احداث میدان 13 میلیاردی سمنان فارغ از این که گرهی از مشکلات ترافیکی شهر باز نکرده حتی حریم یکی از استخرهای تاریخی سمنان را خدشه دار کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۲۴۲۲
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به نقل از مرات؛ دوم اسفندماه سال 1393 بود که مدیر وقت شهرداری منطقه دو سمنان احداث میدان شهید دریادار همتی را از جمله اولویت های شهرداری سمنان برای سال 94 عنوان کرد.

این مدیر نیز ده روز بعد این خبر را تکرار و احداث این میدان را در زمره برنامه های شهرداری برای سال 94 برشمرد.

در نیمه فروردین سال 94 محمد طاهریان عضو شورای اسلامی شهر سمنان نیز اعلام کرد که احداث میدان دریادار همتی در این سال در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. وی همچنین از بلوارهای شمالی-جنوبی این میدان نیز سخن گفته بود! سخنی که البته بعدها به دلیل اثرات مخربی که بر باغات سمنان برجای می گذاشت، با اعتراض جمعی از مردم مواجه شد و دیگر اعضای شورا تأکید کردند که برنامه ای برای ایجاد بلوار در ضلع جنوبی میدان ندارند.

طاهریان بار دیگر در روز شوراها، یعنی هشتم اردیبهشت ماه سال 94 از برنامه ریزی برای احداث این میدان خبر داده بود. دو روز بعد سیدکاظم شجاعی، رئیس وقت کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر سمنان نیز از تصمیم برای احداث این میدان خبر داد.

در نیمه تیرماه همان سال، مجید نظری نایب رئیس شورای اسلامی شهر سمنان عنوان کرده بود که پروژه «امتداد» خیابان دریادار همتی به عنوان یکی از پروژه های محرک توسعه در سمنان در دستور کار قرار دارد. او همچنین تأکید کرده بود که اعضای شورا ملاحظات زیست محیطی را مدنظر دارد و هرگونه تخریب باغات را شدیدا محکوم می کند.

حدود هشت ماه بعد، در روز دهم اسفندماه سال 94، در حالی که حسین موسوی از مدتی قبل مسئولیت شهرداری را پذیرفته بود، علی همتی رئیس شورای اسلامی شهر سمنان تصریح کرد که نماد ملی ناوچه موشک انداز پیکان که در میدان شهید دریادار همتی جانمایی خواهد شد، در روز هفتم آذرماه سال 95، رو نمایی می شود.

همتی هفت روز بعد هم تأکید کرد که اجرای پروژه احداث میدان شهید دریادار همتی که از مدت ها قبل مصوب شده بود با جدیت در دستور کار قرار خواهد گرفت و نماد ناوچه پیکان به طول 10 متر در این میدان قرار خواهد گرفت.

رد شدن طرح احداث میدان در طرح جامع!

با این وجود در هفتم اردیبهشت ماه سال 95، سیدکاظم شجاعی از رد شدن طرح احداث این میدان در طرح جامع خبر داد اما در کمال شگفتی شجاعی حدود دو ماه و نیم بعد و در بیست و هشتم تیرماه گفت که میدان دریادار همتی در روز هفتم آذرماه سال 95، آماده بهره برداری خواهد بود.

در روز یازدهم مردادماه 95، در حالی که برخی از شهروندان نسبت به فقدان مطالعات دقیق برای احداث این میدان و احتمال جدی آسیب رسیدن به باغات سمنان ابراز نگرانی کرده بودند، رمضانعلی حیدریان تصریح کرد که طرح احداث این میدان دست کم سه سال پشتوانه مطالعات کارشناسی دارد.

سخنی که اکنون برخی از کارشناسان آن را به جد رد و تأکید می کنند طرح احداث این میدان تا پیش از شروع عملیات اجرایی توسط هیچ شرکت مشاور یا کارشناسی مورد مطالعه کارشناسی دقیق قرار نگرفته است.

هزینه 5 میلیاردی که به 13 میلیارد رسید!

با این وجود در بیست و پنجم مردادماه سال 95 حسین موسوی شهردار سابق سمنان، از برگزاری مراسم کلنگ زنی این میدان در هفته دولت خبر داد. وی گفته بود عمده هزینه احداث این میدان مربوط به تملکات است که رقمی در حدود 50 میلیارد ریال خواهد بود؛ جالب است بدانید برخی منابع اعلام کرده اند که رقم هزینه شده برای احداث این میدان تا این لحظه- تأکید می شود تا این لحظه- 130 میلیارد ریال بوده است! موسوی در روز 25 مرداد هم تأکید کرده بود که میدان در هفتم آذرماه 95 به بهره برداری خواهد رسید.

زمان گذشت و طی یک شوی تبلیغاتی کلنگ احداث این میدان به عنوان یک پروژه بزرگ! با حضور استاندار سمنان در هفته دولت به زمین خورد! عملیات اجرایی میدان هم در هشتم شهریورماه 95 رسما آغاز و تأکید شد که این پروژه تا هفتم آذرماه به بهره برداری می رسد.

در نیمه شهریورماه سال 95 هم اعضای شورای اسلامی شهر سمنان احداث این میدان را یکی از اولویت های سال پایانی شورا عنوان کردند. جالب است که در حالی که قرار بود این میدان در هفتم آذرماه به بهره برداری برسد، شهرداری سمنان در سوم مهرماه یعنی حدود سه ماه پیش از بهره برداری از میدان، طرح معماری میدان را به مسابقه گذاشت!(اینجا را بخوانید) اقدامی که شائبه تبلیغاتی بودن این دست اقدامات شهرداری را تقویت می کند. اما در هفتم آذرماه خبری از به بهره برداری رسیدن این میدان نبود! بنابراین قرار شد این میدان در دهه فجر به بهره برداری برسد اما باز هم این اتفاق نیفتاد!

جالب است بدانید برخی از افرادی که املاک آن ها به بهانه احداث این میدان تملک شده است اکنون از شهرداری سمنان شکایت کرده اند! معوض هایی که شهرداری سمنان وعده ساخت آن را به این مالکان داده بود با آنچه در واقع اتفاق افتاد تفاوت شگرفی دارد! درد و دل های برخی از این مالکان شایان توجه است و در مجال های بعدی به آن خواهیم پرداخت.آن ها بیش از یکسال است که مغازه های خود را برای تخریب در اختیار شهرداری قرار داده اند اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی مغازه های معوض خود را دریافت خواهند کرد.

ضرورتی برای احداث این میدان وجود نداشت

اما از همه این ها که بگذریم این میدان اساسا میدان عجیبی است! حتی اگر از شکل نامتوازن میدان چشم بپوشیم و حتی اگر نادیده بگیریم که بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، هیچ ضرورتی برای احداث این میدان 13 میلیاردی وجود نداشت، اگر از حد شمالی میدان، یعنی از بلوار میرزاکوچک خان به سمت میدان حرکت کنید، مجبور خواهید بود تا نزدیکی میدان امام حسین(ع) برای دور زدن پیش بروید! چراکه این بلوار به میدان دسترسی ندارد! در این در حالی است که کشیدگی این میدان طبیعی نیست!

کشیدگی میدان به این دلیل تا این حد زیاد است که المان ناوچه پیکان در آن جای بگیرد! درست شبیه این که شما برای دکمه خود یک کت و شلوار بدوزید!

از این گذشته احداث این میدان، حریم استخر تاریخی واقع در ضلع جنوبی میدان را که از ابتکارات شیخ علاءالدوله سمنانی بود به شدت خدشه دار کرده است؛ ضمن آن که چندین درخت کهنسال به طور شبانه برای احداث این میدان قطع شده است. حریم این استخر به گفته بزرگان معماری ایران، یک پالایشگاه معنوی بود! اکنون با احداث این میدان، یکی از استخرهای تاریخی سمنان همچون دختر زیبارویی که حجاب از سر برداشته در منظر و مرعی قرار گرفته است!

احداث میدان، باعث بروز مشکلات ترافیکی خواهد شد

بررسی برخی از کارشناسان نشان می دهد که احداث این ميدان نه تنها تاثيري بر ارتقاي كيفيت تردد ندارد، بلكه باعث افزايش تاخير، زمان سفر و چگالي مي شود و در آینده نزدیک مشکلات ترافیک پرشماری برای این محدوده ایجاد خواهد کرد.

رقم عجیب هزینه کرد 13 میلیاردی برای این میدان هم در شرایطی که شهرداری سمنان هیچ پروژه شاخصی در دوره گذشته مدیریت شهری نداشته است جای شگفتی است. در این دوره تعریض ویژه ای در سمنان انجام نشد؛ پلی احداث نشد، پارکی به طور ویژه تجهیز نشد و با این حال 13 میلیارد تومان برای یک میدان که هیچ گرهی از مشکلات ترافیکی شهر باز نمی کند هزینه شده است.

برای احداث پل معلم در زمان خودش 4 میلیارد تومان هزینه شده بود. هزینه تمامی طرح های مطالعاتی که در شهر سمنان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، شهرسازی، حمل و نقل و فضای سبز انجام شده است مجموعا  به یک میلیارد هم نمی رسد!

 تصور کنید که با 13 میلیارد تومان، می شد 26 اتوبوس اسکانیا برای شهر خریداری کرد و می شد روند احداث متروی سمنان را آغاز کرد.

تعطیلی روند تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که هفتاد درصد پیشرفت داشت قاعدتا باید این نتایج تلخ را هم در برداشته باشد. برخی از کارشناسان معتقدند با وجود این هزینه کرد 13 میلیاردی، ظرف 6 سال آینده وضعیت میدان دریادار همتی به وضعیت کنونی میدان سعدی شباهت خواهد داشت.

شهر سمنان نزدیک به 35 تقاطع به شکل میدان یا جزایر دایره ای دارد! این یعنی در میان انبوه طرح های ترافیکی، گویا مدیران شهری با مولفه ای جز میدان آشنایی نداشته اند!

امید می رود که مدیریت شهری جدید، ضمن پاسخگویی به مردم درباره هزینه کرد میلیاردی اموال مردم برای ساخت این میدان، از تکرار وقوع این دست حرکات نمایشی و تبلیغاتی جلوگیری کند.

توضیح تصاویر: تصویر نخست، یکی از طرح‌هایی است که چشم انداز کلی احداث میدان را نشان می‌دهد!
​تصاویر دوم و سوم مربوط به آیین کلنگ زنی طرح احداث میدان است
و تصویر چهارم مربوط به وضعیت پیش از احداث میدان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها