پیگیری «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_ 81

یک تولید کننده داخلی: با جلوگیری از واردات بی رویه ایران می تواند صاحب برند ماهی جهان شود

زمانی که از پساب آب سالم استفاده می شود فضولات مزارع بالادستی به مزارع پایین دست منتقل می شود بر همین اساس اکسیژن آب نیز کاهش و درصد رشد ویروس و بیماری نیز افزایش می یابد
کد خبر: ۸۹۰۸۸۶۸
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۴

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه تولیدکنند گان داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان  ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین  ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد.

* هزینه ها و مشکلات آبرسانی پرورش ماهی

 محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: در سایت عمارت لرستان به علت آنکه از سال 1377 به گستردگی امروز فعالیت نداشت لذا در آن پرورش ماهی به صورت سنتی انجام می گرفت بر همین اساس استخرهای 20 متر در 2 متر به صورت دو لاین پشت سر هم طراحی شده بود. از طرفی چون در آن سالها معضل خشک سالی هم وجود نداشت کارشناسان، سایت را بر اساس منابع آبی فراوان طراحی کردند. اما هم اکنون سایت تنها از 30 درصد آب سالم استفاده می کند و 70 درصد آن پسماند آب سالم است که دوباره مصرف می شود.

وی با اشاره به مشکلات آب رسانی در مزارع پرورش ماهی عنوان کرد: زمانی که از پساب آب سالم استفاده می شود فضولات مزارع بالادستی به مزارع پایین دست منتقل می شود بر همین اساس اکسیژن آب نیز کاهش و درصد رشد ویروس و بیماری نیز افزایش می یابد.بر همین اساس اکنون روش های سنتی جواب نمی دهد.از نظر برق نیز ولتاژ منطقه ما ضعیف است و از طرفی گاهی قطعی برق به یک روز و حتی بیشتر می رسد.بر همین اساس ما از سازمان شیلات خواستیم تا مزرعه پرورش ماهی را مدار بسته کنند که شیلات هزینه بالا و نبود نقدینگی را بهانه می آورد.

* ایران می تواند صاحب برند ماهی جهان شود

این تولیدکننده ماهی افزود: در خصوص فرآوری ماهی تیلاپیا مطالبی وجود دارد که در آب های ناسالم رشد می کند این ماهی گرمابی از کشور چین وارد کشور می شود؛ ما اگر به صنعت شیلات کشور به عنوان یک منبع درآمد درون زا، صادرات محور  نگاه کنیم باید صاحب برند شویم.

وی خاطرنشان کرد:  ما در صنعت شیلات ابتدا برند دانمارک بعد فرانسه ، اسپانیا  اکنون هم برند چین را گرفتیم و مطمئنا در چند سال دیگر برند سایر کشورها را خواهیم گرفت لذا جای سوال وجود دارد که تا چه زمان می خواهیم دنبال این برند ها برویم اکنون ایران بیشترین تولید ماهی قزل آلا را دربین کشور های آب خیز دارد اما به راحتی برند ماهی نروژ در کشور به فروش می رسد.چرا ما نمی توانیم صاحب یک برند شویم من تولیدکننده اگر یک تخم ماهی که در برابر بیماری های مقاوم باشد را پرورش دهم و از لحاظ برق، آب و... مورد حمایت قرار بگیرم قطعا می توانم ایران را صاحب برند جهانی کنم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار