یک اقتصاددان بسیجی در گفتگو با «بسیج»:

کاهش نرخ سود بانکی در شرایط رکود نقش منفی بر اقتصاد دارد

وحید بیگدلی گفت: کاهش نرخ سود بانکی در شرایط رکود اقتصادی نمی‌تواند اعتبارات بانکی را در مسیر اصلی تولید هدایت کند و نقش منفی در اقتصاد کشورمان خواهد داشت؛ فلذا ایرادات فراوانی برخوردار است.
کد خبر: ۸۹۱۰۳۴۶
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

وحید بیگدلی اقتصاددان بسیجی و استاد دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: فقدان بازارهای مالی سازمان یافته و کارآمد موجب شده است که پس اندازها به صورت سرمایه گذاری در بانک شکل بگیرد. از اینرو کاهش نرخ سپرده، تاثیر منفی بر سرمایه گذاری خواهد داشت و وجوه قابل پرداخت را برای ارائه تسهیلات  تولید کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرخ سود باید در جهتی پیش برود که علاوه بر ارائه نرخ سود واقعی باعث افزایش سرمایه گذاری شود  و در نتیجه سرمایه های بانکی در بخش صنعت و تولید ورود پیدا کند افزود: متاسفانه نرخ سود کم باعث می‌شود تقاضای سرمایه گذاری افزایش یافته و نظام مالی کشورمان با رانت مواجه شود از اینرو اکثر سرمایه گذاران تلاش می‌کنند با استفاده از شیوه های غیرقانونی و غیر متعارف از بازار مالی تسهیلات اخذ کنند و وام‌های دریافتی در مسیری غیر از بخش تولید برده و خسارات اقتصادی به کشورمان را مضاعف کنند.

این اقتصاددان بسیجی خاطر نشان کرد: نرخ سود واقعی باید تعادلی باشد تا موجب شود که توسعه بخش مالی در بخش تولید ایجاد و افزایش رشد اقتصادی حاصل شود از اینرو کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی که رکود اقتصادی حاکم شده است نمی‌تواند اعتبارات بانکی را در مسیر اصلی تولید هدایت کند و نقش منفی در اقتصاد کشورمان خواهد داشت .

ارسال نظرات
آخرین اخبار