آسیاب آبی قدیمی در روستای کندلوس توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی می‌شود و بار دیگر آب، این مایه حیات در رگ‌های آسیاب جاری شده و موسیقی زیبای زندگی‌بخش نواخته می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۰۶۰۸
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آسیاب قدیمی و آبی روستای گردشگری کندلوس که قدمتی بیش از 100 سال دارد یکی از آسیاب‌های فعال و تأثیرگذار در زندگی مردم این روستا در گذشته‌های دور در زمینه آرد کردن گندم و تأمین نان خانوارها داشته است.

پس از گذشت زمان و با تولید آرد کارخانه‌ای و راهیابی آن به روستاها، کم‌کم درب این آسیاب‌ها بسته شد و کارایی خود را از دست داد تا اینکه بر اثر مرور زمان و فراموشی، این بناهای تاریخی و ارزشمند فرسوده و خراب شده و بخش زیادی از آن در زیر خاک مدفون شدند غافل از آن‌که این آسیاب‌ها بخشی از تاریخ زنده زندگی پیشینیان ما هستند که با دسترنج و تلاش و کوشش وافر خود، در تأمین معاش خانواده‌ها همتی مثال‌زدنی داشتند.

چه گندم‌هایی که در این آسیاب تبدیل به آرد و سپس نان سفره خانواده‌هایی شد که فرزندانشان با تغذیه از روی همین سفره‌ها با روزی حلال، امروز به افراد مفید و خدمتگزار برای جامعه خود شدند.

اکنون خبر خوشی رسیده است که این آسیاب آبی قدیمی در روستای کندلوس توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی می‌شود و بار دیگر آب، این مایه حیات در رگ‌های آسیاب جاری شده و موسیقی زیبای زندگی‌بخش نواخته می‌شود تا خاطرات زیبا و شیرین از صندوقچه دل‌های پاک و بی‌آلایش پدران و مادران رنج کشیده از زمانه و سوخته از آفتاب دهکده‌مان بیرون آید و گل لبخند شکوفا شده و عطر خوش زندگی با صفای روستایی، جان‌های خسته از غبار زندگی ماشینی و بی‌روح را بشوید و جلا دهد.

این آسیاب آبی قدیمی با پیش‌بینی اعتبار 50 میلیون تومانی از طریق یکی از اهالی روستای کندلوس و با هزینه شخصی بازسازی و مرمت می‌شود که البته این بازسازی نمادین نیست بلکه این آسیاب قدیمی برای فعالیت و تولید آرد از گندم راه‌اندازی می‌شود و آرد تولید شده از این آسیاب، با قیمت ارزان در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

ابنیه این سازه به همان شکل اول خود یعنی با چوب و به صورت «کَلِه‌چو» بازسازی می‌شود و مسیر ورود آب، سنگ زیر و رویی آسیاب و سایر بخش‌های دیگر آن هم کاملاً سنتی اجرا می‌شود.

قرار است بازسازی این سازه قدیمی ظرف مدت سه ماه و در دو یا سه شیفت کاری انجام شود.

با مرمت و بازسازی این آسیاب قدیمی، علاوه بر تولید آرد از گندم به همان روش پیشینیان، حوزه گردشگری منطقه نیز فصل جدید و بسیار رونق‌بخشی را تجربه می‌کند و مسافران و گردشگران بسیار زیادی را به سوی روستای کندلوس سوق می‌دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها