سهراب پاکدل گفت: یکی از اختراعات ما در این راستا،  طراحی، ساخت و تدوین دانش فنی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دو سرنشین  در کشور است که می تواند باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی های زیست محیطی شود.
کد خبر: ۸۹۰۸۵۶۰
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

اختراع خودروی الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی/ عدم حمایت مسئولان از این طرح هاسهراب پاکدل  بناب دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک ،  نخبه و مخترع بسیجی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با اختراعات خود در راستای اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: یکی از اختراعات ما در این راستا،  طراحی، ساخت و تدوین دانش فنی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی دو سرنشین  در کشور است که می تواند باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی های زیست محیطی شود و یک نمونه صنعتی  هم از آن ساختیم که متاسفانه تا به اکنون تجاری سازی نشده است.

پاکدل با بیان این مطلب افزود: طرح دیگر، پایان نامه دکتری بنده به نام مجموعه کمکی هیبرید هیدرولیک برای خودروهای خدمات شهری است. خودروهای خدمات شهری به دلیل فرکانس ترمزی بالایی که دارند، بالای 40 درصد مصرف سوخت خود را در سیستم ترمز مکانیک هدر می دهند.

این نخبه بسیجی خاطر نشان کرد: این طرحی است که آلمانی ها روی آن کار کردند و در سال 2011 تجاری سازی کرده اند و قابلیت ساخت هم دارد و بنده  طراحی سیستمی  این طرح را با توجه به زیر ساختار و خودروهای خدمات شهری موجود در کشور و  فرهنگ رانندگی در کشور خودمان انجام دادم که هزینه آن نزدیک به 8 برابر کمتر از طرح آلمانی است و کاهش مصرف آن هم برابر و حتی  بیشتر از  نمونه طرح آلمانی  می باشد و همچنین در این طرح سرعت انجام عملیات 20 درصد نسبت به خودروهای متداول افزایش می یابد.

اختراع خودروی الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی/ عدم حمایت مسئولان از این طرح ها

پاکدل تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و عدم حمایت از این طرح ها، هیچ وقت این اختراعات به نتیجه نخواهد رسید و هیچ سازمانی هم نیست که از این طرح ها حمایت کند درحالیکه این مسائل دغدغه  اصلی کشور است.

وی با بیان اینکه این خودروها باعث کاهش مصرف سوخت می شوند اظهار داشت: در حال حاضر همه دنیا به این سمت رفته اند که خودروها را هیبرید کنند که از این طریق مصرف سوختشان تقریبا 40درصد کاهش پیدا می کند درحال حاضر بسیاری از خودروسازان به این نتیجه رسیدند که از سال 2018 دیگر خودرویی که سوخت فسیلی مصرف می کند تولید نکنند اما متاسفانه در کشور ما خودروهایی که تولید می شود مصرف سوختشان با خودورهایی که 50 سال گذشته در کشورهای اروپایی تولید شده برابری می کند.

 اختراع خودروی الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی/ عدم حمایت مسئولان از این طرح ها

پاکدل عنوان کرد: این خودرو ها به غیر از مصرف سوخت، آلودگی هوا را هم به دنبال دارند؛ در حال حاضر  مهم ترین معضل خودورهای بنزین سوز آلوده کردن هوا است و در شهر تهران به عنوان یکی از ده شهر آلوده دنیا روزانه بطور متوسط 30 نفر به خاطر آلودگی هوا فوت می کنند که سالیانه این رقم به حدود    10800 نفر می رسد. و الان نیز در تهران سونامی سرطان راه افتاده و از این طرف دولت باید برای بخش درمان هزینه کند.

 

 این نخبه بسیجی مطرح کرد: هر لیتر بنزینی که مصرف می شود یک خسارت اجتماعی را به دولت تحمیل می کند که این هزینه را دولت باید پرداخت کند و این خسارت ها به خاطر الگوی بد مصرفی است که در رابطه با خودروها داریم.

 اختراع خودروی الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی/ عدم حمایت مسئولان از این طرح ها

مخترع و نخبه بسیجی با اشاره به اینکه اینگونه طرح ها در کشورهای اروپایی و پیشرفته به عنوان طرح های کلان دیده می شود و دولت در برنامه خود، استراتژی خودروسازی را مشخص می کند ابراز داشت: مسئولان باید این مسئله را در برنامه بلند مدت خود داشته باشند. به عنوان مثال  تعیین کنند که تا ده سال آینده باید خودروهای هیبرید تولید شود.

 اختراع خودروی الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت فسیلی/ عدم حمایت مسئولان از این طرح ها

پاکدل در پایان این مطلب متذکر شد: اگر دولت از اینگونه طرح ها و اختراعات که به نفع کشور است حمایت کند در حقیقت هم از تولید کننده و هم از مصرف کننده حمایت کرده و هم هزینه های اجتماعی ناشی از آلودگی هوا کم خواهد شد.

 

ارسال نظرات