فعالان بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی اطمینان ندارند

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: رشد بازار سرمایه در طی چند روز اخیر عمدتا تحت تاثیر دو عامل رشد قیمت جهانی مواد خام افزایش صد تومانی نرخ دلار بود.
کد خبر: ۸۹۱۱۰۳۴
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، علی کدیور کارشناس بازار سرمایه و در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: رشد بازار سرمایه در طی چند روز اخیر عمدتا تحت تاثیر دو عامل اساسی بود، اول اینکه رشد قیمت جهانی مواد خام به خصوص محصولات فلزی و معدنی مثل فولاد، مس، سنگ آهن و .... و دومین عامل اثرگذار افزایش صد تومانی نرخ دلار بود. 
 
وی گفت: این عوامل اصلی‌ترین دلیل رشد شاخص بوده و با توجه به اینکه شرکت‌های معدنی و فلزی سهم نسبتا بالایی از ارزش کل بورس ایران را به خود اختصاص داده‌اند، طبیعتا افزایش نرخ جهانی مواد خام و افزایش نرخ ارز باعث افزایش درآمد و سودآوری آن‌ها شده است. 
کدیور اظهار داشت: از سوی دیگر و با توجه به اینکه این شرکت‌ها وزن بالایی در بازار سرمایه دارند شاخص را به سمت بالا هدایت کرده‌اند. همچنین، تداوم این روند رو به رشد طبیعتا هم تابع ثبات نرخ قیمت جهانی در سطوح فعلی و هم تثبیت نرخ ارز و یا رشد نرخ ارز است. 
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در مقابل هم اگر قیمت‌های جهانی و نرخ ارز کاهش پیدا کند و برآیند این دو عامل به نحوی باشد که در مجموع باعث کاهش درآمد این دسته از شرکت‌ها باشد، بازار سرمایه افت خواهد کرد. 
 
وی گفت: اکثر تحلیل‌های جهانی نشان می‌دهد که این رشد حداقل در کوتاه مدت نمی‌تواند خیلی ادامه دار باشد و احتمالا یک برگشت رو به پایین خواهیم داشت.
 
کدیور تصریح کرد: عامل دیگری که می‌تواند از ابتدای هفته آینده بر کل شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اثرگذار باشد، کاهش نرخ سود بانکی است. علی رغم اینکه در حال حاضر ۱۰ روز از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی می‌گذرد و بانک‌ها هم در این مورد توافق کرده اند، اما اثری از این عامل را در بازار سرمایه ندیدیم، زیرا فعالان بازار به دلیل اینکه در دفعات گذشته چندین بار در این خصوص توافقاتی شده بود، ولی بانک‌ها به آن پایبند نبودند و همچنین بانک مرکزی نیز آنچنان سخت گیری برای اجرای آن نکرد، فعالان احتمال می‌دهند که این بار هم این توافق عملی نخواهد شد.
 
کارشناس بازار سرمایه افزود: اما اگر در طی هفته آینده بازار به این نتیجه برسد که این توافق عملی و اجرایی است و بانک‌ها نیز به آن پایبند هستند و نرخ سود بتواند به صورت پایدار کاهش پیدا کند، بدون شک باعث رشد کلی بازار سرمایه خواهد شد و طبیعتا شرکت‌هایی که نسبت P/E پایینی دارند بیشتر رشد خواهند کرد. 
 
کدیور گفت: لازم به ذکر است که بروز این اتفاق بستگی به باور فعالان بازار در خصوص کاهش پایدار نرخ سود بانکی دارد. این موضوع می‌تواند باعث شود که بازار تحت تاثیر قرار گیرد و بیش از اعداد فعلی رشد کند. از سوی دیگر احتمال می‌رود تا شرکت‌هایی که چند روز اخیر رشد داشتند اصلاح قیمتی هر چند جزئی را تجربه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار