویه تیلاپیای آغشته  به گاز سمی co ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  

* تخم ماهی 50 تومانی 200 تومان خریداری می شود

گزارش بسیج حاکی است که باید دانست که یک تخم ماهی که 200 تومان خریداری می شود و قیمت واقعی آن 50 تومان است کدام دستگاه و چه کسی مسئول است؟ بر ان اساس قطعا هیچ تولیدکننده ای نمی خواهد قیمت تمام شده اش گران شود و این نهادهای نظارتی و سیاست گذار هستند که باید در این خصوص برنامه ریزی کنند. از اینروز براساس بالا بودن قیمت تمام شده ماهی داخلی مجوز واردات ماهی تیلاپیا در سال 1395 به میزان 10 هزار تن داده شد.

براساس گزارش ما توجیه دیگر شیلات برای وارات ماهی تیلاپیا عدم فعالیت شرکت های فرآوری ماهی بود. بر همین اساس شیلات به برخی از شرکت ها مجوز داد تا با بسته بندی مناسب ماهی را فرآوری کنند اما چون نتوانستند موفق ظاهر شوند شیلات به بهانه اشتغال زایی و به کارگیری مجدد شرکت های فرآوری ماهی دست به واردات ماهی تیلاپیا زد تا با بسته بندی جدید وارد بازار شود.

* شیلات  به هر بهانه ای  آمار اشتغال را بالا می برد

براساس این گزارش شیلات برای بالا بردن آمار اشتغال به هر بهانه ای برای تولیدکننده هزینه می تراشد بر همین اساس وجود کارشناسان دامپزشکی بر سر مزرعه اجباری شد تا شیلات آماری برای اشتغال زایی داشته باشد.مشکلات و اتفاقات عجیب این پالس را می دهد که در صنعت شیلات کشور مشکل و اتفاقاتی درحال رخ دادن است ولی چون کسی به صنعت شیلات توجهی نداشته است توجه به آن دیر صورت گرفت. چنانچه شاید کمتر کسی به ذهنش می رسید که در شیلات فساد وجود داشته باشد اما اکنون کار به جایی رسیده است که نامه ها و اعتراضات مردمی به دفتر مقام معظم رهبری می رود.

گزارش خبرنگار ما می افزاید که ماهی تیلاپیا 1.2 تا 1.1 دلار تحویل بندرعباس می شود وسوال این جا است که آیا در کشور آمریکا هم ماهی تیلاپیا با همین قیمت خریداری و وارد می شود؟ قطعا این طور نیست و ماهی تیلاپیایی که وارد کشور ما می شود با قیمت بسیار اندک خریداری می شود. چون در ایران کالای چینی درجه 5 وارد می شود. طی گزارش های رسیده در نمایشگاه مواد غذایی که چند ماه پیش برگزار شد تمام غرفه های شیلاتی ماهی تیلاپیای چینی می فروختند.وقتی ماهی تیلاپیا با قیمت کیلویی 7 تا 8 هزار تومان به فروش می رسد حاشیه سود بالایی پیدا می کند و موجب می شود تا بازار جذابی باشد و افراد را وسوسه کند.چون به عنوان مثال  شیلات مجوز وارات 10 هزار تن ماهی تیلاپیا را به چند نفر خاص می دهد و بقیه افراد از طریق قاچاق دست به واردات می زنند.

ارسال نظرات