خبرهای داغ:
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه از عزم مدیریت حوزه، برای جلوگیری از زوال سنت‌های دیرین حوزه به منظور ایجاد یک جریان طبیعی برای ظهور مراجع و علمای بزرگ ‌تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۱۳۱۶۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله علیرضا  اعرافی در نشست مدیران مدارس علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با آرزوی سال تحصیلی با نشاط و پرترقی برای حوزه‌های علمیه گفت: عید سعید غدیر خم از آخرین برنامه‌های پیامبر اسلام(ص) برای تکمیل رسالت و خط مشی امت بود.

وی افزود: از آغاز رسالت و بعثت، مساله تبیین امامت آغاز شد و در طول 23 سال شاهد آن هستیم که این مساله به شکل زنجیروار در هر فرصتی، خط مشی آینده و تکمیل رسالت با ولایت تبیین می‌شود، ولی در مساله غدیر خم شاهد هستیم که ادای وظیفه رسول خدا به شکل شفاف و برجسته و ممتاز برگزار شد.

اعرافی یادآورشد: نزدیک به 30 نکته توسط پیامبر اکرم(ص) در مهندسی غدیر به کار گرفته شد و نگرانی بسیاری نسبت به هجمه دشمنان داشتند و روش‌های جامعه شناختی و روانشناختی برای ماندگاری این نصب بماند، ولی کارهای بسیاری شد که غدیر زیر سایه شکنجه‌ها، توطئه‌ها و... دفن شود ولی بزرگانی چون علامه امینی‌ تلاش کردند که این دفن صورت نگیرد و غدیر به دنیا معرفی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: دشمنی و توطئه‌های ضد غدیر به حدی بود که همین مسایلی که باقی مانده بسیار عجیب است؛ ولی همین مسائل حجت را بر منکران تمام می‌کند، همه ما خود را باید پیام آور این واقعه بزرگ بدانیم که می‌دانیم.

وی گفت: امروز دو وظیفه مهم بر دوش داریم؛ نخست اینکه آن حقیقت تامه و پیام حداکثری غدیر را با منطق درست به عالم منتقل کنیم که این کار در حال انجام است و انقلاب اسلامی به این حرکت، سرعت بخشیده است. برخلاف آنکه برخی ادعای ولایت می‌کنند ولی هیچ کاری نکردند ولی انقلاب اسلامی پرچمدار این مساله است.

امام جمعه قم عنوان کرد: کار دیگر حوزه و علمای دین آن است که آن مفهوم مشترک عام را تبیین کنیم که این نگاه همان نگاه تقریبی است که امام و مراجع و رهبری و قم پیشگام این مساله هستند. این دو ماموریت، دو رسالت بر دوش ما قرارداده است که باید بر اساس این دو ماموریت اقدام کنیم.

وی یادآورشد: راهبردی که دشمنان بر آن تاکید دارند آن است که مذاهب اسلامی، در وهابیت محو شود. امروزه تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود که مذاهب چهارگانه در مذهب وهابیت ذوب شود. کتاب‌های بسیاری نیز در این زمینه منتشر شده است و کتاب درون گروهی داعش نیز که در سالهای اخیر منتشر شده است در واقع به دنبال همین عنصر است.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: پایگاه این خط به دنبال جنگ با ایران و خط مقاومت است؛ ما نیز نباید از این میدان شانه خالی کنیم و خوشبختانه در مقابل آنها دست برتر داریم واز این ماموریت کوتاه نخواهیم آمد.

وی گفت: بدون هیچ ادعای گزاف و غفلت از واقعیت‌ها، مدیران حوزه به دنبال آن هستند که بر اساس تلاش مدیران پیشین برای ارتقاء حوزه‌های علمیه تلاش شود؛ به فضل الهی جمع مدیران ستاد مدیریت حوزه شبانه روز در مسیر پیشبرد اولویت‌ها حرکت می‌کنند.

امام جمعه قم عنوان کرد: در حوزه علمیه قم تغییرات ساختاری انجام شده است که مجموعه مدیریت قم به دو سه بخش تقسیم می‌شود که شامل مدیریت مدارس و مراکز تخصصی است. عمده فعالیتی که در بخش معاونت‌ها و مدیریت قم داریم روی سطوح عالی و دروس خارج است.

وی بیان کرد: این سطوح به مدیریت قم واگذار شده است. در مدیریت قم بخش مدارس، مراکز و موسسات و بخش دروس خارج و سطوح عالی وجوددارد. در سطوح عالی سه الگو وجود دارد که الگوی سوم را دنبال می‌کنیم. الگوی اول آن است که سطوح عالی به روش دانشگاهی مبدل شود که در حال شکل گیری بود، ولی بنده با اعتقاد کامل در مقابل این روند ایستادم. به هیچ وجه اجازه ندادم که کسی از ما مجوز بگیرد که سطوح عالی و دروس خارج به شکل مدرسه ای و دانشگاهی اداره شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: این مسئله در حوزه علمیه قم مفید نیست حال ممکن است در شهرهای کوچک چنین امری انجام شود، ولی در حوزه علمیه قم نباید این مساله اتفاق بیافتد. زیرا انسان‌های بزرگ در آزادی و انتخاب پیدا می‌شوند و در این تعامل طبیعی است که مراجع و اساتید بزرگ رشد می‌کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با ذکر اینکه در این الگوها اجباری در کنار نیست، تصریح کرد: الگوی دیگر نیز رها بودن مسیر رشد طلبگی است که این الگو نیز قابل دفاع نبود، ولی الگوی سومی که طلاب را به آن ترغیب می‌کنیم، الگوی آزادی در انتخاب درس و استاد و هدایت‌های تحصیلی، اخلاقی و تربیتی است که این الگو به شکل آزاد و انتخابی در سال تحصیلی جاری در حال اجرا است.

وی گفت: هر تعداد طلبه، مشاور و استاد و راهنما دارد و کنترل و حمایت و هدایت می‌شود تا کار علمی و تحقیق و پژوهش و اخلاق و ... او پیش برود که این امر نیز با یک قواعد خاصی انجام می‌شود.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها