کارشناس مسائل سیاسی:

فاجعه منا نشان داد که عربستان لیاقت اداره حج را ندارد

کد خبر: ۸۹۰۹۸۲۴
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
غلامحسین دشتی در آستانه سالروز فاجعه منا، در گفتگو با خبرنگار بسیج؛ گفت: مراسم حج و حادثه منا از ابعاد مختلف قابل بررسی است. خانه خدا محل امن برای عبادات و دستیابی به معارف توحید است و نیز نماد و نمایشگاه عالی‌ترین قدرت معنوی و سیاسی و اجتماعی جامعه جهانی اسلام است.

وی ادامه داد: حج مرکز طرح مسائل جهان اسلام و رسیدگی به مشکلات مسلمانان و همچنین مرکز هماهنگی جهان اسلام در مقابله با ظلم و تعدی استکبار جهانی علیه اسلام و مسلمین است.

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد عنوان کرد: حج و مراسم آن مرکز دستیابی به اندیشه‌های ناب توحیدی در قرآن کریم است. به عبارتی حج سازمان ملل اسلامی و حتی جهانی برای برقرار عدالت و تلاش برای برقراری صلح عادلانه و نیز مرکز نشر عالی‌ترین معارف قرآن کریم در جهت رشد و صلاح جامعه بشری و نه صرفا جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به رخدادهای تلخ مانند فاجعه منا که در سال های اخیر در جریان حج اتفاق افتاد، گفت: بنابراین آنچه در صحنه عمل و واقع مراسم حج اتفاق می‌افتد نه تنها آن مقاصد عالی معنوی و نیز تدبیر جهان اسلام و مقابله با ظلم و تعدی استکبار و صهیونیسم جهانی محقق نمی‌شود بلکه خواسته یا ناخواسته حوادثی در حج اتفاق می‌افتد که استکبار جهانی و صهیونیسم بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند که نمونه آن اتفاقات تلخ در سال‌‎های اخیر از جمله فاجعه است که نه تنها نسبت به زائران ایرانی بلکه به زائران بسیاری از کشورهای اسلامی رخ داد.

دشتی با بیان اینکه عربستان سعودی لیاقت برگزاری مراسم حج را ندارد، اظهار داشت: آنان که به حج می‌روند تا به معبود خود در یک محیط امن ارتباط معنوی برقرار کنند و به عبادت بپردازند و در ابعاد سیاسی به مشکلات جهان اسلام بپردازند، با حوادثی مواجه شدند که ناشی از بی‌تدبیری و یا تعمد اداره‌کنندگان حج بود. همه آثار و علائم نشان دهنده نالایق بودن مدیریت عربستان در اداره حج و همچنین تحقق نیافتن اهداف معارف و حقایق این اجتماع عظیم اسلامی و عدم دسترسی به فلسفه معنوی و دنیایی آن است.

وی با اشاره به لزوم ورود جهان اسلام به مسئله برگزاری مراسم حج عنوان کرد: آنچه لازم است بصیرت سیاسی و انقلابی و معنوی جهان اسلام است که باید برای آینده در کنار نشر معارف و حقایق حج، طرحی جامع با رعایت تمامی جوانب برای اداره این مراسم بسیار مهم و تعیین‌کننده مدنظر داشته باشد. طرحی که به واسطه آن با ایجاد یک گفتمان جهانی به ویژه در جهان اسلام از ظرفقیت‌های بی‌پایان حج در جهت تحقق اهداف اسلامی استفاده کند و حج واقعی را که نه تنها منافع مسلمانان بلکه منافع معنوی و صلح و امنیت مردم جهان را در مقابل مظالم مستکبران تأمین می‌کند و به عبارت دیگر همان حج ابراهیمی که پیام صلح و معرفت و معنویت را برای جهان دارد، به نمایش بگذارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار