خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی:

سطح فرهنگی جامعه باید ارتقا یابد /واسطه‌گری ظالمانه‌ترین فرض توزیع ثروت در جامعه است

یکی از مراجع تقلید وجود واسطه‌ها را یکی دیگر از مشکلات جامعه عنوان کرد و گفت: واسطه‌گری ظالمانه‌ترین فرض توزیع ثروت در جامعه است.
کد خبر: ۸۹۱۲۳۶۹
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع اعضای هیئت مدیره فدراسیون غذایی کشور با اشاره به اینکه تشکیلات تولیدی در کشور ما مشکلات بسیاری دارند اظهار کرد: این مشکلات باید یک به یک بررسی شوند و برای حل آنها تلاش کرد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات کشور ما این است که بانک‌ها تمام توجه شان به منافع خودشان است و کاری ندارند که دستگاه‌های تولیدی ورشکسته شوند.

وی ناهماهنگی بین واحدهای تولیدی را یکی دیگر از مشکلات جامعه عنوان کرد و افزود: باید مشخص شود که نیاز جامعه چیست و چه مقدار است و بر اساس آن اقدام به تولید به خصوص در بخش کشاورزی کرد، در غیر این صورت ممکن است یا تولید در یک محصول زیاد شود و یا در مورد یک محصول با کمبود مواجه شویم.

این مرجع تقلید افزود: این ناهماهنگی دستگاه‌های تولید غذایی و خودسرانه بودن آنها یکی از بلاهای جامعه است و شما اگر برای هماهنگی بین این واحدها برنامه‌ریزی کنید، گام بسیار مهمی را برداشته‌اید.

وی بیان کرد: اگر نیازها تعیین شد همه محصولات تولیدی با قیمتی متعارف به دست مصرف کننده خواهد رسید.

آیت الله مکارم شیرازی وجود واسطه‌ها را یکی دیگر از مشکلات جامعه عنوان کرد و افزود: واسطه‌گری ظالمانه‌ترین فرض توزیع ثروت در جامعه است.

وی بیان کرد: کشاورز یک سال تمام زحمت می‌کشد، ولی می‌بیند که جنس او را می‌خرند و چند برابر قیمت در بازار می‌فروشند، یعنی بیشتری سود را واسطه‌ها می‌برند که زحمت کمتری کشیده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید کاری کرد که این واسطه‌های تحمیل شده حذف شوند یا اینکه واسطه‌ها هم ضابطه‌ای داشته باشند که تولیدکننده سهم اصلی و واسطه‌ها سهم کمتری را ببرند.

وی با بیان اینکه گاهی مردم در مسئله نیازها دقت نمی‌کنند گفت: سطح فرهنگی جامعه باید ارتقاء یابد و مردم  توجیه شوند تا به مقدار نیاز اقدام به تهیه مواد غذایی کنند نه اینکه بیش از نیاز تهیه کرده و باقی را دور بریزند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در برخی هتل‌ها و رستوران‌ها دیده می‌شود که عده‌ای به دلیل نمایش ثروت موجب می‌شوند مقدار زیادی مواد غذایی دور ریخته شود. ما نباید بگوییم که دولت و واسطه‌ها مقصرند؛ بلکه گاهی خود مردم هم مقصرند و باید بیشتر رعایت کنند.

وی تصریح کردند: مسئله عرضه صنایع غذایی مهم است و موجب می‌شود اجناس به بهترین شکل عرضه شوند؛ دنیا به اهمیت مسئله عرضه پی برده است و روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی به اهمیت صنایع تبدیلی اشاره کردند و گفتند: اینکه بتوانیم مواد اولیه را به موادی که کارایی و قیمت بیشتری دارد تبدیل کنیم بسیار ارزشمند است و باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: شما باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات تولید در کشور انجام دهید و تا مقداری که می‌توانید تلاش کنید و نگران این نباشید که شاید نتوانید تمام مشکلات را رفع کنید بلکه هر مقدار که تلاش کنید ارزش دارد.

وی اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: شما باید فعالیت‌های مجموعه خود را اطلاع‌رسانی کنید تا مردم از برنامه‌ها و عملکرد شما با خبر شوند، مطمئن باشید اگر مردم از رسالت و فعالیت‌هایتان اطلاع داشته باشند با شما همکاری خواهند کرد.

ارسال نظرات