لاهوتی گفت: هنوز نتوانستیم به حداقل استاندارد‌های جهانی حتی نزدیک شویم. مادامی که ایران در خصوص کیفیت نتواند نیاز‌ها را مرتفع کند با مشکل‌های صادراتی و همچنین عرضه در بازار‌های داخلی مواجه می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۱۶۸۴
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳

محمد لاهوتی عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج درباره ویژگی‌ها و استاندارد‌هایی که یک کشور صادرات محور آن را رعایت می‌کند اظهار داشت: بحث صادرات در هر کشور بستگی به نیاز و تقاضای هر منطقه‌ای دارد به همین منظور استاندارد‌ها متفاوت است. به عنوان مثال اگر کالایی به کشور آمریکا صادر شود، بی شک استاندارد‌های سخت گیرانه تری نسبت به دیگر کشور‌های جهان دارد .

وی افزود: کشور‌هایی مثل عراق، پاکستان، هند، کشور‌هایی نظیر CIS هر کدام اختصاصا ویژگی و استاندارد‌های خودشان را دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را با کشور‌هایی مانند آمریکا قیاس کرد .بنابراین برای صادرکردن هر کالایی باید قوانین و ضوابط کشورها، سلیقه‌ها و فرهنگ‌ها و پاره ای از مسائل دیگر رعایت شود تا استاندارد‌ها و کیفیت‌ها خود را نشان دهند.

* دهه ۸۰  و کلید خوردن صادرات کالا‌های غیرنفتی

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص عقب افتادگی ایران از اهدافی که برای حوزه‌های صادراتی خود در سند چشم انداز در نظر گرفته بود گفت: متاسفانه ایران شاید بیش از یک قرن است که همواره صادر کننده تک کالایی، چون نفت بوده و همیشه از برنامه و پیشرفت‌ خود در حوزه‌های صادارتی عقب افتاده است. صادرات نفت از اولویت‌های ایران در این سال‌های متمادی بوده، ولی از اواخر دهه ۷۰ ایران در صنایع و فرآورده‌های پتروشیمی سرمایه گذاری کرد و توانست صادرات غیر نفتی خود را کلید زند. از دهه ۸۰ به بعد ایران صادرات خود را در کالا‌های غیر نفتی گسترش داد و در بحث خود کفایی و امنیت تولیدی در بیشتر کالا‌ها اتقاق افتاد.

* معادن به جایگاه خام فروشی اقلام معدنی تبدیل شده اند
 
لاهوتی در مورد صادرات صنایع مختلف عنوان کرد: هنوز در خیلی از بخش‌های مختلف دچار مشکلات ساختاری هستیم و نمی‌توانیم صادرات آن‌ها را توسعه دهیم. در بخش معدن به مدت ۱۲ سال است که برنامه‌هایی جهت جلوگیری از خام فروشی معدنی ترتیب داده است و می‌توان حرکت‌های رو به جلویی صورت داد. در بخش کشاورزی شاید ایران یکی از بهترین کشور‌هایی است که از بالاترین استاندارد‌ها برخوردار است به همین دلیل در خصوص صادرات کالا‌های کشاورزی در رتبه‌های اول به حساب آید.

* به دلیل بحران آب، باید جلوی صادرات کالا‌های محصولات کشاورزی گرفته شود

ایران در بخش کشاورزی یکی از کشور‌های موفق در حوزه صادرات بوده، اما به دلیل کمبود آب و وجود بحران‌هایی که در آینده گریبان گیر کشور‌های خشک و نیمه خشک می‌شود، خطراتی را حس می‌کند. لاهوتی در همین خصوص بیان کرد: شاید ایران در صادرات محصولات کشاورزی موفق بوده، اما همواره باید در نظر داشته باشد که در آینده ایران با کمبود آب مواجه است و باید در پرورش محصولات کشاورزی و صادرات آن تجدید نظر کند. این موضوع به مباحث آب مجازی و نظریات کارشناسی در حوزه‌های کشاورزی بر می‌گردد که مثلا در خصوص هندوانه برای هر کیلوی آن ۷ لیتر آب برای پرورش آن نیاز است و صادرات هر کیلو از آن ۷ لیتر آب به کشور واردکننده صادر می‌شود.

* ضعیف‌ترین حوزه‌های صادراتی ایران در بخش صنعت است

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: یکی از ضعیف‌ترین حوزه‌های صادراتی ایران در بخش صنعت است و هنوز نتوانستیم به حداقل استاندارد‌های جهانی حتی نزدیک شویم. شاید  یکی از اقلامی که توانسته در بخش‌ سایر کالا‌های صادراتی موفق باشد، پسته است و بار کالا‌های صنعتی دیگر را به دوش بکشد.

* تعرفه گذاری حاصل کنترل صادرات و واردات کشور‌های در حال توسعه است

وی با اشاره به نوع تعرفه مندی کالا در کشور‌هایی که در حوزه‌های صادرات موفق بودند عنوان کرد: کشور‌های در حال توسعه‌ای که ۳۰ سال قبل حتی در جایگاهی نبودند تا با ایران رقابت کنند، اما رفته رفته توانستند با پیشرفت و صادرات کالا‌های با کیفیت به یکی از کشور‌های قدرتمند در حوزه‌های صادرات محسوب شوند. این کشور‌ها در سیاست‌های اقتصادی خود چه در واردات و چه در صادرات فیلتر‌هایی را اختصاص دادند و تعرفه‌هایی را اعمال کردند که موفق به استفاده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حداکثری کشور منجر شد.

* بالا بودن قیمت یا نبود کیفیت کالای ایرانی

لاهوتی در خصوص بسته بندی محصولات صادراتی اظهار داشت: داشتن دو فاکتور در مقوله کالا‌های صادراتی حائز اهمیت است و آن قیمت و کیفیت محصولات است. مادامی که ایران در خصوص کیفیت نتواند نیاز‌ها را مرتفع کند با مشکل‌های صادراتی و همچنین عرضه در بازار‌های داخلی مواجه می‌شود. این درحالی است که بسته بندی، فرآوری محصول، نوع عرضه کالا و عوامل مختلف تاثیر گذار هستند. بسته بندی کالا یکی از ارکان اصلی صادرات است و ایران در این بخش در خلاء مطلق قرار دارد. برای رفع مشکلات در بسته بندی کالا، این وظیفه بنگاه‌ها و تولیدکنندگان است تا فکری را برای حل آن بیاندیشند.

* دولت قیمت‌ها را برای صادرکننده ثابت نگه دارد نه واردکننده!

شایان ذکر است که دولت‌ها وظیفه دارند تا بستر‌ها را برای تولیدکننده فراهم کنند تا حوزه‌های صادراتی بدون فکر و دغدغه و جدا از پاره‌ای مشکلات بتواند فعالیت کند. این درحالی است که واردات در کشور خیلی آسان‌تر از صادرات انجام می‌شود .در این خصوص لاهوتی گفت: همانطوری که در بخش قبلی گفته شد، کیفیت و قیمت از ارکان اصلی صادرات است که بحث کیفیت به عهده تولیدکننده است. اما در بحث قیمت وظیفه دولت است تا شرایطی را آماده برای ورود صادرکننده به بازار‌های جهانی کند. تک نرخی کردن ارز، ثابت نگهداشتن قیمت‌ها آن هم نه برای وارد کننده بلکه برای صادرکننده، از جمله اقداماتی است که دولت برای رفع آن باید برنامه ریزی منظمی داشته باشد.
ارسال نظرات