اصحاب رسانه استان کردستان در یک سفر دو روزه که با همت سازمان بسیج رسانه استان صورت گرفت، در قالب کاروان راهیان نور از یادمان شهرستان‌های سروآباد و مریوان دیدن کردند.
کد خبر: ۸۹۱۰۸۱۵
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، اصحاب رسانه استان کردستان در یک سفر دو روزه که با همت سازمان بسیج رسانه استان صورت گرفت، در قالب کاروان راهیان نور از یادمان شهرستان‌های سروآباد و مریوان دیدن کردند.


اصحاب رسانه در این سفر ضمن زیارت از یادمان‌های شهدا در این دو شهرستان از طرح‌های محرومیت زدایی سپاه نیز بازدید به عمل آوردند.



*یادمان شهدای دالانی در دل روستای دالانی



روستای دالانی که یادمان شهدای دالانی را در دل خود دارد، اولین مکان پذیرای خبرنگاران استان بود.


یادمان شهدای دالانی که بر فراز یک تپه بلند قراردارد نقطه صفر مرزی محسوب می‌شود که از یک طرف به خاک ایران اسلامی و از طرف دیگر به دشت «شار زور» عراق مشرف است.


یادمان شهدای دالانی یادگار روز‌هایی است که در آن عملیات والفجر ۱۰ و عملیات محمد رسول الله در آن انجام گرفته است.


حاج شوکت صالحی که از پیشمرگان مسلمان کُرد بود و زخم‌های زیادی از دوران جنگ تحملی بر پیکر جسم و روانش وارد شده، خاطرات خود را از این دوران بازگو می‌کرد.



حاج شوکت با بیان اینکه شکنجه‌های بسیاری را از ماموران بعثی متحمال شده بود، گفت: دوری از خاک وطن و خانواده و تحمل شکنجه‌های بسیار مرا به حدی آزرده بود که در هنگام آزادی و بازگشت به خانه، خانواده خود را نشناختم.



*حضور خبرنگاران در اورامانات تخت


مقصد بعدی خبرنگاران، شهر تاریخی اورامانات تخت بود. فرمانده سپاه سروآباد و شهردار اورامانات به استقبال اصحاب رسانه آمدند و در کتابخانه اورامانات که در بالاترین نقطه این شهر بر فراز تپه‌ای قرار گرفته بود، به ایراد توضیحاتی درباره اورامانات پرداختند.



جعفر غفاریان فرمانده سپاه شهرستان سروآباد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه قدیمی‌ترین اسناد در اورامانات کشف شده، این شهر یک قدمت چندین هزار ساله را در حافظه تاریخی خود دارد.


فرمانده سپاه سروآباد با بیان اینکه شعرا و ادبا و هنرمندان زیادی در اورامانات بوده اند، اظهار داشت: این شهر از نظر بافت شهری، بافت پلکانی و سنتی خود را حفظ کرده است و این یکی از فرصت‌های گردشگری منطقه محسوب می‌شود.



غفاریان عنوان کرد: با وجود اینکه در چند سال اخیر با تجمیع ۵ روستا، اورامانات تبدیل به شهر شد، اما همچنان دارای محرومیت‌های عدیده‌ای است.


وی در ادامه گفت: سپاه به منظور رفع محرومیت زدایی در این شهر یکی از دهستان‌های اورامات را به نام پیر شالیار در محدوده عملیات محرومیت زدایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی تعریف کرده است.



فرمانده سپاه سروآباد افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۸ مرحله محرومیت زدایی با اعتبار ۸۱۴ میلیون تومان توسط سپاه در سروآباد انجام گرفته است.


وی سوله ورزشی سرپیر، ساخت سرویس بهداشتی برای گردشگران در پیرشالیار، مشارکت در ساخت مسجد، مرمت مدارس شهر اورامانات و... را از جمله طرح‌های محرومیت زدایی سپاه در سروآباد نام برد.



فرزاد اختر کاوان شهردار اورامانات در ادامه جلسه گفت: تامین ۳ هزار و ۱۸۰ متر لوله فاضلاب برای شهر اورامانات، یکی از پروژه‌های بزرگ و مفید بوده که با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کردستان و مشارکت مردم و شهرداری این منطقه صورت گرفته است.


شهردار اورامانات از حضور سپاه کردستان به منظور اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در این منطقه قدردانی و تشکر کرد.



حضور خبرنگاران در فرمانداری مریوان



صبح روز دوم سفر، با حضور اصحاب رسانه در نشست خبری فرماندار مریوان شروع شد.



محمد شفیعی فرماندار مریوان در جمع اصحاب رسانه کردستان گفت: از سال گذشته با سرلوحه قراردادن شعار «نشاط اجتماعی»، شاهد افزایش چشمگیری در جمعیت گردشگری شهرستان مریوان بوده ایم.



شفیعی با بیان برنامه‌های هفته دولت اظهار داشت: دولت در مریوان محرومیت زدایی را در برنامه خود قرار داده است و در حدود ۱۱ میلیارد تومان در هفته دولت در این خصوص هزینه شده است.



