دخالت انسان در اکوسیستم دریا مهمترین عامل آلودگی و نابودی آبزیان به شمار می رود که به واسطه افزایش فعالیت های بشری در هرمزگان بیشترین صدمات را به محیط دریا وارد کرده است.
کد خبر: ۸۹۰۸۹۲۱
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از هرمز،وجود آلودگی ها در آب های خلیج فارس تراژدی تکراری در سالهای است که تبعات زیان باری را از جمله اختلال در اکوسیستم دریا، نابودی زیستگاه آبزیان، از بین رفتن برخی از گونه های دریایی بویژه گونه های ساحلی و در نهایت مرگ و میر گسترده آبزیان را به همراه داشته است.

روان شدن فاضلاب های شهری به دریا، وجود زیردریایی و کشتی های جنگی در آب های خلیج فارس، ورود مواد نفتی و مشتقات آن به دریا، هجوم کشتی ها و شناورهای تجاری و بین المللی به قلب خلیج فارس و هزاران عامل انسانی که آلودگی دریا را رقم می زنند موجب شده تا گوشه و کنار سواحل هرمزگان میزبان لاشه هزاران قطعه ماهی تزیینی، خرچنگ، لاک‌پشت های نایاب، سفره ماهی ها، میگو، نهنگ های غول پیکر، دلفین ها و سایر گونه های دریا زی شود.

فاضلاب های خانگی و دخالت انسان در اکوسیستم دریا مهمترین عامل آلودگی و نابودی آّبزیان به شمار می رود که استان هرمزگان به واسطه وجود مدیران با درایتی که از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند در سال های اخیر بیشترین صدمات را به محیط دریا وارد کرده اند.

در سالهای اخیر با رونق گیری بازار سیاه قاچاق سوخت در مرزهای دریایی ، قاچاقچیان که خود را در چنگال قانون گرفتار می دیدند برای خلاصی از بارسنگین مجازات میلیون ها لیتر مواد سوختی را در دریا خالی می کنند که خود آثار مهلکی را برای حیات آبزیان به همراه داشته است.

ورود فاضلاب‌های شهری به دریا که دارای مواد سنگینی همچون فسفات، نیترات، نیتریت، مواد شوینده و چربی‌ها هستند علاوه بر بروز پدیده آسیب‌زا و خطرناک در دریا ، افزایش احتمال بروز پدیده کشند قرمز را به همراه دارند.

شکوفایی مضر جلبکی موسوم به کشند قرمز از نام آشناترین پدیده هایی دریایی است که با لطف انسان ها به محیط دریا شاهد شکل گیری آن در خلیج فارس هستیم که علاوه بر نابودی هزاران گونه آبزی و کنارزی آثار سوی خود را بر حیات بشر نمایان ساخته است.

تابستان ۸۷ بود که خلیج فارس اولین پدیده شکوفایی جلبکی را تجربه کرد از این رو جلبکی به نام “ککلودینیوم” نابودی بیش از ۳۴ تن آبزی را رقم زد این پدیده که تا ماهها پس از بروزش با ایجاد بوی بسیار نامطبوع زندگی را برای ساحل نشینان سخت کرده بود و منابع شیلات خلیج فارس و دریای عمان را در معرض نابودی مطلق قرار داده بود اکنون با گذشت ده سال همچنان طبعات سوء آن گریبانگیر دریاست و با افزایش میزان آلایندگی ها، گرم شدن کف دریا،ورود آلودگی نفتی به خلیج فارس شاهد رشد این پدیده جلبکی هستیم.

 

مرگ دسته جمعی عروس های دریایی در جاسک

اواخر سال ۹۵ سواحل شهر جاسک شاهد میلیون ها قطعه عروس دریایی بود که اکنون بوی تعفن ناشی از مرگ آنها ناراحتی بومیان و حتی صیادان را موجب شده بود.

منابع محلی پراکندگی و منطقه تلفات عروس های دریایی را منطقه ای در نوار ساحلی ساحل یکبنی تا ساحل فرمانداری و ساحل سنگ سیاه و ساحل مقس گزارش کرده اند.

