خبرهای داغ:
به مناسبت سالروز شهادت رییس علی دلواری، بخشي از فرموده هاي حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار اقشار مختلف مردم بوشهر در تاريخ 11/10/70 را مرور می کنیم.
کد خبر: ۸۹۱۱۸۸۴
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، شجاعت هاي رئيس علي دلواري و نيز پشتيباني مردم بوشهر از مبارزات آيت الله سيد عبدالحسين لاري و شجاعت هاي شهيد عاشوري از جمله يادگارهاي ارزنده تاريخي ايران است و حضور چشمگير مردم در صحنه هاي مبارزات و مقاومت در جنگ تحميلي و پاسداري از مرزهاي آبي کشور نشانه هايي از افتخارات مردم دلير استان بوشهر محسوب مي شود.
بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اهالي بخش دلوار در خانه شهيد رئيس علي دلواري در تاريخ 13/10/70
رئيس علي دلواري قهرمان مبارزه با استعمار انگليس است و ملت ايران همانند شهيد رئيس علي دلواري که در مقابل انگليس ايستادگي کرد، امروز در برابر قدرت هاي متجاوز به سرکردگي آمريکا ايستاده است و از دشمنان خود هيچ واهمه اي در دل ندارد.
بدون ترديد با تفضل خداوند بر ملت هاي مسلمان، اسلام کاخ هاي جاهليت را در تمام دنيا ويران خواهد کرد و مظلومان را نجات خواهد داد.
کشور پهناور ايران اسلامي در راه سعادت، آزادگي، رفع محروميت ها و به کارگيري استعدادهاي عظيم و نهفته به حرکت خود ادامه مي دهد و در اين مسير مردم خوب ما بايد با روحيه انقلابي و تأسي به احکام نوراني قرآن و اسلام تلاش خود را در راه آباداني کشور عزيز ايران به کار گيرند.
بخشي از مصاحبه حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سفر به استان بوشهر در تاريخ 13/10/70
آن طوري که من مردم عزيز اين استان - بوشهر -را ديدم، مي توانم بگويم که مردمي بسيار اصيل و متدين و انقلابي هستند. مردم اين جا عموماً از يک روح مناعت و نجابتي برخوردارند؛ مردمي هستند که به مسؤولان بسيار علاقمندند و به جمهوري اسلامي عشق مي ورزند. به گذشته اين استان هم که نگاه مي کنيم، همين خصوصيات را مي بينيم. مردم اين استان با انگليسي ها جنگيده و در مقابل نفوذ آن ها مقاومت کرده اند. همان طور که من در صحبت عمومي با مردم بوشهر هم گفتم، مرحوم رئيس علي دلواري و جمعي از مبارزان آن روز - که ايشان بنام شدند، و الا فقط ايشان نبودند؛ ديگراني هم از وجوه اين استان و همچنين عامه مردم بودند که با ايشان همکاري مي کردند - با انگليسي ها جنگيدند و در مقابل اشغال، مقاومت کردند. مردم اين استان، مردم بسيار نازنيني هستند؛ البته متأسفانه دچار محروميت هم هستند...
بخشي از سخنراني مقام معظم رهبري در اجتماع بزرگ مردم بوشهر در تاريخ 11/10/70
به شما مردم عزيز و شجاع و دلاور بوشهر- شهر بوشهر و استان بوشهر-سلام و عر ض ارادت خودم را تقديم مي کنم. آن چه در گذشته و سابقه تاريخي ملت ايران و شما مردم عزيز درج و ثبت شده است، حاکي از تدين و شجاعت و اخلاص و نجابت شما مردم بزرگوار است. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، اقشار مردم مسلمان ما در اين شهر و در اين استان، در صفوف مبارزات خود، کارهاي شايسته و برجسته يي کردند.
در مبارزه با رژيم ستم شاهي، جوانان شما، مردان شما، زنان شما، تلاش هاي قابل تقديري انجام دادند بعضي از روحانيون بزرگوار شما- مثل شهيد عاشوري(2)-در اين راه شربت شهادت نوشيدند.
قبل از دوران مبارزات اخير ملت ايران با رژيم ستمشاهي هم، مقاومت شما مردم در مقابل تهاجم دشمنان خارجي -انگليسي ها به اين منطقه و اشغال بوشهر-که شجاعت هاي رئيس علي دلواري(3)براي ملت ايران يک يادگار ارزنده تاريخي است - و هم پشتيباني هاي شما از مبارزات مرحوم آيت الله سيّد عبدالحسين لاري، جزو قضاياي نادر زمان گذشته است.
