خبرهای داغ:
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین معارف دین و پاسداری از اسلام ناب بخصوص در عصر حاضر اقتضاء می‌کند چون سدّی محکم در برابر هجمه گسترده دشمنان و توطئه‌های آشکار و پنهان آنان برای ایجاد بحران فکری و تضعیف مبانی اسلامی و احیاناً نفوذ در صفوف حوزویان، باقدرت و صلابت بایستد.
کد خبر: ۸۹۱۱۱۷۲
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای توصیه‌هایی در خصوص آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمی مطرح کرد.

در بیانیه این نهاد حوزوی آمده است: آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه همزمان با ایّام نورانی ذی‌الحجه، شهر ولایت و امامت نویدبخش تجلی روح معنویت و اشتیاق بیشتر طلاب علوم دینی در کسب معارف اهل‌بیت «علیهم‌السلام» است. خداوند تبارک‌وتعالی رسالت نبیّ مکرم اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» را نعمتی سنگین و بزرگ برای مؤمنین دانسته تا بتوانند با آشنایی نسبت به آیات پروردگار و تحکیم مبانی اعتقادی، تزکیه نفوس و تعلم کتاب و حکمت به کمال مطلوب برسند و از حیرت و گمراهی نجات یابند. بدون تردید تفقّه در دین همراه با بصیرت، رشد فکری و دست‌یابی به مراحل عالیه عبودیت در پیشگاه الهی تنها عاملی است که می‌تواند زمینه را برای انذار جامعه و هدایت آنان در شئون دین و دنیا فراهم سازد و تاروپود زندگی انسان‌ها را به‌گونه‌ای که مرضی خداوند سبحان و اولیائش «علیهم‌السلام» باشد تنظیم کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که خود را مرهون هدایت پروردگار متعال عز شأنه و عنایت خاصه حضرت بقیة‌الله الاعظم «ارواحنا له الفدا» و رهنمودهای مراجع عالی‌مقام بخصوص بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام «اعلی‌الله مقامه الشریف» و رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی» می‌داند، ضمن تجلیل از شخصیت‌های علمی و حوزوی و تقدیر از فقها بزرگی که در تأسیس و تداوم حوزه‌های علمیه نقش بس ارزنده‌ای را ایفاء کرده، در بسط علوم و معارف اسلامی و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، وظیفه می‌داند توجه طلاب گرام و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد. «فانّ الذکری تنفع المؤمنین.»

1.رسالت حوزه‌های علمیه در تبیین معارف دین و پاسداری از اسلام ناب بخصوص در عصر حاضر اقتضاء می‌کند چون سدّی محکم در برابر هجمه گسترده دشمنان و توطئه‌های آشکار و پنهان آنان برای ایجاد بحران فکری و تضعیف مبانی اسلامی و احیاناً نفوذ در صفوف حوزویان، باقدرت و صلابت بایستد و با توکل به خداوند و استنصار از ساحت مقدس امام زمان «عجل‌الله تعالی فرجه» و مجهز شدن به سلاح علمی و عملی با اسلام‌ستیزان معاند مقابله کرده، اقشار مختلف جامعه بخصوص نسل جوان را از سقوط اخلاقی و افتادن در دام منحرفان نجات دهد. عموم فضلا به‌ویژه طلاب جوان و انقلابی که سرمایه‌های آینده حوزه به شمار می‌روند وظیفه دارند با فراگیری سبک زندگی اولیاء الهی و آگاهی از روش‌ها و منش‌های امامان معصوم «علیهم‌السلام» خود را برای مبارزه با خرافات و زدودن تبلیغات مسموم دشمنان از دامان پاک اسلام آماده کرده، یقین داشته باشند وعده الهی که فرموده «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» پشتوانه راه و کار آنان خواهد بود.

2.تأسی به سیره پیامبر بزرگ اسلام «صلی‌الله علیه و آله و سلم» و ائمه اطهار «علیهم‌السلام» که با توجه به مقتضیات زمان شخصیت‌های بارز، مجاهد، عالم و با تقوی را تربیت نموده و به آنان راه و روش صحیح نشر معارف دین و مقابله با معاندین را آموزش داده تا بتوانند با قلم و بیان و تحمل سختی‌های فراوان و بذل مال و جان از میراث گران‌بهای اسلام محافظت کنند و به نسل‌های پس از خودشان منتقل سازند. این سنت حسنه در عصر غیبت امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» با تلاش فقها عظام و دیگر عالمان برجسته اسلام ادامه پیدا کرد، تا نتیجه آن فداکاری‌ها و زحمات، امروز در اختیار ما قرار گیرد. ما نیز وظیفه‌داریم با امکانات گسترده خود و با توجه به شرایط حساس زمان، از این امانت عظیم خداوند پاسداری کرده و آن‌گونه که شایسته‌ است به اهلش برسانیم و بدانیم کوچک‌ترین سهل‌انگاری و غفلت در انجام این مهم گناهی نابخشودنی است که باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.

3.ازآنجاکه انقلاب شکوهمند اسلامی با فداکاری و ایثار و قیام علماء دین به رهبری امام عظیم‌الشأن «قدس الله نفسه الزکیه» آغاز شد و با همراهی مردم شریف و متدین و ایثار جوانان مؤمن و اقشار مختلف به پیروزی رسید، وظیفه‌ ما است که از این رویداد بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ، پاسداری کنیم و باروحیه انقلابی همراه با رهنمودهای مراجع بزرگ تقلید خاصه مقام معظم رهبری «ادام الله ظلهم» اجازه ندهیم خدعه و توطئه دشمنان در ضربه زدن به‌نظام اسلامی و تضعیف مبانی انقلاب تحقق یابد و خون پاک صدها هزار شهید که تعداد قابل‌توجهی از آنان تربیت‌شده در حوزه‌های علمیه هستند به بوته فراموشی سپرده شود. و همین بدانیم اهمال در این وظیفه که همراه با فروپاشیدن اساس اسلام و مکتب تشیع خواهد بود مستضعفین جهان را ناامید ساخته، سلطه استکبار را به نحو چشمگیر تقویت خواهد کرد.

4.مراجع معظم تقلید که به‌منزله قله‌های علمی و فقهی برای حوزه‌های علمیه هستند، بهترین راهنمایانی هستند که می‌توانند چالش‌های فکری و مدیریتی حوزه را برطرف ساخته و طلاب را در مسیر تحول و تکامل به نحو احسن ثابت‌قدم بدارند. این مراجع معظم می‌توانند با راهنمایی‌های خود روحیه انقلابی و شادابی در تحصیل را در آنان تقویت کرده و راه را برای ورود در عرصه‌های جدید فقهی و متناسب با نیاز‌های روز و بهره‌گیری از سیره علماء سلف و فقه جواهری هموار نمایند و مبانی فقه حکومتی بر اساس ولایت‌فقیه را برای محصلین علوم دینی تبیین کرده، با ارشاد و هدایت شورای عالی و مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، توان علمی و اخلاقی حوزه را بالاتر ببرند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک فرارسیدن سال تحصیلی جدید به طلاب محترم و اساتید بزرگوار از خداوند توفیق بیشتر همگان را برای بالندگی و تقویت حوزه‌های علمیه مسئلت می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها