بیکاری و تورم از بین رفته یا کم شده است!

روحانی با بیان اینکه مشکلاتی که با آنها روبرو بوده ایم از جمله تورم، بیکاری و هسته‌ای امروز یا از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است گفت: تعهد ما را برجام تعیین می‌کند نه آمریکا و زیر بار حرف زور نخواهیم رفت!
کد خبر: ۸۹۱۱۲۳۶
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی سه شنبه شب خود با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم، با مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبرو بودیم، اظهارداشت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته و یا خیلی کاهش پیدا کرده است. در آن دوره با تورم و بیکاری بزرگ و با رشد منفی روبرو بودیم، مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند که هر دو، سه ماه در افکار عمومی مردم این مطرح می‌شد که بالاخره مذاکرات چه می‌شود. گروه‌هایی می‌رفتند مذاکره می‌کردند و برمی‌گشتند و بعد هم دوباره یک قطعنامه جدید علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شد.
وی افزود: امروز دیگر آن نگرانی‌ها در آن زمینه‌ها کمتر شده است و البته معنایش این نیست که مشکلات تمام شده است، مشکلات فراوانی پیش رو داریم معنی‌آن نیست که راه هموار شده ،هنوز سنگلاخهایی پیش رو داریم اما با اراده‌ای قوی‌تر، با آشنایی بیشتر و با روشنی بهتر مسیرمان را می‌شناسیم و امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت دولت هستم و حتماً با کمک و حمایت و حضور و مشارکت مردم، می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.
رئیس‌جمهورخاطرنشان کرد: نوع مشکلات نسبت به گذشته فرق کرده و برخی از مشکلات هم کوچک‌تر شده است. مثلاً در بحث هسته‌ای آن موقع که دولت کار خود را شروع کرد، برنامه بر این بود که هر چند ماه یکبار تولید نفت ما کاهش و تحریم‌ها شدت پیدا کند. امروز تحریم‌ها شکسته شده ، از نظر من بازگشت به تحریم گذشته علیه ایران امکان‌ناپذیر است.البته آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم به صورت قبلی نسبت به جمهوری اسلامی ایران برنخواهد گشت و شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده است و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملاً عوض شده و بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم.
اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مشکلات آغازین دولت یازدهم از جمله بیکاری، رشد منفی اقتصادی و تورم از بین رفته و یا به شدت کاهش یافته‌اند به اندازه‌ای با واقعیات موجود کشور ناهمخوان است که حتی حامیان رئیس‌جمهور و دولت نیز نتوانسته‌اند از مقابل آن به راحتی بگذرند و واکنشی نشان ندهند!
به عنوان مثال صادق زیباکلام یکی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات پس از اظهارات روحانی در صفحه شخصی خود نوشت « بعد از سخنان امشب آقای روحانی دارم فکر می‌کنم نکنه ما دو تا ایران داریم. یکی در عالم واقعیت یکی هم تو ذهن ایشون. اولی پر از مشکل، دومی اصلا مشکلی نداره!»
این مشکلات در دولت یازدهم نیز وجود داشته و افرادی مانند صادق زیباکلام با انکار این مشکلات به حمایت از رئیس‌جمهور پرداخته و امروز می‌خواهند نقش خود را منکر شوند ، از این گذشته استناد رئیس‌جمهور به آمار رسمی که با واقعیات زندگی مردم انطباقی ندارد نیز در نوع خود جالب است، میزان تورم در کشور را نه آمار رسمی مورد استناد رئیس‌جمهور که جیب و سفره مردم تعیین می‌کند ، کارشناسان معتقدند سفره مردم در این سال‌ها نه تنها گسترش پیدا نکرده و بزرگ نشده است که کوچک شده و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.
آغاز‌گر نقض برجام نخواهیم بود
روحانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با رفتار رئیس‌جمهور آمریکا گفت : دهه‌های گذشته هر وقت آمریکا می‌خواسته علیه ما اجماع درست کند، خودش با کمک اتحادیه اروپا و یاران و دوستانش توانسته یک کاری علیه ایران انجام دهد. اما امروز این کار برای آمریکا امکان‌پذیر نیست. به تعبیری امروز آمریکا بدترین شرایط و ایران بهترین شرایط را دارد. یعنی حتی شما می‌بینید درباره برجام، متحدین آمریکا که اتحادیه اروپا هستند، مواضع‌شان چگونه است!
رئیس‌جمهور اظهار داشت: 28 کشوری که اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، به صراحت اعلام می‌کنند ما پایبند به برجام هستیم. رئیس‌جمهور فرانسه دیروز اعلام کرد که هیچ راهی جز توافق هسته‌ای و برجام وجود ندارد. بنابراین امروز ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم و مسیر و راه مان را ادامه می‌دهیم.
روحانی تصریح کرد: البته اگر طرف مقابل تخلفی انجام دهد، از جمله آمریکا، ما به آن پاسخ می‌دهیم، اما در عین حال دشوارترین شرایط برای آمریکایی‌ها است و بهترین شرایط سیاسی برای ما است. این یک شعار نیست. شما ببینید در شرایطی که آمریکا تهدید می‌کند، بانک‌های خارجی دارند به ما اعتبار ده میلیارد دلاری می‌دهند.
روحانی گفت: ما هیچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود، اما در برابر تخلفات دیگران هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.
روحانی همچنین اظهار داشت : تعهد ما در برابر دنیا کاملاً روشن است. تعهد ما بر مبنای ان.‌پی.‌تی، پادمان، پروتکل الحاقی و برجام است و تعهد دیگری نداریم. روابط ما را با آژانس نیز مقررات تعیین می‌کند نه فشار آمریکا. بعید می‌دانم که آژانس تحت فشار آمریکا قرار بگیرد اما بر فرض هم اگر اینطور شود، ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت و در چارچوب مقررات با آژانس رفتار می‌کنیم.
روحانی در ادامه با‌اشاره به رفتار خوب ایران با آژانس نیز اظهار داشت: رفتار ما با آژانس از آغاز بحث هسته‌ای در سال 81 تا کنون رفتار خوبی بوده است و هر وقت آژانس نسبت به ایران گزارش داده، این گزارشات همواره بر این مبنا بوده که ایران روابط خوبی با آژانس دارد و با آژانس همکاری کرده و از روزی که برجام هم اجرایی شده تا کنون همه گزارشاتی که آژانس داده مبنی بر این بوده که ایران همکاری درست و خوبی در چارچوب تعهدات خودش داشته است.
اظهارات روحانی درباره مذاکرات هسته‌ای در دولت نهم و دهم و این اتهام که در آن دوره مذاکرات منتهی به تحریم و قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شده است می‌خواهد این گونه القا کند که مذاکرات در دولت اصلاحات و همچنین در دولت کنونی این گونه نبوده است.
نگاهی به گذشته نشان دهنده این واقعیت است که در دوره دبیری روحانی در شورای امنیت ملی و مدیریت مذاکرات هسته‌ای توسط ایشان 7 قطعنامه از سوی شورای حکام علیه کشور تحمیل شده است ولی روی سخن جای دیگری است ، افتخار این نیست که در مقابل خواسته‌های نامشروع و زیاده خواهانه طرف غربی عقب‌نشینی و فعالیت‌های هسته‌ای را تعطیل و یا به شدت کاهش دهید و زمانی که علیه شما قطعنامه‌ای صادر نمی‌شود به آن افتخار کنید!
از سوی دیگر نیز ‌ای کاش نتیجه مذاکرات و برجام به اجرای تعهدات از سوی طرفین منتهی می‌شد و عقب‌نشینی‌ها در این حد متوقف می‌گردید، روند طی شده در یک و نیم سال گذشته پس از تصویب و اجرایی شدن برجام نشان می‌دهد که نه تنها تحریم‌ها که به گفته رئیس‌جمهور قرار بود در همان روز نخست لغو شوند برداشته نشدند که بر میزان و شدت این تحریم‌ها نیز افزوده شد.
نکته دیگر اینکه روحانی در سال 1384 در نامه‌ای به البرادعی رئیس‌وقت آژانش دستاوردهای خود از مذاکرات را اینگونه اعلام کرده بود « متأسفانه، در مقابل اگر نگوییم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در عوض آن، با قول‌های انجام نشده و درخواست‌های بیشتر
روبه رو شد.»
نتیجه مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات به ریاست روحانی و همچنین رابطه خوب با آژانس در این دوره به گفته دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور امروز ، تقریبا هیچ و باعث زیاده خواهی طرف غربی شده بود و امروز نیز برجام نتیجه‌ای تحقیقا صفر و در مقابل زیاده خواهی طرف غربی و به ویژه آمریکا را در برداشته است که خواهان بازدید از مراکز نظامی کشور هستند!
دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره هماهنگی وزرا نیز با تاکید بر اینکه هماهنگی و مسئولیت مشترک در دولت یک اصل است، گفت: همه وزرا و رئیس‌جمهور نسبت به آنچه در دولت تصویب می‌شود مسئول هستند و مسئولیت مشترک دارند. بنابراین هر چه هماهنگ‌تر عمل کنیم، بهتر می‌توانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.
روحانی ادامه داد: معتقدم دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است و یکی از اصول من برای انتخاب وزرا و معاونین همین بوده که با هماهنگی بیشتری بتوانیم با هم کار کنیم؛ البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه‌ها منعکس شد، ولی به طور طبیعی ناهماهنگی‌هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد که امیدوارم دولت دوازدهم مخصوصاً در زمینه اقتصادی دولت هماهنگ باشد.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به ادامه و پیگیری جلسات شورای هماهنگی اقتصادی در دولت دوازدهم با کمی تفاوت در ترکیب، گفت: تصمیمات اساسی نسبت به مسایل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ خواهد شد و سپس آن مقداری که لازم است ممکن است به شورای اقتصاد و یا به هیئت وزیران بیاید، اما تصمیمات مهم و اساسی آنجا اتخاذ می‌شود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا این باعث تداخل وظایف نمی‌شود؟ گفت: هر کدام از وزرا اختیارات قانونی خودشان را دارند، اما تصمیمات اساسی که می‌خواهد در بخش اقتصاد اتخاذ شود به یک هماهنگی سطح بالا نیاز دارد، این هماهنگی توسط خود من انجام می‌شود. در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتیم و در دولت دوازهم هم همین حدود یا بیشتر جلسات هماهنگی خواهیم داشت مخصوصاً در آغاز دولت به طور معمول 2 جلسه شورای هماهنگی را حسب نیاز برگزار می‌کنیم.
روحانی اضافه کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی هم فعال است که آن ستاد هم برای هماهنگی بین دولت و فعالین اقتصادی بیرون دولت تلاش می‌کند. هماهنگی‌هایی که بین نهادهای عمومی غیردولتی و گاهی بین دستگاه‌های اجرایی و قضایی یا مجلس نیاز است از طریق این ستاد با اختیاراتی که مقام معظم رهبری به آن دادند، انجام می‌شود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: شورای اقتصاد و دولت وظایف مشخص خود را انجام می‌دهند. البته خود وزرای اقتصادی هم از گذشته جلساتی داشتند و الان هم خواهند داشت.
دکتر روحانی در پاسخ به این سؤال که معاونت اقتصادی که مجدداً احیاء شده است، در دولت دوازدهم چه وظیفه مشخصی دارد؟، تصریح کرد: یکسری وظایف اقتصادی است که رئیس‌جمهور به آن واگذار می‌کند. برخی از موارد اقتصادی هست که یک نفر باید آن را هماهنگ و پیگیری کند، این کار توسط معاون اقتصادی رئیس‌جمهور انجام می‌شود و موارد خاص را رئیس‌جمهور به معاونت اقتصادی ارجاع می‌دهد.
در پایان صد روز خواهم گفت چه برنامه‌ای
 برای ریشه‌کنی فقر مطلق داریم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تکرار وعده صد روزه خود که در دولت سابق آن را تکذیب کرده بود تصریح کرد: ان‌شاءالله در ایران فقر مطلق ریشه‌کن خواهد شد این یکی از قول‌های ما به مردم و برای این کار برنامه‌ریزی شده و من ان‌شاءالله پایان 100 روز که دلم می‌خواهد اولین گزارش را به مردم بدهم که در 100 روز ابتدای دولت چه کارهایی انجام شده است آنجا خواهم گفت که چه برنامه‌هایی داریم برای از بین بردن فقر مطلق و مسئله بعدی در کنار مسئله فقر مسئله فاصله طبقاتی و تبعیض است.
روحانی همچنین گفت: در دهک‌های پایینی با دهک‌های بالایی اختلاف زیادی وجود دارد، دهک پایین و دهک بالا فاصله درآمدی 14 برابری دارند. بنابراین ما تلاش می‌کنیم این را از 14 برابر کمتر کنیم. البته اینکه ما به چه رقمی می‌رسیم به 13 برابر به 12 برابر به 11 برابر مشخص نیست اما حتماً کمتر می‌کنیم.
توضیحات رئیس‌جمهور در مورد بیکاری در کشور
روحانی افزود: ببینید ورودی بازار کار ما در سال‌های اخیر حدود یک میلیون نفر یا شاید کمی هم بیشتر، یعنی یک میلیون نفر در سال جویای کار می‌شوند و شغل می‌خواهند در جامعه ما، شغلی که ما می‌توانیم برای آنها ایجاد کنیم یعنی در دولت یازدهم توانسته‌ایم انجام دهیم حداکثر شغل 650 هزار شغل بود. یعنی سال 92 تا 95 ما یک میلیون و 950 هزار شغل ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد: این رقم تکاپو نمی‌کند یعنی یک میلیون ورودی داریم ما شغل خالصی که ایجاد می‌کنیم 600 تا 650 هزار شغل است. در حالی که نیاز بالای یک میلیون شغل است. به عبارتی ما یک میلیون شغل هم ایجاد کنیم بیکاران قبلی کماکان بیکار می‌مانند. خوب این در سطح جهانی در سال حدود 700 الی 800 هزار شغل ایجاد می‌شود، آن هم در سه یا چهار کشور. به عبارتی در تمام دنیا فقط پنج کشور هستند که می‌توانند 600 هزار شغل ایجاد کنند که یکی از این کشورها ایران است!
وی گفت: این یکی از وعده‌هایی است که موضوع‌اشتغال را به عنوان اولویت دولت دوازدهم قرار می‌دهیم و مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم مطالبه دارند و مهم‌ترین مسئله اقتصادی، اجتماعی و به یک معنا سیاسی ما همین موضوع‌اشتغال است.
اظهارات رئیس‌جمهور در مورد بیکاری در کشور با مفروض دانستن صحت آمار اعلام شده در حالی است که جهت گیری دولت در سال‌های گذشته به سمت کاهش آمار بیکاری نبوده است، حمایت از تولید یکی از مشخصه‌های دولت‌هایی است که خواهان کاهش بیکاری هستند، بر اساس آمار جدید گمرک در پنج ماهه اول سال‌جاری به میزان 19 میلیارد و 442 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16/49 درصد افزایش نشان می‌دهد.
سؤال اینجا است که آیا با افزایش واردات می‌توان از تولید حمایت کرده بیکاری را کاهش داده و یا به سمت حل مشکل بزرگ‌اشتغال در کشور حرکت کرد؟!
رقابت ناسالم مشکل بانک‌ها
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که دولت برای اصلاح نظام بانکی چه برنامه‌ای دارد، با بیان اینکه بانک‌ها مشکلات فراوانی هم دارند، اظهار داشت: اولین مشکل آنها این است که سرمایه‌شان کم است. سرمایه بانک‌ها را باید بالا ببریم. دومین مشکل بانک‌ها این است که بانک‌ها امروز یک رقابت ناسالم با یکدیگر دارند. باید جلوی این رقابت ناسالم را بگیریم. یعنی این یکی مخفیانه با یک برنامه‌ریزی پشت پرده سودش را بیشتر قرار می‌دهد تا پول آن یکی بانک را جذب کند. اینها رقابت‌های ناسالم بانکی است که باید جلویش گرفته شود.
روحانی تصریح کرد: مشکلاتی در بانک‌ها و مؤسسات غیرمجاز بود که الحمدلله قدم‌های خوبی برای رفع آنها برداشته شده ولی هنوز برای تکمیل آن قدمهایی باید برداریم. بانک‌های ما بنگاهداری می‌کنند که باید دست از بنگاهداری بردارند و اموال راکد و جامدی را که دارند، به فروش برسانند و فعال شوند.
ارسال نظرات