پیگیری بسیج/ 8سال تا رسیدن به چشم انداز 1404؛ دستاوردها و غفلت‌ها/16
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: حجم بازار اطراف ما در حدود 350 میلیارد دلار است که متأسفانه هم اکنون تنها یک درصد آن را استفاده می کنیم، در حالی که حداقل باید 10درصد این حجم در اختیار ایران باشد.
کد خبر: ۸۹۰۹۵۸۶
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، آبان ماه سال 1382 بود که رهبر معظم انقلاب طی اقدامی انقلابی سند چشم انداز 20 ساله ای را ابلاغ کردند تا کشور در این مدت به قله پیشرفت، توسعه و سازندگی در منطقه برسد. این برنامه علی‌رغم اینکه به صورت کلی بیان شده بود، اما راه روشنی برای دولت ها بود تا با بسیج امکانات، اختیارات و تدابیر خاص بتوانند کشور را هرچه بیشتر به اهداف این سند نزدیکتر کنند.

امروز اما دولت دوازدهم آخرین دولتی است که باید اقدامات پایانی رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 را عملیاتی کرده و دولت بعد، دولت رونمایی کننده از سند مذکور است. با این حال این سؤال پیش می آید که با وجود وضع نابسامان اقتصادی در همه بخش های کشور که در چند سال اخیر به اوج خود رسیده است، چطور می توان انتظار تحقق یافتن اهداف این سند را داشت؟

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه برای اجرای کامل سند چشم انداز چند مشکل اساسی داریم، گفت: یکی از مشکلات ما این است که در عرصه تکنولوژی در بخش های اقتصادی و خصوصا صنایع، بروز نیستیم و در بسیاری از کارخانجات می بینیم که همچنان با تکنولوژی سالیان پیش و حتی به روش های سنتی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه عدم بروزرسانی تکنولوژی، قدرت رقابت پذیری صنایع داخلی را از بین می برد، افزود: چنین مسئله ای برای رشد یک صنعت اصلا خوب نیست، چرا که بدون رقابت نمی توان انتظار رشد و توسعه را داشت و این در حالی است که سند چشم انداز بر مسئله پیشرفت و توسعه اقتصادی و تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه تأکید دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در این زمان محدود 8 ساله باید رویکرد کشور صادرات محور باشد و راهی جز این نداریم تا بتوانیم اقتصاد کشور را رشد و رونق دهیم؛ باید توجه داشت که حجم بازار اطراف جمهوری اسلامی ایران چیزی در حدود 350 میلیارد دلار است که متأسفانه هم اکنون تنها یک درصد آن را استفاده می کنیم، در حالی که حداقل باید 10درصد این حجم در اختیار ایران باشد.

وی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد اقتصادی دولت، افزود: اقتصاد کشور را باید متوجه صادرات کرد چراکه امروز صادرات غیر نفتی رمز پیشرفت کشور و صنایع داخلی است.

ارسال نظرات