آن چه را که من عنوان مطالب کوتاه امروز خود قرار داده ام، اين آيه شريفه قرآن است: «يا ايّها الّذين امنوا استجيبو لله و للرّسول اذا دعاکم لما يحييکم و اعلمو انّ الله يحول بين المرء و قلبه». در فضاي زندگي ما بايد قرآن حکومت کند و برکات قرآني موج بزند. در سايه قرآن است که معرفت و بصيرت و شجاعت و اقدام ما معنا پيدا مي کند و به سمت هدف هاي درست متوجه مي شود. قرآن به مؤمنين مي گويد: اي مؤمنين! وقتي خدا و پيامبر خدا شما را به حيات و به زندگي واقعي دعوت مي کنند، به نداي آن ها پاسخ بدهيد. اين چه حياتي است که خدا و پيامبر، ما را به آن دعوت مي کنند؟ در يک کلمه، اين حيات شايسته انسان است.
انسان براي زندگي کردن و حرکت کردن به سمت هدف هاي ارزنده و والا، به راهنما احتياج دارد. انساني که راهنما نداشته باشد و به راهنمايان الهي پشت بکند، زندگي شايسته انساني و الهي را پيدا نخواهد کرد؛ مثل ملت هايي که به احکام الهي پشت کردند و گرفتار ظلم و ستم و زورگويي قدرت هاي بزرگ عالم، و گرفتار تفرقه و برادر کشي، و گرفتار ناراحتي هاي رواني و عصبي، و گرفتار مشکلات روز افزون زندگي شدند. ممکن است براي اين گونه آدم ها نان و آب هم فراهم باشد، اما زندگي شايسته انسان فقط به نان و آب نيست؛ انسان هدف مي خواهد، انسان عشق و محبت مي خواهد، انسان آرمان هاي متعالي مي خواهد، انسان آزادي و عزت مي خواهد. اگر شکم ملتي را هم سير کردند، اما آقايي و عزت را از او گرفتند، او را گوش به فرمان کردند، ذليل کردند، اين ملت چگونه مي تواند احساس آسايش و آرامش بکند؟ و اين همان وضعي است که در زير بار سلطه هاي ظالمانه پادشاهان، در قرن هاي گذشته بر ملت ما حاکم بود. همين شهر بوشهر شما، به مجرد اين که پادشاهان و حکام خائن قاجاري، اندکي سر از اطاعت انگليس مي پيچيدند، محل پياده شدن سربازان انگليسي و اشغال اين منطقه مي شد! بارها انگليسي ها به بوشهر آمدند و اين جا را اشغال يا تهديد به اشغال کردند...

*زندگینامه شهید رئیس علی دلواری

روستای دلوار بندر كوچكی است در پنجاه كیلومتری بوشهر كه مركز یكی از بخشهای ساحلی شهرستان تنگستان است. واژه دلوار به معنای " دلاور " است كه گاه " دلبار" هم گفته می شود . شغل مردم دلوار اغلب ماهیگیری و سفر به شیخ نشینهاست. موقعیت دلوار بگونه ای است كه كشتیهای بزرگ می توانند در ساحل آن پهلو بگیرند و به همین لحاظ در مقاطعی از تاریخ ایران نامی از آن ذكر شده است .
بندر دلوار كه جمعیت آن حدود 700 نفر بوده است، بزرگترین نقش را در دفاع از خاك ایران در سال 1914 م.( 1333 ه.ق) در مقابل حمله دوم قوای انگلیس داشته است.
رئیس علی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت ، جوانی 24 ساله ، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا كم مانند و در حب وطن و توكل به خدا ، ضرب المثل بود. اگرچه سواد و معلومات كافی نداشت ، اما پاكی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود. رییسعلی بعد از این كه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد.
رئیسعلی بعد از این كه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد.
پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏كنند. محلی كه پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شكست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‏كند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال می‏كردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. با کودتای ضد انقلابی لیاخوف روسی علیه مشروطه‌خواهان در هزار و سیصدو بیست و شش هجری قمری و بمباران مجلس شورای ملی و استقرار دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، رئیس علی به همراه سیدمرتضی علم‌الهدی اهرمی به مبارزه علیه استبداد صغیر پرداخت. در سال هزار وسیصد و بیست و هفت هجری قمری با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلی شاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و دیگر ادارات را تسخیر کرد. این کار دلیران تنگستان بر انگلیسیها که اداره گمرک را در اجاره داشتند گران آمد وآنان برای تضعیف مشروطه‌خواهان و استمرار سلطه بر حیات اقتصادی و سیاسی جنوب ایران به جنگ با دلیران تنگستانی پرداختند و در این راه از دیگر خوانین جنوب ایران یاری جستند. جنگ میان رئیس علی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسیها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال هزار و سیصد و سی و سه ه.ق ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش تفوق یابند. تا این که در گیرودار حمله انگلیسیها به بوشهر در شب بیست و سه شوال هزار و سیصد وسی‌وسه ه.ق (سوم سپتامبر هزار و نهصد و پانزده میلادی) هنگامی که رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» قصد شبیخون به قوای انگلیسیها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائن قرار گرفت و در دم به شهادت رسید. مبارزات رئیس علی دلواری برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیر مردان ایران در مبارزه با استعمار است رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.
7001/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها