عرفه روز عفو عمومی/ دعای عرفه دوره کامل توحید است

یکی‌از مهم‌ترین مناسبت‎ها در ماه ذی‌‎الحجه روز عرفه است که روز بسیار بزرگ و روز عفو عمومی است و خدا با اندک بهانه‎ای گناهان بندگان خویش را می‎بخشد کمااینکه قرائت دعای عرفه مهم‌ترین اعمال مستحبی روز عرفه است، دعای روز عرفه دارای مضامین بلند و عمیقی است که سازندگی این دعا بسیار زیاد است و این دعا یک دوره کامل توحید است.
کد خبر: ۸۹۱۱۳۱۹
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، یکی از مهم‌ترین مناسبت‎ها در ماه ذی‌‎الحجه روز عرفه است که روز بسیار بزرگ و روز عفو عمومی است و خدا با اندک بهانه‎ای گناهان بندگان خویش را می‎بخشد.

 

نهم ذی‌الحجه روزی است که  طنین دلنشین عرفه در جای‎جای شهرها در مساجد، حسینیه‏‌ها، مصلاها و بقاع متبرکه زمزمه می‎شود و قرائت دعای عرفه مهم‌ترین اعمال مستحبی روز عرفه است، دعای روز عرفه دارای مضامین بلند و عمیقی است که سازندگی این دعا بسیار زیاد است.

 

فلسفه دعای عرفه به آنجا بر می‌گردد که اولین‌بار دعای عرفه توسط امام حسین(ع) در مراسم حجی که قبل از سال حادثه عاشورا شرکت ‌کردند، خوانده شد.


مقدمه دعای عرفه شناخت خلقت ظاهر انسان و ما بقی دعا مربوط به عقل، روح، دنیا، آخرت، دین و اخلاق انسان است. با توجه به مقدمه دعا و دنباله آن مقدمه، باید گفت دعای عرفه یکی‌از معجزات فکری امام حسین(ع) است.

 

عرفه روزی است که دیده‏‌ها در گردشگاه چشم سرگردان می‏‌گردند و به یاد وحشت و هراس روز حشر اشک‏‌افشانی می‏‌کنند که: «إِلهی إِلی مَنْ تَکِلُنی؛ خدایا مرا به چه کسی وا می‏‌گذاری؟!». روز فریادهای صادقانه از عمق دریای مواج جان‏‌های سوخته: «إِلهی! إِنّی کُنْتُ مِنَ الْمُسْتَغْفِرینَ، إِنّی کُنْتُ مِنَ الْخائِفینَ، إِنّی کُنْتُ مِنَ الْوَجِلینَ، إِنّی کُنْتُ مِنَ الراجینَ؛ پروردگارا! من از استغفار کنندگانم، من از ترسندگانم، من از زمره هراسناکان، من از امیدوارانم» این روز، روز اجابت دعا و روزی است که توبه دست به‏‌کار خواهد شد تا پرونده‏های سنگین گناه و غفلت را سبک کند و دل‏‌های سیاه معصیت‌زده را سپید سازد کمااینکه عرفه، روزی است که به نیایش و ستایش الهی آبرو گرفته است.


خداوندا! مرا ببخش، این منم؛«خسی» که به «میقات» آمده است، ذره ناچیزی که دل به دریاهای عنایت تو بسته است. کجاست رحم و عطوفتی که در برم گیرد و به ساحل امن دیدارت رهنمونم سازد؟ کجاست آن روشنایی مطلقی که از تاریک‌خانه نفس، نجاتم دهد و بیش از این در جمع بی‏‌خبرانم وامگذارد؟ کجاست، دستان محبتی که پیشانی سائیده بر خاکم را بردارد و بر دامان مهربان خویش بنهد؟
  گفتنی است مراسم پرفیض دعای عرفه روز پنجشنبه با حضور مداحان کشوری و روحانیون برجسته در مصلای الغدیر خرم آباد راس ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات