خبرهای داغ:
در گفتگو با خبرگزاری بسیج عنوان شد

درآمد بالای پرورش ماهیان تزئینی با 10 میلیون تومان سرمایه اولیه

لطف الله بابایی جوان کارآفرین قمی است که به اعتقاد وی پرورش ماهیان تزئینی با 10 میلیون تومان سرمایه اولیه می تواند درآمدزایی بالا و مطمئنی داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۰۸۴۴۳
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

درآمد بالای پرورش ماهیان تزئینی با 10 میلیون تومان سرمایه اولیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، پرورش ماهیان زینتی از جمله طرح های اشتغالزایی است که نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد و در عرصه های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار می گیرد.

لطف الله بابایی، جوان قمی است که زندگی پر زرق و برق شهر را رها کرده و برای تولید و کمک به چرخه اقتصاد کشور به روستای خودش طایقان آمده و در این روستا به پرورش و تکثیر ماهیان زینتی مشغول است و از این راه خود و چند تن از دوستان و اعضای خانواده‌اش روزگار می گذرانند.

در همین رابطه گفتگویی با این چهره موفق اقتصاد مقاومتی انجام شده است:

-چه عاملی باعث شد شما به این حرفه رو بیاورید؟

بیشتر علاقه موجب این امر شد. من غیر از پرورش ماهی فعالیت های دیگری هم در ارتباط با حیوانات دارم. مثلا در تعدادی شترمرغٰ، کندوی زنبور عسل هم دارم؛ و علاقه خاصی به پرورش گوسفندهای خارجی دارم.

ـ چرا سراغ پرورش ماهی تزیینی رفتید؟

جا و مکانش را داشتم؛ به توصیه دوستان وارد این کار شدم.

-اگر کسی بخواهد وارد این حرفه شود، سرمایه اولیه ای که باید وارد کند، چقدر است؟

 حدودا ده میلیون تومان سرمایه اولیه لازم است. پرورش ماهیان تزئینی را می‌توان با 10 میلیون تومان نیز شروع کرد و درآمد خوبی کسب کرد.  گفتنی است با توجه به وسایل و شرایط مورد نیاز به راحتی بانوان خانه‌دار می‌توانند نوع‌هایی از ماهیان تزئینی را در منزل پرورش دهند.

 -آیا از طرف دولت، ادارات و بسیج سازندگی از شما حمایت هایی شده است؟ تا به حال وام گرفته اید؟

 هنوز نه، امیدوار هستیم و پیگیر بوده ایم اما هر جا رفتیم هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

 -برای فروش محصولاتتان چه راهی را انتخاب کرده اید؟

 کانال تلگرامی داریم و با اکثر شهرهای ایران در ارتباط هستیم. مشکل فروش نداریم.

- بازدهی کارتان چطور است؟ درآمد این کار در یک ماه چقدر است؟

 به سرمایه گذاری بستگی دارد. الان در ابتدای کار آنقدر هست که سه چهار خانوار را بچرخاند.

-به طور مستقیم و غیرمستقیم چند نفر در این حرفه مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر پنج نفر به طور مستقیم مشغول هستند. بطور غیر مستقیم هم تعداد افراد زیاد است؛ مثلا آکواریوم  دارها با ما در ارتباط هستند و ما برای آنها ماهی می بریم.

از راهنمایی صاحبنظران و کارشناسان هم استفاده کرده اید؟

آقای محمد تقی محمدی کارشناس ما هستند که الان هم در خدمتشان هستیم. آقای ابوالحسنی و  چند تا از اساتید دیگر نیز بودند. از جهاد کشاورزی هم راهنمایی داشتیم.

ـ مهم ترین مشکل در راه پرورش ماهی تزینی چیست؟

 در حال حاضر مقداری کمبود سرمایه اولیه داریم. خیلی جاها به طور زبانی حمایت می کنند اما اصل کار که پیش می آید، عملا هیچ حرکتی انجام نمی دهند. ما عشق و علاقه مان در این کار است و با حیوانات اخت دارم. به خاطر این است که در این کار مانده ام.

ـ توصیه شما به جوانانی که می خواهند وارد این عرصه شوند، چیست؟

این کار همت می خواهد اما بعضی ها همت ندارند. مادر بزرگ من می گفت از درخت می توانی شیره بکشی و پول دربیاوری. عده ای منتظرند روی تخته سنگ پول باشد و بروند بردارند. خیر، این طور نیست؛ باید از شکاف سنگ با زحمت کشیدن پول دربیاوری.

ـ به عنوان سوال آخر، اگر درددل یا صحبتی با مسئولین دارید، بفرمایید.

ـ ادارات با زبان حمایت می کنند، وقتی می روی می گویند باشه، اما وقتی از نزدیک به بطن کار می‌‌آیند و می گویی من به این وام نیاز دارم، وامی که سودش کم باشد و من بتوانم جواب گو باشم و این پول را برگردانم؛ همکاری نمی‌کنند. از این ها می خواهم همکاری کنند، به کسانی مثل ما مساعدت کنند تا چهار تا خانواده بتوانند استفاده کنند.

گفتگو: حجت شعبانی

ارسال نظرات
آخرین اخبار