سجاد اکبری، جوان ۲۱ ساله اهل دهستان جکدان بشاگرد از جمله هنرمندان این شهرستان است که با تکیه به توانایی های خود سال گذشته در مسابقات کشوری نخبگان جوان شعر و ترانه مقام نخست را به دست آورد.
کد خبر: ۸۹۱۰۱۱۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛بشاگرد شهرستانی در شرقی ترین نقطه هرمزگان که مهد هنر و میزبان هنرمندان بسیاری تا کنون بوده است.

مردمانی که با وجود داشتن هنری ناب، نامی از آنان در بین سایر هنرمندان نیست و قربانی عدم حمایت و کمبود امکانات شده اند.

سجاد اکبری، جوان ۲۱ ساله اهل دهستان جکدان بشاگرد از جمله هنرمندان این شهرستان است که متکی به توانایی های خود سال گذشته در مسابقات کشوری در حوزه نخبگان جوان شعر و ترانه شرکت کرد و مقام نخست این مسابقات را به دست آورد.

«سلطان کوچک» لقبی بود که در این مسابقات به این جوان بشاگردی داده شد تا فراموش نکند با و جود عشق و امید، محرومیت هیچ گاه نمی تواند محدودیت باشد.

  • چطورشد که به شعر علاقه مند شدید؟

من در خانواده ای متولد شدم که با هنر بیگانه نبودند و هر کدام به نوعی دستی بر آتش داشتند بنده هم با توجه به شرایط روحی به ترانه نویسی روی آوردم.

  • چگونه به استعدادهنریتان پی بردرید؟

در سن ۱۲ سالگی برای اولین بار در گروه سرود مدرسه که در حال آماده شدن برگزاری جشن ۲۲بهمن بود شرکت کردم و بخاطر تکراری بودن متن سرود، شروع به نوشتن شعری جدید کردم.

بعد از یک هفته شعر را به سرپرست آموزشی دادم و با اصرار بنده ، بنا شد که شعر من به عنوان سرود تمرین شود.

پس از اجرا، آن سرود به مدت ۳ سال متوالی مقام نخست مدارس استان و ۱ بار هم مقام اول مدارس کشور را بدست آورد و این اتفاق سبب شد به ترانه سرایی روی آورم.

  • شما بیشتر درچه قالب هایی شعر می گویید؟

تا قبل از سال ۱۳۹۴در سبک های مختلفی شعر می گفتم اما پس از آن بیشتر، توانایی خود را در ترانه نویسی دیدم و سعی کردم تمرکز خود را بیشتر در این حوزه قرار دهم.

  • ترانه هایتان را از کجا الهام می گیرید؟

اغلب ترانه هایی که سروده ام مرور خاطرات زندگی ام و اتفاقاتی که ممکن است در زندگی خود یا دیگران رخ دهد هستند.

  • اجازه دهید نظرتان را در مورد شعر بشاگرد جویا شویم و آیا اصلاً شما در شعر کشور جایی برای شعر بشاگرد احساس می کنید؟

بشاگرد ترانه سرا و شاعر های بسیاری دارد که عدم حمایت و نبود امکانات باعث عدم معرفی آن ها به کشور شده است.این شهرستان منطقه ای غنی از انواع هنر ها است که ظاهرا عده ای با شعار محرومیت نمی خواهند این منطقه پیشرفتی داشته باشد.

  • مختصری هم درباره سابقه ادبی و شاعری شهرستان بشاگرد بگویید؟

بشاگرد با تاریخی طولانی میزبان هنرمندان زیادی به خصوص در عرصه شعر و موسیقی بوده و هست که به دلیل محرومیت نام و نشانی از آنان به یادگار نمانده است.

در برخی از روستا های بشاگرد هنوز، مراسمات شادی و پای کوبیشان با ساز ها و خوانش دلچسپ سنتی صورت می گیرد که نشان دهنده زنده بودن روح شعر و موسیقی در این منطقه است.

  • آیا فضا برای فعالیت ادبی شاعران جوان در شهرستان فراهم است؟

اصلی ترین نهاد حمایتی از هنرمندان، اداره ارشاد اسلامی است که متاسفانه در شهرستان بشاگرد هنوز این نهاد وجود ندارد. در واقع حمایت از قشر فرهنگی فقط در حرف وجود دارد و هیچ حرکت مثبتی تاکنون در این زمینه دیده نشده است.

  • غیر از سرودن شعر فعالیت هنری دیگری هم دارید؟

دوستان می گویند صدای خوبی دارم و البته ساز هم میزنم؛ جدا از بحث موسیقی در ابتدا به سینما و تئاتر علاقه مند بودم و فعالیت های غیر رسمی هم در این راستا انجام داده ام.

  • از کار های اخیر خود بگویید؟

در حال حاظر ترانه هایی را به برنامه تلوزیونی «امید من» از شبکه فارس داده ام که در نوبت پخش است و به سه خواننده موفق کشور ترانه داده ام که قرار است در برنامه فانوس که به نفع کودکان سرطانی می باشد پخش شود.

  • آیا با شاعران و نویسندگان بزرگ کشور همکاری داشته اید؟

با آقای روزبه بمانی ارتباط دوستانه ای دارم و گاهی اوقات در قلم زدن از او کمک می گیرم همچنین با  آقایان افشین یدالهی و عبدالجبار کاکایی که زحمات فراوانی برای من در این زمینه کشیده اند در ارتباط هستم.

  • چرا رابطه ضعیفی بین شاعران شهرستانهای استان با مرکز استان وجود دارد و به نوعی شاید بتوان گفت که کار و ارزش شاعران شهرستان های استان کمتر دیده می شود؟

عدم برگزاری همایش شاعران شهرستانی، شب شعر، مسابقات ترانه سرایی و نبود پشتوانه لازم برای شرکت شاعران شهرستان ها در مسابقات کشوری و تقسیمات نا برابر تسهیلات حمایتی از جمله عوامل انزوای هنرمندان شهرستانی است.

  • در نزد شما ارتباط شعر با مخاطب چه معنایی دارد؟

شعر، یک حقیقت آشکار در زندگی همه است که روزانه خواسته وناخواسته با آن روبه رومی شویم. آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند؛ مخاطب دنبال شعر های مغز دار و واقعی است و اگر شعر برگرفته از حس دورنی شاعر باشد مطمعنا تأثیر خود را بر خواننده می گزارد.

  • چه توصیه ای برای دوستان و جوانان علاقمند به شعر دارید؟

از کسانی که فکر هنر را در سر می پرورانند و قدم در این راه نهاده اند انتظار می رود که این مسیر را تا انتها طی کنند و با کوچکترین انتقادی نا امید نشوند.

هنرمندان بشاگردی هم که زیر بار فقر و کمبود امکانات فعالیت می کنند به یاد داشته باشند که اکثر بزرگان دنیا از دل فقر به عظمت رسیده اند و نباید مشکلات را بهانه ای برای رشد نکردن دانست بلکه باید از آن پله ای برای پیشرفت ساخت.

 

 

ارسال نظرات