با توجه به افزایش قیمت سهام در بازار وال‌استریت و عدم هماهنگی آن با شاخص‌های کلان اقتصادی در آمریکا به نظر می‌رسد این بازار بورس در مراحل پیش حبابی قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۰۸۹۳۳
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹

 

 به گزارش خبرگزاری بسیج، طی روزهای گذشته یک طوفان بزرگ ایالات تگزاس آمریکا را در نوردید اما طوفان دیگری که می‌تواند آمریکا را در هم بکوبد شکستن حباب وال استریت خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ مالی در تلاش هستند تا به چرخه بزرگ شدن این بازار خاتمه دهند.

در حالی که عقب‌نشینی بانک‌ها از معاملات سهام و ارائه وام خطری را متوجه بخش‌های غیرمالی در اقتصاد آمریکا نمی‌کند اما شرایط بازار سهام و مخاطرات افزایش سقف بدهی می‌تواند نقطه بحرانی برای کل اقتصاد آمریکا باشد. 

در حال حاضر بزرگترین بانک‌های جهان نظیر مورگان استنلی، HSBC و سی‌تی گروپ معتقدند که شرایط کنونی بازار سهام بر اساس مبانی کلان اقتصادی متقن نبوده و توجیه‌پذیری منطقی کمی دارد. 

طی 8 ماه گذشته دارایی‌های گرانقیمت توانسته‌اند افزایش ارزش را تجربه کنند چرا که سرمایه‌گذاران وکارگزاران از نوسان موجود در بازار به عنوان فرصتی برای افزایش سرمایه خود استفاده کرده‌اند.

با این وجود رشد اقتصادی متوسط در آمریکا و کسادی بازار اشتغال در این کشور نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در مرحله حبابی قرار دارد. 

اندرو شیتز کارشناس مؤسسه بانکی مورگان استنلی معتقد است ارزش اوراق بهادار در آمریکا نسبت به قبل هماهنگی کمتری با بازار فارکس داشته و بازار فارکس نیز هماهنگی خود با نرخ ارز را از دست داده است و همه اینها بستگی کمتری را نسبت به قبل به بازار نفت دارند.

در حال حاضر هر دو بازار بورس و اوراق قرضه دولتی در معرض کاهش شدید ارزش قرار داشته و شرایط کنونی عملا یادآور آنچه در سال 2007 اتفاق افتاد، است. 10 سال پیش و قبل از بروز رکود بزرگ در آمریکا قیمت دارایی‌ها به جای استفاده از اطلاعات اقتصادی متقن نظیر نمودارهای تولید و ساخت و ساز بر مبنای عملکرد صنعتی و فاکتورهای ریسک تعیین می‌شد.

عدم تطابق و اختلاف بین بازارهای مالی قدرتمند و اقتصاد واقعی ضعیف بسیار خطرناک است. چرا که می‌تواند به شوک و هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش دارایی‌های مالی خود نظیر سهام و اوراق قرضه دولتی منجر شود که این مسئله می‌تواند در ادامه فعالیت وام‌دهی بانک‌های داخلی آمریکا را متوقف کرده و عملا تامین مالی بخش خصوصی در این کشور را مختل کند که به کاهش بیشتر رشد اقتصادی منجر خواهد شد. 

بنا به مدل ارائه شده از سوی سازمان ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا مبنی بر اینکه اگر اقتصاد آمریکا بتواند رشد مستحکم‌تری را ایجاد کند می‌توان از بروز رکود جلوگیری کرد اما افزایش ریسک‌های سیاسی باعث می‌شود ارزش بازارهای مالی در این کشور را کاهش دهد. 

در حال حاضر امن‌ترین دارایی‌ها در بازار سهام آمریکا، سهام شرکت‌های تولیدی و IT  است اما لزوما این دو بخش ارزش افزوده بالایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌دهد.

بنا به دسته‌بندی سازمان ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا، اقتصاد این کشور در چرخه پایانی رشد قرار دارد. جایی که شرایط مناسب در بازار کار نمی‌تواند به توسعه رشد اقتصادی و یا بهبود کیفیت زندگی در میان مردم آمریکا منجر شود.

به طور کلی 10 سال گذشته را می‌توان دهه از دست رفته در اقتصاد آمریکا نامید چرا که اقتصاد این کشور نتوانست در طول این سال‌ها شاهد اصلاحات اساسی و یا شاهد پیشرفت چشمگیر پیشران‌های زاینده خود باشد. در حال حاضر حاشیه سود بانک‌های بزرگ آمریکایی در حال کاهش است که این خود یکی دیگر از دلایل تشدید نگرانی‌هاست. 

در چنین شرایطی تکیه بانک‌ها بر ارائه وام افزایش یافته و متعاقب آن کاهش نقدینگی می‌تواند به رشد اقتصادی در این کشور آسیب بزند.

در حال حاضر نشانه‌های بالا بودن بیش از حد واقعی قیمت سهام در بازارهای بورس آمریکا در حال بروز است که نشاندهنده افزایش احتمال بروز رکود در این کشور است. رشد اقتصادی حدود 2 درصدی در آمریکا به نظر ناپایدار بوده و همین امر نشان می‌دهد ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا در شرایط کنونی از قیمت واقعی خود بسیار بالاتر هستند.

یکی از کارشناسان مؤسسه سیتی گروپ معتقد است: در چنین شرایطی بروز حباب اقتصادی عادی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر بانک مرکزی فدرال آمریکا به روند اجرای سیاست‌های تشدید شرایط پولی خود پایبند بوده و از طرف دیگر کاخ سفید نیز با تاخیر در اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی خود روبرو است.

اجرای اصلاحات اقتصادی توسط دولت ترامپ نیز بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌شد، سخت به نظر می‌رسد و این احتمال وجود دارد که طی چند دوره سه ماهه آینده شاهد کاهش رشد اقتصادی در آمریکا باشیم.

ارسال نظرات