متولیان فرهنگی باید ازدواج را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند که جوانان را به ازدواج در سن پایین علاقمند کنند.
کد خبر: ۸۹۰۸۸۳۵
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
دکتر بابک صمدی افشار نویسنده و مولف و محقق حوزه های سیاسی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: نخستین روز ماه ذی الحجه، سالروز پیوندی آسمانی ومقدس است که علی (ع) با فاطمه (س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، آخرین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.
وی افزود: اول ذی‌الحجه، روزی مبارک برای همه ما شعیان است. ازدواج اولین حیطه‌ای است که متوجه حاکمیت و متولیان فرهنگی است، متأسفانه امروزه مسئله ازدواج تحت الشعاع مسائل دیگر قرار گرفته است و متولیان فرهنگی باید ازدواج را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند که جوانان را به ازدواج در سن پایین علاقمند کنند.
افشار اظهار گرد: امروزه با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت آسان کردن سنت ازدواج بین جوانان احساس می‌شود، الگوبرداری از سیره حضرت زهرا (ع)، بهترین طریق حصول به این امر است.
وی تاکید کرد: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بر اساس اخلاق بود و استمرار زندگی ایشان نیز بر اساس اخلاق بود و اخلاق هم هیچگاه به زمان خاصی تعلق ندارد و بشر هر چه پیش می‌رود به گزاره‌های اخلاقی بیشتر نیازمند است این ازدواج نمونه یک ازدواج کامل و موفق است که جوانان باید اصول کلی این ازدواج را به طور مبنایی مورد توجه قرار دهند.
این نویسنده تشریح کرد: مهم‌ترین پیام ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) محبت و مهرورزی بود، پیام دیگر این پیوند آسمانی اصل همتایی در اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و اصالت خانوادگی است که این نیز باید مدنظر جوانان در امر ازدواج قرار بگیرد.
وی بیان کرد: اگر عوامل و پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی ازدواج را مطالعه کنیم در می‌یابیم که کمرنگ شدن ازدواج تک عاملی نیست. نسل جوان به دنبال ازدواج هستند و از ازدواج فرار نمی‌کنند و اینکه میل و گرایش به اصل ازدواج ندارند حرف درستی نیست بلکه باید به دنبال رفع موانع باشیم؛ زیرا موانع باعث عدم ازدواج جوانان می‌شود. اگر خواهان سعادتیم، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و دوم آنکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد و گرنه قید و بند‌های اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است، چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آن‌ها می‌افتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود،
افشار ادامه داد: تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می‌گیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می‌کشاند و بر فساد و نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی می‌افزاید. بحث درباره حضرت زهرا (س) و معرفی زندگی ایشان برای همگان راه گشاست؛ زیرا در عصر ما گسیختگی عقاید و ایدئولوژی‌ها وجود دارد و برای به دست آوردن هدف روشن و جهت زندگی، عده‌ای مات و مبهوت هستند. متولیان فرهنگی و مسئولان برای رونق ازدواج باید عواملی که به ازدواج منجر می‌شود تقویت کنند، جلسات هم‌اندیشی تقویت امر ازدواج برگزار کنند. باید موانعی مانند عدم امنیت شغلی، نبود مسکن و اجاره‌های بالا را کم کرد یا از میان برد تا جوانان به امر ازدواج علاقمند شوند.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت ازدواج آسان بگونه‌ای است که بنا به فرمود: ه مقام معظم رهبری:ازدواج باید آسان، بهنگام، پایدار و آگاهانه باشد. " و اینجاست که جوانان باید برای وقوع ازدواج‌های آسمانی، مشکلات زمینی را ریشه‌کن کرده و برای شروع به کمترین‌ها قناعت کنند.
این محقق تصریح کرد: از عوامل اساسی در امر ازدواج، دقت و توجه به ارزش‌ها و معیار‌های الهی است و امروزه توجه بیش از حد به ارزش‌های غیر اولویتی مانند مهریه، جهیزیه، مراسم‌های تجملاتی مشکلاتی را به وجود آورده است. شکی نیست که یکی از مسائلی که قبل از اینکه اسلامی باشد، انسانی است مسئله ازدواج است که میراث بشری است و اسلام هم تأکید زیادی بر آن دارد.
وی یاد اور شد: ایمان، امانت‌داری و اعتقاد قوی سه ملاک مهم انتخاب همسر هستند، الگوی اصلی ما در انتخاب همسر باید براساس این سه ملاک باشد که متأسفانه از آن فاصله گرفته‌ایم و ملاک‌هایی مانند ماشین، خانه، مدرک تحصیلی، شغل جایگزین این اصول شده و باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است ایجاد یک ازدواج آسان و به دور از توقعات غیرممکن زندگیِ بهشتی و رویایی را برای جوانان مهیا می‌سازد و با رونق گرفتن ازدواج جوانان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله فساد‌ها و ناهنجاری‌های جامعه کم خواهد شد و این مهم باید علاوه بر توجه خانواده‌ها به ازدواج آسان جوانان، مورد توجه مسوولان امر، مشاوران، کارشناسان قرار گیرد لازم است جوانان آگاهانه همسر خود را انتخاب کنند و از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) الگوگیری درست داشته باشند. زوجین جوان باید از زندگی این بزرگواران سادگی، مهر و محبت، صفا و صمیمیت، گذشت و فداکاری را الگو بگیرند.
ارسال نظرات