علت آلودگی آب شرب استان اردبیل اعلام شد

دادستان اردبیل علت آلودگی آب شرب استان را رهاسازی فضولات و پساب در مسیر آب و تجمع جاندار آبزی در پشت سدهای استان دانست و اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل احتمالی آلودگی آب شرب پوسیدگیهای موجود در لوله‌های آب مسیر خط انتقال و خرابی شبکه است.
کد خبر: ۸۹۱۲۰۹۷
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اردبیل گفت: در پی ارائه گزارش‌هایی از سوی مردم استان مبنی بر آلودگی آب شرب اردبیل با انجام آزمایشهای مختلف صحت این موضوع به کلی رد شد.

سیدناصر عتباتی با اشاره به وضعیت آب شرب استان اظهار داشت: اخیرا با به دست رسیدن برخی گزارشها از سوی مردم مناطق مختلف استان اردبیل مبنی بر اینکه آب شرب این استان آلودگی‌های جزئی دارد با استقرار کارشناسان و بازدید چندساعته مدیران حوزه آبرسانی و انجام آزمایشها و نمونه‌برداری دقیق و تخصصی این موضوع به کلی رد و اطمینان لازم از سالم بودن آب آشامیدنی منطقه حاصل شد.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت آب شرب استان به صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد، افزود: در این راستا حفظ حقوق عامه در رابطه با کیفیت آب شرب منطقه از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی و دادستانی استان است چرا که ارتقای سطح کیفی آب آشامیدنی در استان به تبع امنیت غذایی مردم منطقه را نیز به دنبال خواهد داشت.

کیفیت آب شرب اردبیل ارتقا می‌یابد

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اردبیل تصریح کرد: اخیرا یک بازدید چندساعته به همراه مدیران حوزه آبرسانی از سد یامچی و تصفیه‌خانه اردبیل انجام شد و کیفیت سالم‌سازی آب آشامیدنی مورد بررسی قرار گرفت که در این بازدید با انجام نمونه‌برداریهای کاملا فنی و تخصصی گزارشهای برخی از شهروندان که حامل این بود که رنگ یا مزه آب شرب در برخی مناطق استان مشکل دارد مردود اعلام شد که در همین رابطه عوامل دیگری در کاهش کیفیت آب شرب استان دخیل هستند.

عتباتی نتیجه آزمایش آب آشامیدنی منطقه را درخصوص وجود آلودگی میکروبی منفی اعلام کرد و گفت: اما باتوجه به انجام آزمایشهای دقیق باز هم ما پیگیر مطالبات مردمی در این خصوص خواهیم بود که در همین رابطه دستورات قضایی لازم نیز صادر شده و دادستانی استان به جد پیگیر سالم‌سازی و ارتقای کیفیت آب شرب در اردبیل است.

وی علت آلودگی آب شرب استان در برخی مناطق و به ویژه حاشیه‌های شهر را رهاسازی فضولات و پساب در مسیر آب و تجمع نوعی ماهی و جاندار آبزی در پشت سدهای استان دانست و اظهار کرد: در همین راستا حکم پلمپ برخی پیستهای اسب‌سواری در مسیر شهرستان نیر صادر شده که در این مدت فضولات حیوانات در مسیر آب رهاسازی می‌شده و همچنین به محیط زیست استان نیز اخطار دادیم تا نسبت به صید و جلوگیری از تکثیر یک نوع ماهی و جاندار آبزی که سبب آلودگی بخشی از آب تجمیعی در پشت سدها می‌شود اقدام کند.

عتباتی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل احتمالی آلودگی آب شرب در استان اردبیل پوسیدگیهای موجود در لوله‌های آب مسیر خط انتقال و خرابی شبکه است که در این زمینه نیز دستورات لازم جهت اقدام سریع به تصحیح و اصلاح صادر شده است.

مسیر آبرسانی منطقه نیر از وجود پسابها پاکسازی شد

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اردبیل بیان کرد: در بحث تشدید پدافند غیرعامل سدها و تصفیه خانه استان یک سری مسائل به مسئولان مربوطه تذکر داده شد و در این زمینه تاکید بر این بود تا ورود جدی به این حوزه را داشته باشیم تا بلکه بتوانیم در اسرع وقت درصدد ارتقای کیفیت آب شرب استان برآییم.

عتباتی در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای پاکسازی آب آشامیدنی استان گفت: در رابطه با رفع برخی آلودگیها در حوزه آبی شهر نیر و پاکسازی پسابها دستورات قضایی صادر شده است که تسریع عملیات فاضلاب شهری نیر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از اخطار و ارائه حکم پلمپ پانسیون‌های اسب‌سواری و پیستهای موجود در مسیر اردبیل-نیر خبر داد و افزود: کنترل مستمر کیفیت آب شرب اردبیل از طریق دانشگاه علوم پزشکی و از طریق آزمایشگاههای موجود در سطح استان انجام می‌شود که ما نیز در تلاش خواهیم بود تا نسبت به کاهش عواملی که آلودگی آب را تشدید می‌کنند اقدام کنیم.

پلمپ چاههای غیرمجاز آب شرب

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اردبیل اذعان داشت: توجه به امنیت و سلامت غذایی مردم در حوزه‌های مختلف علی‌التخصیص در حوزه تامین آب شرب یکی از اولویتها و برنامه‌های مهم سیستم غذایی است که در این راستا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

عتباتی تصریح کرد: ۱۶ حلقه چاه‌ که در گذشته در برخی مناطق استان درجهت تامین آب شرب منطقه مورد استفاده بوده و حفاری غیرمجاز داشتند به لحاظ فقدان کیفیت لازم با دستورات قضایی و دادستان سابق استان پلمپ شده که در حال‌حاضر نظارت بر حفظ پلمپ این چاهها برعهده دستگاه قضایی اردبیل است.

وی گفت: نیاز است تا به منظور ارتقای سطح کیفی آب شرب استان اردبیل اقداماتی اساسی صورت بگیرد که در این زمینه ادارات و نهادهایی همچون آب منطقه‌ای استان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل فاضلاب شهری و روستایی و سایر ارگانهای ذی‌ربط موظف هستند نسبت به امنیت غذایی و آب آشامیدنی مردم احساس مسئولیت داشته و اقداماتی به صورت جدی انجام دهند.

 

 

منبع:ساوالان خبر

 

ارسال نظرات