یک تولیدکننده ماهی داخلی گفت: ماهی تیلاپیا از نظر مزه اصلا با ماهی قزل آلا قابل مقایسه نیست چون در یک آب گرم و گل آلود رشد کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۸۸۸۱
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱

 گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. با ورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه تولیدکنند گان داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی و نیز فعالان عمده این صنعت، این مهم را پیگیری کند.  همچنین در این بخش و بر همین اساس گفتگویی با محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان  ماهیان سردابی و نیز از منتقدین واردات ماهی تیلاپیا از کشور چین  ترتیب دادیم که از نظرتان می گذرد:

 * مزه ی تیلاپیا با قزل آلا قابل مقایسه نیست

محمدعلی سالاروند، از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت:  ماهی تیلاپیا از نظر مزه اصلا با ماهی قزل آلا قابل مقایسه نیست چون در یک آب گرم و گل آلود رشد کرده است اگر چنانچه قیمت تمام شده ی این ماهی پایین است و برخی افراد در کشور کارگاه تولید ماهی تیلاپیا راه اندازی کرده اند،  می توان برای آنکه هزینه این کارگاه ها نابود نشود ماهی های تولیدی را که به قیمت زیر 3 هزار و 500 تومان عرضه می شوند؛ خریداری  و به عنوان پودر ماهی برای غذای سایر ماهی ها استفاده کرد.

وی با انتقاد از وادرات بی رویه ماهی تیلاپیا عنوان کرد: باید جلوی تولید ماهی تیلاپیا را بگیرند چون در شرایط امروز توجیه اقتصادی ندارد از طرفی واردات ماهی کمر تولیدکننده را شکسته است بر همین اساس یکی ازسردخانه هایی که ماهی قزل آلا را فرآوری می کرد اعلام ورشکستگی کرد چون تیلاپیا جای ماهی قزل آلا را در تمام ارگان های نظامی، دولتی، بیمارستان ها و... گرفته است.

سالاروند گفت: وقتی سردخانه اعلام ورشکستگی کند من تولید کننده و حتی واسطه ای که ماهی را به دست مصرف کننده می رساند ورشکسته می شوند.لذا یک زنجیره کامل به خاطر واردات ماهی تیلاپیا از پای درآمده است واردات این ماهی چه از مبادی قاچاق و چه مبادی رسمی کشور باید متوقف شود و بر روی ماهی قزل آلا به خاطر موقعیت و جایگاهی که دارد کار کنیم با هدف گذاری و سیاست گذاری به دنبال صادرات باشیم.

وی با اشاره به برخی از مشکلات حوزه پرورش ماهی عنوان کرد: مشکلات پرورش ماهی قزل آلا به دو قسمت منطقه ای و فرا منطقه ای تقسیم می شود اکنون منطقه پرورش ماهی عمارت از لحاظ زیر ساخت با مشکلات بسیاری مواجه است  از نظر کارشناس و نیز دامپزشک که باید در سایت های مهم پرورش ماهی مستقر باشند، با مشکل مواجه هستیم از نظر تخم ماهی هم با معضل جدی بیماری روبرو هستیم بر همین اکثر تولیدکنندگان نابود و ورشکسته شده اند از طرفی خوراک های ماهی نیز کیفیت لازم را ندارد و نقدینگی ما بسیار پایین است و اگر کسی هم فعالیت دارد با فروش ماشین و ملک خود سرمایه جمع کرده است.

* رییس شیلات از نزدیک مزارع پرورش ماهی را ببیند

وی افزود: من ازاقای صالحی رییس سازمان شیلات درخواست دارم که اگر می خواهد مشکلات این حوزه را حل کند با بیلان کار، نامه، مصاحبه و... کاری پیش نمی رود باید تحرک میدانی داشت.اقای صالحی باید قسمت به قسمت کارگاه های تولیدی را بازدید کند و با مشکلات آنها از نزدیک آشنا شود.مسئولین اتحادیه کشوری، رییس سازمان معاونین و... چندبار از کارگاه های تولیدی بازدید کرده اند؟   

سالاروند عنوان کرد:  من تولیدکننده چه گناهی کرده ام ؟ اگر می خواهید پرورش ماهی را تعطیل کنید و اگر نمی خواهید صادقانه دست در دست هم بگذاریم و ماهی تولید کنیم.هیچ کشور خارجی دلسوز ما نخواهد بود آن کشوری که به تخم ماهی و یا لاشه ماهی  صادر می کند عاشق دلارهای ما است لذا باید خودمان دلسوز خودمان باشیم و بر جوانان کشور اعتماد و اقتصاد کشور را رشد دهیم.

ارسال نظرات