مدیرگروه خواهران اردوهای جهادی در خاتم مطرح کرد:
مدیرگروه خواهران اردوهای جهادی مستقر در روستای خوانسار شهرستان خاتم خاطرنشان کرد: اردوی جهادی فرصتی برای خودسازی و پرداخت زکات علم است.
کد خبر: ۸۹۱۲۶۹۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج خاتم؛ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان یزد امسال هم مثل سال‌های گذشته کوله‌بار علم و معرفت خود را بسته و به مناطق محروم استان رفتند تا با حضور خود بتوانند گامی موثر در راستای توسعه فرهنگی،‌اجتماعی، عمرانی و علمی روستاهای محروم یزد بردارند.
 دانشجویان به عنوان چشمان آگاه و بیدار جامعه از جمله موثرترین عناصر توسعه هر جامعه محسوب شده و بر مسئولان و دست‌اندرکاران واجب است که در هر زمان و با بهترین کیفیت به آنها رسیدگی کنند.
قطعاً شرکت دانشجویان در قالب اردوهای جهادی نقش مهمی در پیشرفت استان و رسیدن به اهداف کلان اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند.
شناسایی مشکلات، ایجاد راهکارهای اجرایی و به کارگیری از ظرفیت نیروی انسانی، علمی و هنری دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی برای رفع بخشی از محرومیت‌های روستاها از جمله مهمترین اهداف اردوهای جهادی است.
«فاطمه ابراهیمی» مدیرگروه خواهران جهادی «شهید حاج‌حسین خرازی» که در حال حاضر در روستای خوانسار شهرستان هرات مستقر هستند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مشکلات اجتماعی و اعتیاد از جمله مهمترین مشکلات روستاها هستند که باید فکری برای رفع آنها بشود.
این دانشجویان یزدی عدم آگاهی از احکام دینی و نبود زیرساخت‌های شغلی مناسب برای زنان را از دیگر مشکلات روستای خوانسار در استان دانست و بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم برخورداری اهالی این روستا از تکنولوژی جدید نظیر ماهواره و گوشی‌های مدرن ولی هیچ اقدامی برای مدیریت مباحث فرهنگی این روستا انجام نشده است.
مدیرگروه جهادی شهید حاج حسین خرازی افزود: علی‌رغم وجود مسجد و خانه عالم روستای خوانسار فاقد روحانی مستقر است،‌که همین موضوع یکی از موثرترین عوامل عدم فرهنگ مناسب رفتاری و اجتماعی در این روستا است.
وی قالی بافی را شغل زنان روستای خوانسار عنوان کرد و ادامه داد:در این روستا جمعاً 30 دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف با حضور روزانه 3 معلم مشغول به تحصیل هستند.
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اردوی جهادی فرصتی برای خودسازی و پرداخت زکات علم است.
نبود افراد موثر عامل معضلات فرهنگی روستاهاست
حاج مسلم روحانی گروه جهادی شهید خرازی، عدم وجود فردی موثر و فعال در حوزه فرهنگی را مهمترین معضل روستای خوانسار دانست و بیان کرد: در تحقیقات اولیه من متوجه شدم که علی‌رغم وجود بستر مناسب ولی متأسفانه به دلیل عدم کار فرهنگی در این منطقه مردم روستای خوانسار زیاد تمایل به حضور در مسجد و آموزش احکام دینی ندارند.
وی عدم وجود پایگاه بسیج را از دیگر مشکلات این روستا دانست و گفت: گروه جهادی شهیدخرازی در نظر دارند با برگزاری دوره‌های احکام، مهارت زندگی، طب سنتی و سبک زندگی برای زنان زمینه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی در این روستا را ایجاد کند.

این مقام مسئول برگزاری کلاس‌های آموزشی شفق دوزی، کامپیوتر، مشاوره، سرود، احکام، نمایشگاه حجاب و عفاف، جشنواره غذا، نمایشگاه کتاب،‌دعای کمیل، رفع اشکال درسی، کلاس قرآن، دیدار با خانواده شهدا، سینما روستا و دعای ندبه از جمله برنامه‌های این گروه جهادی در روستای خوانسار است.

وی عدم وجود مدرسه راهنمایی و دبیرستان را از دیگر مشکلات روستاهای این منطقه دانست و بیان کرد: این موضوع که دختران دبیرستانی و راهنمایی روستاهای این منطقه خوابگاهی هستند و برای ادامه تحصیل به خارج محل زندگی خود مهاجرت می‌کنند بستر بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

عدم وجود نشاط فرهنگی معضل روستاهاست

حجت السلام و المسلمین«علی احسان‌زاده» روحانی گروه جهادی دانشجویان دانشگاه یزد و دانشگاه علم و هنر که برای ارائه خدمات آموزشی،‌عمرانی، فرهنگی و اجتماعی به روستای بختیاری شهرستان هرات و مروست اعزام شدند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، اظهار کرد: گروه جهادی دانشگاه علم و هنر با عنوان گروه امام هادی و گروه جهادی دانشگاه یزد با عنوان گروه فاطمه الزهرا(ص) زیر نظر قرارگاه شهیدمحمدخانی در این منطقه ارائه خدمت می‌کنند.

وی افزود: فعالیت این دو گروه جهادی در روستای بختیاری به پنج کارگروه عمرانی، فرهنگی، آموزشی، اشتغالزایی و بهداشتی تقسیم شده که هر کارگروه نسبت به فعالیت‌های تخصصی برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام داده است.

احسان‌زاده فرهنگ غالب مردم روستای بختیاری را عشایری دانست و بیان کرد: عدم وجود نشاط فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین معضلات روستا است.

روحانی این گروه جهادی در روستای بختیاری کمک برای راه‌اندازی شورای حمایتی با عضویت اهالی روستا به عنوان «هیئت هفتگی» را از جمله اقدامات گروه جهادی در این روستا عنوان کرد و گفت: برگزاری مراسم‌های مختلف یکی از اهداف تشکیل هیئت هفتگی در روستای بختیاری است.

وی برنامه‌ریزی برای خودکفایی روستاییان در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز و مدیریت بحران را از دیگر اهداف و برنامه‌های این گروه جهادی در این روستا عنوان کرد و افزود: متأسفانه روستاییان آن طور که باید و شاید در مورد مدیریت بحران و استفاده از ظرفیت‌های جدید آگاهی ندارند.

معلم‌های روستا معضلات فرهنگی روستاها را رفع کنند

«علیرضا تفتیان» دانشجویی دندانپزشکی هم مشکلات شخصیتی را یکی دیگر از معضلات روستاییان دانست و تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده عدم انگیزه،‌اعتیاد، عدم فرهنگ پیشگیری از بروز بیماری و تمایل به بیکاری از دیگر معضلات مربوط به روستای بختیاری است.

این دانشجوی جهادگر در ادامه با اشاره به نقش معلم‌های روستا در حل بسیاری از معضلات فرهنگی، گفت: معلم‌های روستا باید سعی کنند بیش از پیش با مشکلات و فرهنگ غالب روستا آشنا شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مسئولان حوزه درمانی و بهداشتی استان باید سعی کنند با تدوین برنامه‌های منسجم و مستمر نسبت به ترویج فرهنگی پیشگیری از درمان در روستا اقدام کنند،‌ افزود: واگذاری طرح پایش روستا به اردوهای جهادی از جمله راهکارهای موثر در راستای کاهش هزینه و توسعه بهداشتی روستاها است.

الگوی غلط کشت معضل کشاورزی در روستاها

«محمدبابایی» فارغ التحصیل مهندسی صنایع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، دامداری، کشاورزی، باغداری و مرغداری را از جمله مشاغل رایج در روستای بختیاری عنوان کرد و ادامه داد: کارگروه اشتغالزایی این گروه جهادی سعی کرده با آموزش اهالی در دو بخش مرغ بومی و اصلاح‌نژاد دام نسبت به ارتقا ظرفیت‌های شغلی این روستا اقدام کند.

مسئول کمیته اشتغالزایی کارگروه جهادی روستای بختیاری شناسایی افراد و ظرفیت‌های مختلف را از دیگر اقدامات در دستور کار این کمیته دانست و بیان کرد: تسهیل‌گری در راستای ارائه خدمات به توسعه اشتغال روستاییان ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الگوی غلط در بحث کشت و کار یکی از مهمترین معضلات شغلی این روستا است.

ارسال نظرات