کارشناس و مربی حلقه صالحین:

هر انسانى در پيشگاه الهى بر اساس حجت‏هاى الهى محاكمه مى‏شود

اعظم السادات میر حسینی در نشست حلقه صالحین پایگاه سمیه گفت: همانا خداوند دو گونه حجت بر انسان‏ها قرار داده است: يكى حجت ظاهر و ديگرى حجت باطن است. حجتِ آشكار همان رسول و انبيا و ائمه هستند. حجت نهان، عقول است.
کد خبر: ۸۹۱۰۳۹۹
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق، نشست حلقه جوانان پایگاه سمیه شهرستان بافق با موضوع " حجت‌های پنهان و آشکار" برگزار شد. در این نشست "اعظم السادات میر حسینی" کارشناس و مربی حلقه صالحین با بیان روایتی از امام رضا (ع) بر جدا نبودن و برتر نبودن حجت عقل از حجت آشکار، محاکمه هر انسانی را در پیشگاه خداوند بر اساس این دو حجت الهی دانست.
میرحسینی گفت: روایت عمده‏اى که سخن از حجت ظاهر و باطن دارد، وصیت حضرت امام موسى بن جعفر (ع) به «هشام بن حکم» است. این روایت در کتاب بحارالانوارج ۷۸، ص. ۳۰۰، باب ۲۵، از کتاب تحف العقول نقل گردیده است.
در قسمتى از آن آمده است: ((یاهشام! ان لله على الناس حجتین: حجه ظاهره و حجه باطنه؛ فاما الظاهره فالرسول و الانبیاء و الائمه و، اما الباطنه فالعقول...))
اى هشام! همانا خداوند دو گونه حجت بر انسان‏ها قرار داده است: یکى حجت ظاهر و دیگرى حجت باطن. حجتِ آشکار همان رسول و انبیا و ائمه هستند. حجت نهان، عقول است...))
گفتنى است که نه در این روایت و نه در هیچ حدیث دیگرى، عقل و حجت درونى، مکفى از امور دیگر یا برتر از حجت آشکار و بیرونى (انبیا و ائمه (ع)) قلمداد نشده است؛ بلکه اگر عقل برتر و یا مکفى از هدایت‏هاى وحیانى و حاملان آن بود و باوجود آن انسان حاجت به چیز دیگرى نداشت، فرستادن رسولان و انزال کتاب‏هاى آسمانى لغو مى‏نمود و انجام آن بر خداوند حکیم، قبیح و محال شمرده مى‏شد.
وی یکی از فلسفه‌های اساسی بعثت پیامبران را جبران نادرستی‌های عقل دانست و افزود: یکى از فلسفه‏هاى اساسى بعثت پیامبران، این است که نارسایى‏هاى عقل را جبران کنند و آنجا که شاهباز اندیشه قدرت پرواز ندارد، از طریق وحى انسان‏ها را هدایت کنند و آنچه را براى عقل درک‏پذیر نیست، به بشر بنمایانند و او را از ضلالت و گمراهى نجات بخشند. بنابراین اساساً فروغ هدایت پیامبران بسى فراخ‏تر و فراتر از جلوه تابش عقل است. دوم مفاد این روایت آن است که: خداوند بر مردم دو حجت دارد؛ یعنى خداوند بر اساس دو نعمتى که به انسان‏ها داده است، بر آنان احتجاج مى‏کند و از آن‌ها حساب مى‏کشد.
میر حسینی در ادامه سخنان خود به بیان دو حجتی که انسان را در پیشگاه خداوند محاکمه می‌شود اشاره کرد و گفت: هر انسانى در پیشگاه الهى بر اساس حجت‏هاى الهى محاکمه مى‏شود و این حجت‏ها دو دسته‏اند:
حجت بیرونی، خداوند بر اساس آنچه به وسیله انبیا و ائمه فرستاده است و آنان به مردم ابلاغ و تبلیغ کرده‏اند، سؤال خواهد کرد. از جمله آن‌ها مسأله «ولایت و حکومت» و یا «حجیت فتوا و حکم مجتهد اعلم در عصر غیبت» است؛ چرا که فقیه عادل بر حسب روایات متعدد، جانشین پیامبر (ص) و ائمه (ع) است.
حجت درونی، در مواردى که شخصى نسبت به حکم شرع، جاهل بوده و در جهالت مقصر نبوده و امکان دسترسى به حجت خارجى را نداشته است؛ و یا از مسائلى است که شارع درباره آن حکم نداده است؛ چنانچه عملش منطبق با عقل و فطرت باشد، حجت باطنى قابل قبول است؛ وگرنه مستحق مؤاخذه و عقوبت مى‏باشد. بنابراین وجود حجت درونى، نافى حجت خارجى نیست و هر دو یار و همراه یکدیگرند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار