استعمار انگلیس همواره در پی تسلط بر مناطق جنوب شرق ایران بوده است اما همواره مردم بلوچستان در برابر زیاده خواهی این متجاوزان ایستادگی کرده و آنها را ناکام گذاشته اند
کد خبر: ۸۹۱۳۲۶۱
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
به گزارش بسیج، ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در مبارزه با انگلیسی‌ها در بوشهر درتقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس ثبت شده است.
در کنار مردم دیگر شهر‌های ایران مردمان بلوچستان نقش اساسی در مقابله با استعمار و استکبار داشته اند، از مقابله با استعمار گران پرتقالی تا مقابله با استعمار انگلیس، از مبارزه با رژیم ستمشاهی پهلوی و تا دوران دفاع مقدس، همه این‌ها قوم بلوچ را به عنوان قومی استکبار ستیز و ضد استکبار معرفی کرده است. نام مبارزان زیادی در این دوران به عنوان قهرمان بلوچستان نامشان به چشم می‌خورد، مبارزانی مانند جیندخان یارمحمدزهی (شهنوازی)، دادشاه بلوچ و ... نقش اساسی در استکبارستیزی قوم بلوچ داشته اند.
دکتر مسعود مرادی در گفت و گو با خبرنگار بسیج از سیستان؛ و بلوچستان، استاد تاریخ و دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به پیروزی‌های مردم بلوچ در برایر نیرو‌های پرتغالی و انگلیسی در طول تاریخ، گفت: در ۱۴ جلد گزارش کنسولگری‌های انگلیس که به چاپ رسیده است، پیروزی‌های مردم بلوچ در آن‌ها گنجانده نشده است، حتی گزارش بسیار مفصلی را شخصی به نام "ماورلی" که خود افسر عملیاتی و اطلاعاتی انگلیس در جنگ بوده و شرح عملیات ایران را به رشته تحریر در آورده است، پیروزی‌های مردم بلوچ را بسیار کمرنگ جلوه داده و حتی خود "ژنرال دایر" این موضوعات را در گزارشات خود نیاورده است.
وی در خصوص علت حذف رخداد‌های پیروزی‌های مردم بلوچ در برابر انگلیس‌های متجاوز افزود:، چون نمی‌خواستند نشان دهند که یک سپاهی فاقد تفنگ و سلاح گرم که تنها با شمشیر‌های ساخته شده با آهن‌های نعل اسب‌ها در جنگ با سپاه مجهز به آخرین تکنیک‌ها و ابزار جنگی آن روز پیروز شده و دشمنان به شکلی مفتضحانه در جنگ با مردم بلوچ شکست را متحمل شده اند.
وی در خصوص نقش مردم بلوچ در استکبار ستیزی نیز بیان کرد: در دو مقطع مبارزات تاریخ مردم بلوچ با محوریت استکبار ستیزی وجود دارد که یکی از این مقاطع مبارزه با استعمار پرتغال بوده است که در دوره صفویه نیرو‌های این کشور و در جنوب خلیج فارس و جنوب دریای عمان مستقر شدند و برای خودشان قلعه‌هایی ساختند که در آن زمان "حمل هوت" در مقابل این‌ها ایستادگی کرد.
وی بیان کرد: مقطع دوم در دوره جنگ جهانی اول بود که منطقه ایران بین انگلستان و روسیه تقسیم شده بود به سه قسمت در سال ۱۹۰۷ میلادی، قسمت شمال کشور را روس‌ها و جنوب ایران را انگلیسی‌ها به اشغال خودشان در آورده بودند و قسمت مرکز ایران هم بی طرف باقیمانده بود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: در آن زمان، به دلیل اهمیتی که هندوستان برای انگلستان داشت و یک منطقه استراتژیک برایشان به حساب می‌آمد، بخش‌هایی از بلوچستان را متصرف شدند و دولت وقت ایران (قاجار) نتوانست کنترل خود را اعمال کرده و نیرو‌های انگلیس تا حکومت کلات را تصرف کرد.
دکتر مرادی خاطر نشان کرد: خود مردم بلوچ در حکومت کلات هم علیه انگلیسی‌ها جنگیدند و عده زیادی از آنان در این جنگ‌ها به شهادت رسیدند، اما این بخش از ایران جدا شد و متاسفانه دولت قاجار نتوانست دوباره مجددا حاکمیت ایران را در آنجا برقرار کنند.
وی با اشاره به اینکه منطقه جنوب شرق کشور در جنگ جهانی اول دوباره اهمیت پیدا کرد، تصریح کرد: به دلیل اینکه در سال‌ها اکتبر ۱۹۱۴ انگلستان خودش را درگیر جنگ با عثمانی کرد، این باعث شد مسلمان‌ها در مستعمره هند احتمالا با احکام جهادی که صادر می‌شد علیه انگلیسی‌ها جهاد کنند و به این دلیل این منطقه بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به این سمت آمدند، حتی این‌ها ماموریت داشتند در برابر مقاومت‌ها بایستند و جلوی نفوذ آلمان‌ها در منطقه را گرفته و نگذارند نیرویی از عثمانی و آلمان‌ها حتی به سمت شرق ایران نزدیک بشوند.
وی در ادامه در خصوص نقش مردم بلوچ در دفاع مقدس نیز گفت: در دفاع مقدس بیشتر نقاط غرب کشور و مرکز و پایتخت کشور مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و بار‌ها بمب باران می‌شد و خطری استان سیستان و بلوچستان را تهدید نمی‌کرد، اما در دفاع مقدس شاهد حضور تعداد بسیاری از جوانان و مردم بلوچ و اهل تسنن در جبهه‌های جنگ بودیم که جان خود را بری دفاع از کشور فدا کردند و از خود رشادت‌ها و شجاعت‌های زیادی نشان دادند.
این دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای انقلاب، گروه‌هایی از گروه‌های چپ و کمونیستی در کشور وجود داشتند که خیلی روی اقلیت‌های قومی سرمایه گذاری و تلاش کردند که قومیت‌ها را با شعار‌های فریبنده خود از مسیر اصلی منحرف دهند.
وی خاطر نشان کرد: در ابتدای انقلاب گروه‌های چپ آمدند در منطقه سیستان و بلوچستان و برخی از جوانان را همراه خودشان کردند و این باعث شد تا اینجا منطقه‌ای خطرناک شود، این گروه‌های چپ و کمونیستی ادعای استقلال داشتند و به نوعی تجزیه طلب بودند و این موضوع تنها در سیتان و بلوچستان رخ نداد و در ترکمن صحرا، خوزستان و آذربایجان هم با این نوع فعالیت‌ها مواجه بودیم، اما امام راحل (ره) و مردم ایران این توطئه‌ها را خنثی کردند و نگذاشتند این گروه‌ها به فعالیت بپردازند.
این استاد تاریخ در خصوص عربستان نیز بیان کرد: این کشور از همان ابتدای انقلاب با ایران تقابل داشت و در این راستا موسسه‌های فرهنگی در مدینه ایجاد کرد که در کشور‌های اطراف ایران با راه اندازی مدارس و دانشگاه‌ها و بورسیه کردن افراد به فعالیت می‌پرداخت و شروع به عضو گیری کردند.
وی اضافه کرد: این موسسات سعی کردند تا بتوانند در سیستان و بلوچستان نیز نفوذ کردند و بتوانند از این طریق ایران را مورد تهدید قرار دهند، اما اجرای طرح امنیت که توسط سپاه در سال‌های اخیر شروع شده، باعث ایجاد خودباوری در بین مردم بلوچ شده است. آنهاهوشیار هستند و این را می‌دانند که اگر امنیت باشد آرامش را در محل زندگی خواهیم داشت و منطقه توسعه پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه مردم بلوچ در صف اول دفاع از مرز‌های کشور قرار دارد کرد: صد در صد معتقدم که امنیت ایجاد شده استان با تدبیر و درایت بسیار ارزشمندی بوده که حاصل خون شهدای وحدت است.
ارسال نظرات