در 5سال گذشته درکهگیلویه و بویراحمد اعضای بدن 124نفر به 447بیمار نیازمند اهدا شد.
کد خبر: ۸۹۱۲۳۲۰
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد دراین جشن نفس زندگی که با حضور اهدا کنندگان و گیرندگان عضو ۵ سال گذشته ومسئولان نخستین جشن نفس با تقدیر از ایثار اهداکنندگان عضور در استاندر یاسوج برگزار شد گفت: این جشن فرصتی است تا از ایثار ماندگار انسان‌های نیک اندیش تقدیر شود.

دکتر اورنگ ایلامی افزود: در ۵ سال گذشته در استان اعضای بدن ۱۲۴ نفر به ۴۴۷ بیمار نیازمند اهدا شد که ۴۰۰ نفر در قید حیات هستند.
وی گفت: کهگیلویه وبویراحمد به نسبت جمعیت در ۵ سال گذشته در زمینه اهدا عضو رتبه اول کشور را دارد و یزد و فارس در مقام‌های بعدی قرار داردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد افزود: در این مدت ۲۰۹ نفر کلیه،۱۴۰ نفر کبد،۲۵ نفر لوازالمعده،۱۴ نفر روده کوچک و ۵۸ نفر قرنیه دریافت کردند.
وی گفت: هر ۳ ساعت یک نفر به علت کمبود عضو پیوند در کشور فوت می‌کنند و ایثار در حالی است که از حدود ۲۰ هزار نفر مرگ مغزی در سال ۵ الی ۸ هزار نفر شرایط اهدا عضو را دارند که کمتر از هزار نفر اهدا انجام می‌گیرد بنابراین حداکثر ۸ عضو هر فرد و ۵۴ بافت پیوندی قابلیت اهدای عضو را دارند.
در این جشنواره مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: انفاق و ایثار ریشه در مبانی دین مبین اسلام دارد وخانواده‌های خیراندیش با اهداء اعضای بیماران مرگ مغزی ایثار ماندگاری را ثبت کردند.
هادی زارع پور افزود:در ۵ سال گذشته اعضای بدن ۶ معلم و ۵ دانش آموز که دچار مرگ مغزی شدند به بیماران نیازمند اهداء شد.
وی گفت: آموزش وپرورش بنا به وظیفه ترویجی وتبیینی خود در همایش‌هایی از خانواده اهداء کنندگان عضو تقدیر کرد.
در این جشن نماینده بویراحمد ودنا در مجلس شورای اسلامی گفت:اهدا عضو بخشیدن زندگی به دیگران وزیباترین جلوه معامله با خداست.
غلامحمد زارعی افزود:ایثار جان بخشیدن به دیگران آئینه تمام نمایی از مهرورزی، اخلاق، انسانیت و نوعدوستی و معرفت در جامعه است.
وی گفت:مروجان این مهم پیوند دهندگان مهر و حیات هستند.
در این مراسم از خانواده اهدا کنندگان عضو وآموزش وپرورش به عنوان دستگاه برتر مروج فرهنگ اهدا عضو و سیدحمدالله خواهش نیک خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با ۱۳۰ گزارش اهداکننده و یعقوب کاظمی تصویربردار برخی ازاین گزارش‌ها تقدیر شد.
ارسال نظرات