مسئول دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: مرگ عروس های دریایی در این فصل از سال موضوعی طبیعی است.

عسگری با اشاره به اینکه عروس دریایی در چرخه محیط زیست دریای و غذای برخی آبزیان اهمیت فراوان دارد، اضافه کرد: شکوفایی جلبکی که بر اثر افزایش میزان دما و معدنی دریا رخ می دهد وآلودگی ها از عوامل مرگ ومیر عروس های دریایی است.

به گل نشستن میگوها در ساحل بندرعباس

صبحگاه ۲۳ مردادساحل سوروی بندرعباس شاهد به گل نشستن شمار زیادی قطعه میگو شد که معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان صید غیرمجاز شناورها را علت به گل نشستن میگوها دانست و گفت: این شناورها با صید غیرمجاز میگوهای درشت را جمع‌آوری کرده و میگوهای ریز را در دریا می‌ریزند.

وی تصریح کرد: موج دریا این میگوها را به ساحل آورده و عده‌ای از مردم ناآگاهانه آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه یگان حفاظت شیلات استان به‌تنهایی توان مقابله با صید غیرمجاز را ندارد، از دریابانی و دستگاه‌های مربوطه خواست در این امر آن‌ها را یاری کنند.

کشف لاشه نهنگ کمیاب در بندرلنگه

در روزهای پیش نیز لاشه یک نهنگ گرمسیری در شهرستان بندرلنگه به گل نشست که رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرلنگه در این رابطه گفت:این نهنگ از نمونه های کمیاب می باشد که دارای طول ۱۲متر و وزن آن ده تن می باشد واز نوع براید (نهنگ گرمسیری )است.

 

وی اظهار کرد: نهنگ براید با سرعت ۲۵کیلومتر وتا عمق ۳۰۰متری دریا در خلیج فارس ، اقیانوس اطلس ، آرام هند وآبهای گرمسیری ونیمه گرمسیری ودر آبهای بادرجه حرارت بالای ۱۶درجه سانیگراد زندگی می کنند که با توجه به مواج بودن دریا و بالابودن آب لاشه نهنگ به سمت دریا رفته وکارنمونه برداری را دشوار کرده است .

 

روزانه بالغ بر یک میلیون مترمکعب فاضلاب وارد دریا می شود

مدیرکل محیط زیست هرمزگان ورود پساب فاضلاب به دریا را از مشکلات در هرمزگان به خصوص در شهر بندرعباس مهمترین مشکل زیست محیطی خواند و گفت: رفع این مشکل و جلوگیری از ورود پساب فاضلاب در بندرعباس به دریا یک مطالبه عمومی است و باید هرچه سریعتر راهکار مناسبی برای حل این مشکل، اجرا شود چرا که محیط زیست انسانی و دریایی در معرض خطر است و سلامت شهروندان و ابزیان تهدید می شود.

وی اظهار کرد: در بررسی انجام شده طی چندسال اخیر کارشناسان محیط زیست دریایی علت مرگ آبزیان از جمله دلفینها و ماهی و میگوها را آلودگی بیش از اندازه خلیج فارس عنوان کرده که باید هر چه زودتر جلوی این فاجعه زیست محیطی درهرمزگان گرفته شود .

وفادار افزود:ورود علنی فاضلاب هتلها و منازل مسکونی و ادارات در حاشیه ساحل به دریا علاوه بر از بین بردن منظره زیبای دریا و ایجاد بوی متعفن سلامت آبزیان را هم به خاطر انداخته است .

عضو کارگروه سلامت ومحیط زیست استان افزود: یکی از دلایل مرگ میگو ها در روزهای اخیر که در ساحل بندرعباس به وفور دیده می شود ورود بی محابا فاضلاب های شهری به دریاست که روزانه بالغ بر یک میلیون مترمکعب می باشد.

وفادار درپایان تاکید کرد: از شهردارو استاندار و نمایندگان مجلس می خواهیم که با ما دراین مبارزه زیست محیطی همراهی نموده وتا بتوانیم با دستگاههای متخلف برخورد قاطع نماییم.

ارسال نظرات