مدینه این روزها عطر غم در فضایش جاری است

مدینه این روزها عطر غم در فضایش جاری است، غمی که از شهادت مظلومانه پنجمین امام شیعیان نشأت می‌گیرد. امام محمدباقر(ع) در هفتم ذی‌الحجه سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی در مدینه با توطئه دشمنان مسموم شد و چشم از جهان فروبست.
کد خبر: ۸۹۱۰۱۲۰
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، از شهرستان ساری، مدینه این روزها عطر غم در فضایش جاری است، غمی که از شهادت مظلومانه پنجمین امام شیعیان نشأت می‌گیرد. امام محمدباقر(ع) در هفتم ذی‌الحجه سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی در مدینه با توطئه دشمنان مسموم شد و چشم از جهان فروبست.

امام باقر(ع) به باقرالعلوم لقب گرفته‌ بود، زیرا دریای دانش را شکافته‌ بود و اسرار علوم را آشکار کرده‌ بود.

خصلت گشاده‌رویی امام زبان‌زد بود و با دوستان و مومنان، بسیار خوش‌  برخورد بود، با همه اصحاب مصافحه می‌کرد و دیگران را نیز بدین کار تشویق می‌فرمود.

ایشان در تلاش بود تا سنت‌های رسول خدا(ص) را زنده نگه‌ دارد و مکارم اخلاقی را به مردم آموزش دهد، از کار کردن اِبایی نداشت و در زیر آفتاب سوزان به مزارع و نخلستان‌ها می‌رفت و در کنار کشاورزان مشغول کار می‌شد، آن‌چه را هم که به دست می‌آورد در راه خدا انفاق می‌کرد و دستگیر نیازمندان بود.

پس از اقامه نماز، مردم نیز گرداگرد امام جمع می‌شدند و از دریچه علوم وی بهره می‌بردند، گرچه دریای دانش امام بیکران بود اما با این وجود در مقابل دیگران خاضع بود.

امام باقر(ع) با عدالت رفتار کردن با مردم را از عوامل حمایت خداوند از افراد می‌دانست و آن را به دیگران توصیه می‌کرد.

امامی که این‌چنین خود را در میدان بندگى خدا قرار داده‌ بود و در طول حیاتش به احیاى دین و ترویج ‏علم و خدمات اجتماعى به جامعه اسلامى، پرداخت.

امامی که برای زنده نگه‌داشتن اسلام کوشید و لباس شهادت را تنها برای رضای معبود به تن کرد، اما این روزها غربت مزارش بیش از حد فریاد می‌کند.

در سالروز شهادت امام باید مزار بی‌شمع و چراغ امام، مملو از شمع عزاداران باشد و سیل جمعیت‌های متوسل شده به مزارش، غوغا کند، اما در این روزها در کنار بقیع، تنها نسیمی به حرکت در می‌آید و سکوت بقیع را به رخ می‌کشاند.

غریب بودن اینجا هویدا می‌شود که در جوار مزار زیباترین آفرینش خداوند، پیامبر حق و حقانیت، این‌چنین سکوت بیداد کند.

بی‌شک چهره این قبرستان، خود نیز شرمنده‌ است که تنها بوی خاک و سکوت از آن به مشام می‌رسد، بی‌شک امروز پرندگان بر فراز بقیع، ناله غریبی سر می‌دهند و اشک مظلومیت می‌ریزنند.

گرچه مزار امامان در بقیع بی‌شمع و چراغ مانده‌ است اما این روزها شیعیان جهان، رنگ عزا به چهره‌شان داده‌اند و خداوند نیز از آسمان، فرشتگانش را فرو فرستاده‌است تا شمع مزار امام شوند و نورشان زمین و زمان را فرا گیرد.

این روزها بقیع میزبان فرستادگان خداوند است تا شهادت پنجمین شمع ولایت، خاموش نشود و نوری الهی بر مزار امام از آسمانی بیکران بتابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار