تولید کنندگان خارجی، ماهی را در دریا و یا در مزرعه با مصرف آب بسیار کم و تراکم بالا تولید می کنند بر همین اساس یک مزرعه در آلمان با 15 لیتر آب 600 تن ماهی پرورش می دهد.
کد خبر: ۸۹۰۸۲۳۱
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳

متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی است که می توان در آن اقتصاد مقاومتی را متجلی دید.  ماهی غذای مناسبی در سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت  برای آن وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی از جمله تیلاپیا از چین هستیم.

گفتنی است وجود معضلات متعدد و عدم مدیریت صحیح در سازمان شیلات و نیز سازمان دامپزشکی باعث شد تا خبرگزاری بسیج به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند.  چنانچه  وجود گاز منوکسید کربن در بافت ماهی های فراوری شده چینی البته بر سلامت مردم کاملا تاثیر گذار است  و به همین دلیل ما را بر آن داشت تا کم و کیف این واردات  مسموم و ناسالم را پیگیری کنیم.گزارش زیر حاصل بررسی های انجام شده  ای است که از نظرتان می گذرد:

 پشت پرده ی مجوزهای VIP برای واردات تخم ماهی/ شیلات سود واردات تخم ماهی را به قیمت نابودی تکثیرکار خرید

* سرپوش شیلات بر روی تخلفات

گزارش بسیج حاکی است که سال 1393 صنعت شیلات تقریبا از خواب بیدار می شود و  اتحادیه برای مشروعیت  بخشی بر روی تخلفات با عنوان انحرافی «نشستی با تولیدکنندگان» مجمعی تشکیل می شود.در همین سال با اعتراض اهالی و تولیدکنندگان ماهی پیشنهاد تشکیل شورایی برای سیاست گذاری در اتحادیه و چابک سازی اتحادیه ارائه شد که هر دو این موضوعات انحراف و فریبی در عمل برای مدیران شورای سیاست گذاری بود. در حال حاضر بیش از دو سال است که این شورا در عمل هیچ کاری نتوانسته انجام دهد.چون ساز و کار انتخاب اعضا قابلیت تغییر و اجرا نداشته است.چنانچه با ایجاد بلوا در جلسات شورا سیاست گذاری شورا را از وظایف خود باز نگهداشت و همچنین با حضور در تهیه اساسنامه شورا مکانیزمی گنجانده شد که باعث فشل شدن شورا گردید و همان مشکلی که در عضو گیری اتحادیه باعث عدم حضور اعضا در مجمع اتحادیه بود همان مشکل باعث عدم معرفی اعضا برای تشکیل شورا شد.

براساس این گزارش در ماجرای اتحادیه به طور واضح کوتاهی هدفمند و منفعت طلبانه در پیگیریهای خواسته تولید کنندگان در سازمان شیلات و سایر مراکز توسط این اتحادیه مشاهده میشود. چنانچه حلقه تولید آبزی پروری، پیگیری کننده منافع تولید در شیلات به نام اتحادیه،  گیر کرده است که نتیجه آن شیوع بیماری، واردات و قاچاق کالا شده است.اما وقتی به مکانیزم آشفتگی در صدور پروانه پرورش ماهی در شیلات وجود دارد و اتحادیه هیچ پیگیری برای جلوگیری از این اشتباه نکرده است که بر همین اساس 4 نوع پروانه در مورد پرورش ماهی از سوی سازمان شیلات وجود دارد.

* مجوز تولید ماهی در رودخانه ها، آب شیرین را نابود کرد

گزارش بسیج حاکی است که با صدور پروانه های چهارگانه تولید در رودخانه ها و چشمه ها و تولید با آب چاه و تولید در مزارع کشاورزی تحت نام مزارع دو منظوره و تولید بخانگی باعث از بین رفتن آبهای شیرین کشور شده اند.در دهه 70 ابتدا در رودخانه ها مجوز تولید  داده می شود که پس از اشغال آن، ظرفیتی برای تولید در آب های سطحی باقی نمی ماند . در اواخر دهه 80 بود که برخی از مسئولین شیلاتی افتخار می کردند که توانستند بزرگ ترین تولید کننده ماهی در آب های شرین سطحی باشند اما غافل از اینکه آلوده کردن آبهای شیرین در رودخانه ها و سایر جاها هنر نیست و در دنیا با کمترین آب مصرفی بیشترین تولید را انجام میدهند و اکثر تولید در دریا انجام میگردد و سعی در کمتر مصرف کردن اب شیرین میشوند که الودگی زیست محیطی برای رودخانه ها ایجاد نکنند و زیان به اکوسیستم رودخانه ها نزده و از منابع اب زیر زمینی کمتر استفاده کنند.

بر این اساس تولید کنندگان خارجی، ماهی را در دریا و یا در مزرعه با مصرف آب بسیار کم و تراکم بالا تولید می کنند بر همین اساس یک مزرعه در آلمان با 15 لیتر آب 600 تن ماهی پرورش می دهد. آن وقت در کشور به بهانه اشتغال زایی و ... دائما مجوز و پروانه پرورش ماهی و حفر چاه می دهند و اینگونه است که معضل آب تبدیل به مشکل اول ایران می شود.

ارسال نظرات