مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج روح الله یزد:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج روح الله یزد اقدام به سخنرانی در جمع بسیجیان گردان امام حسین(ع) نمود.
کد خبر: ۸۹۱۰۵۱۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام علی شیخ زاده در این جلسه گفت: عید قربان عید رهایى از تعلقات دنیوی و هر آنچه غیرخدایى است محسوب می‌شود. در این روز حج گزار، اسماعیل وجود را قربانى مى کند تا سبکبال شود و با ره توشه‌ای عظیم به سفر آخرت عزیمت کند. عید قربان مصادف با روز دهم ذیحجه از اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار می‌رود و از جمله تعطیلات رسمی مسلمانان است که از یک تا چهار روز جشن گرفته می‌شود. مسلمانان در این عید بهترین لباس خود را پوشیده، پس از عبادت، به دید و بازدید خانواده، اقوام و آشنایان می‌روند.
وی در ادامه افزود:وی همچنین اذعان کرد:مراسم قربانی تنها برای کسانی که زائران خانه خدا در موسم حج بوده اند، اما بسیاری از مسلمانانی که استطاعت مالی دارند در این روز قربانی کرده و گوشت آن را میان همسایگان و نیازمندان تقسیم می‌کنند. حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‏ کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌شود؛ بنابراین روزی را که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‏آید عید تلقی می‌کنند.
شیخ زاده در ادامه گفت:عید قربان ریشه در دوران ما قبل تاریخ بشر دارد، انسان اولیه که از فهم طبیعت عاجز بود، برای به دست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زد. این رسم نزد همه ملل و ادیان به اسامی مختلف موجود بوده و این سنت طولانی بشری در اسلام نیز پذیرفته شده است. در روایات مختلف دینی آمده است ابراهیم (ع) درسنبالادارایفرزندیشد که او را اسماعیل نام گذارد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدت‌ها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم (ع) نازل و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
وی همچنین اذعان کرد:او پس از کشمکش‌های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم (ع) آمادهسربریدنفرزندمحبوبخود می‌شود. اما به هنگام قربانی اسماعیل، خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.
وی تصریح کرد:این سرسپردگی پیامبر، این ایثار و عشق به انجام فرمان الهی، فریضه‌ای شد تا حجاج در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم آورند. همچنین در این روز مستحب است که نماز دو رکعتی عید قربان درفاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر اقامه شود.
ارسال نظرات