خبرهای داغ:
در گفتگو با بک روانشناس بسیجی مطرح شد:

افزایش مشکلات روحی – روانی با بالارفتن نرخ طلاق و سن ازدواج

زهرا لطیفی با بیان اینکه مشکلات روانی ایرانیان نیز از زمانی که آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج و بچه‌دار شدن پایین آمده است، بیشتر نمود دارد، گفت: زوجین بیش از 2 سال فرزندآوری را به تأخیر نیندازند
کد خبر: ۸۹۰۹۴۵۶
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، ازدواج و تشکیل خانواده ،اصیل‌ترین کانون تجمیع بشر است. خانواده نه تنها در اسلام بلکه در سایر ادیان الهی و حتی غیرالهی از اهمیت بالا و قداست خاصی برخوردار است

در آثار باقی مانده از زرتشت درباره پاک دامنی و درباره زنان پیر و جوان سخن گفته شده و از خانواده، عفّت و شرافت به بزرگی یاد شده است، همچنین در آثار موجود از عرفان هند و هندوان، چون گزیده "اوپه نیشدها"  به زوجیت و خانواده عزّت نهاده، شده و در بخش‌های مختلف آن از علاقه زوجیت سخن گفته و درباره مراسم ازدواج و داشتن فرزند نیکویی که بتواند ودا – -Vedaکتاب مقدس هندوها- را بخواند و به سن کمال برسد سخن گفته شده است.

تأکید بر اصل خانواده و تقدیس آن از بعد روانشناسی، جامعه‌شناسی و حتی علوم دینی بر دو اصل بهداشت جسمی و روانی افراد و به تبع آن جامعه بنا نهاده شده است.  

زوج در سایه همدلی و ایمان می‌توانند بستر مناسبی را برای سلامت روحی و جسمی خود و رشد و شکوفایی فرزندان‌شان فراهم کنند. اما امروزه خانواده با دویکرد مخاطره آمیز و متفاوت روبرو است که هر دوی آنها مصلحت خانواده و سلامت او را تهدید می‌کنند.

آرامش حلقه گم شده جهان مدرنیته

متخصصین و کارشناسان حوزه خانواده معتقدند که رویکرد تمدن مادی مدرنیته و به موازات آن رویکرد برخاسته از سنت‌های غلط و آمیخته با خرافه، جهل و تعصب، دو جریانی هستند که مصلحت و سلامت خانواده را به خطر انداخته‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد، "آرامش روانی"، حلقه گم شده زندگی انسان جویای زندگی سعادتمندانه است! جامعه امروزی به موازات پیشرفت‌های علمی و مادی که بشر به آن دست یافته است، نتوانسته بر مشکلات و ناراحتی‌های درونی و روانی‌اش نظیر ناامید، پوچ‌گرایی، اضطراب، ترس، نگرانی وافسردگی فایق آید.

زهرا لطیفی  روانشناس بسیجی با بیان اینکه  بهداشت روانی تأثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد و متأسفانه هر چه رفاه مادی بیشتر و جامعه به سوی صنعتی شدن پیش می‌رود مردم کمتر از این نعمت برخوردار هستند، گفت: بهداشت روانی را «تأمین و ارتقاء اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌های روانی و درمان مناسب آنها» تعریف کرده از بُعد روانشناسی،" انسان سالم" «کسی است که از نظر جسمی و روانی، از بُعد فردی و اجتماعی در مسیر رشد و استفاده درست از استعدادها و توانایی‌های خویش قرار گرفته باشد و موانع رشد روانی، جسمی، نقص، درد و ناراحتی‌ شدید و افسردگی او را رنج نمی‌دهد

وی با استناد بر آمار سازمان جهانی بهداشت، ادامه داد: سال  1993 حدود 500 میلیون نفر در دنیا به یکی از اختلالات روانی متبلا هستند که از این عدد 50 میلیون نفر مبتلا به اختلالات شدید روانی و 250 میلیون نفر مبتلا به اختلالات خفیف روانی می‌باشند و 120 میلیون نفر نیز از عقب‌‌ماندگی ذهنی، 50 میلیون نفر از بیماری صرع و 30 میلیون نفر هم از ابتلا به دمانس رنج می‌برند و برخی از آمارها حاکی از این است که دو – سوم مردم ایران نیز از اختلالات روانی رنج می‌برند!

این روانشناس گفت: سال‌ 1993 زمان ظهور و بروز، مشکلات پدیده‌ای به نام " ضدیت با خانواده" در جامعه بشری است و می‌توان فرضیه‌ای داشت که این آمار بی‌ربط با از بین رفتن ارزش بنیان خانواده و از هم‌پاشیدگی آن نیست. اگر این مشکلات جهانی را به جامعه ایرانی تعمیم دهیم مکشلات روانی ایرانیان نیز از زمانی که آمار طلاق و سن ازدواج بالا رفته و آمار ازدواج و بچه‌دار شدن پایین آمده است، بیشتر نمود دارد.

لطیفی با بیان اینکه بیماری‌های روانی منحصر و مخصوص به یک  قشر یا طبقه خاصی نیست و امکان ابتلا به ناراحتی‌های روانی برای همه افراد جامعه اعم از زن و مرد وجود دارد، فقدان "سلامت روانی" را خطری دانست که نسل حاضر و آینده را تهدید می‌کند و گفت: مشکل فزاینده روانی رشد شهری، زندگی ماشینی و تنش‌های عاطفی و هیجانی رابطه مستقیم دارد

ارسال نظرات