فرماندار مریوان با بیان اینکه نگاه دولت در مریوان یک نگاه مثبت و توسعه آفرینی است، عنوان کرد: کوماسی و سرشیو از محروم‌ترین مناطق در مریوان است که مورد توجه ویژه دولت قرار دارد.



شفیعی با اشاره به اینکه به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت گردشگری در مریوان هستیم بیان کرد: مسابقه رکاب زنی ۱۲۰ دوچرخه سوار از باشگاه‌های مطرح سراسر کشور در اطراف دریاچه زریوار و اطراف روستا‌های صفر مرزی مریوان را در روز‌های پنج شنبه و جمعه هفته جاری خواهیم داشت.



وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهر مریوان در طول جنگ تحمیلی بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده است، باید ویترین امنیت کشور باشد و تبدیل به یک شهر توریستی، فرهنگی و صنعتی شود.



*خبرنگاران در یادمان‌های «شهدای گمنام زریوار» و «خانم شیخان مریوان»



یادمان شهدای گمنام زریوار در کنار دریاچه زیبای زریوار قرار گرفته است. جمعیت زیادی از زائران راهیان نور از سایر شهر‌های ایران اسلامی در این مکان روحانی حضور داشتند.


خادمانی از شهر‌های دیگر آمده بودند و از زائران با آب و شربت پذیرایی می‌کردند. کتابخانه‌ای کوچک و ایستگاه صلواتی آب و شربت و کانالی که سربند‌های یاحسین از سقف آن آویزان شده بود، در ورودی این یادمان، فضای معنوی را دو چندان کرده بود.


یادمان خانم شیخان دیگر یادمان شهدا بود که خبرنگاران در آن حضور یافتند.



یادمان خانم شیخان بر فراز کوه‌های بلند مریوان و در نقطه صفر مرزی قرار دارد بطوریکه از یک سو به خاک ایران و از سوی دیگر به دشت شلیر که شهر پنجوین عراق در دل آن قرار گرفته، مشرف است.


عبدالکریم فتاحی از پیشمرگان مسلمان کُرد در دوران دفاع مقدس بود، راوی یادمان خانم شیخان بود که به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت.



عملیات والفجر ۴ یکی از عملیات‌های مهم در دوران ۸ سال دفاع مقدس بود که در این یادمان انجام شده است.


فتاحی به بیان رشادت‌های رزمندگان اسلام در این منطقه پرداخت و گفت: عملیات والفجر ۴ در سه مرحله از روز ۲۷ مهرماه ۱۳۶۲ به مدت ۳۳ روز در منطقه جبهه شمالی سلیمانیه و پنجوین انجام شد.



*حضور خبرنگاران در سپاه شهرستان مریوان


نشست خبری فرمانده سپاه مریوان آخرین برنامه این سفر دو روزه خبرنگاران استان بود.


سرهنگ شکیبا سلیمی به بیان طرح‌های محرومیت زدایی سپاه در شهرستان مریوان پرداخت و گفت: ۷۶ پروژه با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در قالب طرح‌های محرومیت زدایی، احداث مساجد، خانه محروم، پل‌های روستایی، سرویس بهداشتی، آبرسانی در سطح روستاها، بهسازی راه روستایی و... اجرا شده است.


سلیمی اظهار داشت: در قالب اردو‌های جهادی نیز ۱۲۶ پروژه محرومیت زدایی با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.


فرمانده سپاه مریوان به طرح اشتغالزایی سپاه در مریوان اشاره کرد و گفت: ۱۳۰ طرح با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال در قالب طرح‌های زنبورداری، پرورش قارچ، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ بومی و... تاکنون در شهرستان مریوان اجرا شده است.


وی در ادامه به موضوع راهیان نور پرداخت و بیان کرد: از ۱۳ فروردین سال جاری تاکنون ۱۰۰ کاروان راهیان نور در مریوان داشتیم که حدود ۱۱ هزار نفر از یادمان‌های این شهرستان بازدید کرده اند.


سلیمی افزود: فصل رویش یکی دیگر از برنامه‌های سپاه شهرستان است که از هفت مرداد ماه سالجاری آغاز شده و ۵ هزار و ۲۰۰ دانش آموزان کردستانی در آن حضور داشته اند.




سفر دو روزه اصحاب رسانه به یادمان‌های مریوان و سروآباد به پایان رسید، اما هیچ گاه نمی‌توان با نوشتن، حال و هوای حضور در قدم گاه‌های شهدا را توصیف نمود همانطور که با حضور در آنجا نیز نمی‌توان عمق رشادت‌ها و حماسه‌های شهدا را درک نمود.



«فضای شهید منتظر مرگ نمی‌ماند، این اوست که مرگ را برمی‌گزیند. شهید پیش از آنکه مرگ ناخواسته به سراغ او بیاید، به اختیار خویش می‌میرد و لذت زیستن را نیز هم او می‌یابد نه آن کس که دغدغه مرگ حتی آنی به خود او وانمی‌گذاردش و خود را به ریسمان پوسیده غفلت می‌آمیزد...»

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات