برای احیای صنایع دستی منسوخ شده کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۳ هزار نفر شناسایی شده اند.
کد خبر: ۸۹۱۳۲۰۶
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شناسایی ۳ هزار هنرمند در استان برای احیای صنایع دستی فراموش شدهتاکید بر تلاش و احیای هنر‌های منسوخ شده در استان، گفت: توجه و حمایت از هنرمندان صنایع دستی راهکاری موثر برای توسعه این صنعت است.
محمود باقری شناسایی و ساماندهی هنرمندان، بیمه کردن آن‌ها و خدماتی مانند پرداخت تسهیلات کم‌بهره را از جمله حمایت‌های مسئولان از هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد.
وی بیمه هنرمندان را از دیگر برنامه‌های در دست اجرا عنوان کرد و بیان داشت: هنرمندان در مرکز و دیگر شهرستان‌های استان باید با مراجعه به ادارات صنایع دستی در محل خود نسبت به ثبت‌نام برای دریافت بیمه اقدام کنند.
وی صنایع دستی را از جمله هنر‌های سنتی و به جا مانده از تاریخ کهن مردم این مرز و بوم عنوان و بیان داشت: برخی از این هنر‌ها با گذشت زمان به دلیل عدم توجه کافی در حال منسوخ شدن و فراموشی هستند.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی، سنتی، مذهبی و طبیعی زیادی در این استان از گذشته به جا مانده است، افزود: باید از این آثار در راستای معرفی بیشتر استان به دیگر مناطق استفاده کرد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از توانمندی‌ها و داشته‌های خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: استفاده و به کارگیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند در تحقق این هدف موثر باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های غنی در داشتن سابقه تاریخی و کهن است.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ داشتن منابع و طبیعت بکر و زیبا به استان چهار فصل معروف شده است، خاطرنشان کرد: هر ساله میلیون‌ها مسافر و گردشگر برای دیدن این طبیعت زیبا و استفاده از آب و هوای مطلوب این منطقه به استان ما سفر می‌کنند.
باقری توسعه زیرساخت‌های لازم برای افزایش خدمات‌دهی به مسافران را از راه‌های موثر در توسعه صنعت گردشگری و در نتیجه ارتقاء اقتصاد استان دانست و یادآور شد: تاکنون با همکاری دیگر دستگاه‌ها اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است.
وی گلیم، جاجیم، قالی، سفره، توبره، نمکدان و آینه‌دان را از جمله صنایع دستی این منطقه بیان کرد و یادآور شد: برخی از صنایع دستی مانند سیاه چادر عشایری در زمان‌های گذشته و توسط مردم همین استان بافته می‌شد که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از اولویت‌ها و رسالت‌های مهم اداره کل صنایع دستی را توجه به هنر‌های کهن و سنتی بیان کرد و گفت: احیای هنر‌های قدیمی منسوخ شده یکی از برنامه‌های مهم و در دستور کار این حوزه است.
ارسال نظرات