کد خبر: ۸۹۱۴۱۸۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
روز پیام و ولایت

قال رسول الله (ص): یا معشر المسلمین لیبلغ الشاهد الغائب، اوصی من آمن بی و صدقنی بولایه علی، الا ان ولایه علی ولایتی و ولایتی ولایه ربی، عهدا عهده الی ربی و امرنی ان ابلغکموه. بحارالانوار ۳۷: ۱۴۱، ح. ۳۵

رسول خدا (ص) (در روز غدیر) فرمود::‌ای مسلمانان! حاضران به غایبان برسانند: کسی را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت علی سفارش می‌کنم، آگاه باشید ولایت علی، ولایت من است و ولایت من، ولایت خدای من است. این عهد و پیمانی بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم.



روز اطعام

قال ابو عبد الله (ع): … و انه الیوم الذی اقام رسول الله (ص) علیا (ع) للناس علما و ابان فیه فضله و وصیه فصام شکرا لله عزوجل ذلک الیوم و انه لیوم صیام و اطعام و صله الاخوان و فیه مرضاه الرحمن، و مرغمه الشیطان.

وسائل الشیعه ۷: ۳۲۸، ضمن حدیث ۱۲

امام صادق (ع) فرمود:: عید غدیر، روزی است که رسول خدا (ص) علی (ع) را بعنوان پرچمدار برای مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفی کرد، بعد بعنوان سپاسگزاری از خدای بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز، روز روزه داری و عبادت و طعام

دادن و به دیدار برادران دینی رفتن است. آنروز روز کسب خشنودی خدای مهربان و به خاک مالیدن بینی شیطان است.

روز هدیه

عن امیر المؤمنین (ع) قال: … اذا تلاقیتم فتصافحوا بالتسلیم و تهابوا النعمه فی هذا الیوم، و لیبلغ الحاضر الغائب، والشاهد الباین، ولیعد الغنی الفقیر والقوی علی الضعیف امرنی رسول الله (ص) بذلک. وسائل الشیعه ۷: ۳۲۷.

امیر المؤمنین (ع) (در خطبه روز عید غدیر) فرمود:: وقتی که به همدیگر رسیدید همراه سلام، مصافحه کنید، و در این روز به یکدیگر هدیه بدهید، این سخنان را هر که بود و شنید، به آن که نبود برساند، توانگر به سراغ مستمند برود، و قدرتمند به یاری ضعیف، پیامبر مرا به این چیز‌ها امر کرده است.

روز کفالت

عن امیر المؤمنین (ع) قال: … فکیف بمن تکفل عددا من المؤمنین والمؤمنات وانا ضمینه علی الله تعالی الامان من الکفر والفقر وسائل الشیعه ۷: ۳۲۷

امیر مؤمنان (ع) فرمود:: … چگونه خواهد بود حال کسی که عهده دار هزینه زندگی تعدادی از مردان و زنان مؤمن (در روز غدیر) باشد، در صورتی که من پیش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستی در امان باشد.

روز سپاس و شادی

قال ابو عبد الله (ع): … هو یوم عباده و صلوه و شکر لله و حمد له، و سرور لما من الله به علیکم من ولایتنا، و انی احب لکم ان تصوموه.

وسائل الشیعه ۷: ۳۲۸، ح. ۱۳

امام صادق (ع) فرمود:: عید غدیر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستایش خداست و روز سرور و شادی است به خاطر ولایت ما خاندان که خدابر شما منت گذارد و من دوست دارم که شما آن روز را روزه بگیرید.

روز نیکوکاری

عن الصادق (ع): … و لدرهم فیه بالف درهم لاخوانک العارفین، فافضل علی اخوانک فی هذا الیوم و سر فیه کل مؤمن و مؤمنه. مصباح المتهجد: ۷۳۷

از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود:: یک درهم به برادران با ایمان و معرفت، دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است، بنابراین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان.

روز گشایش و درود

عن ابی عبد الله (ع) قال: والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا، و ینبغی ان یکثر فیه ذکر الله عزوجل، والصلوه علی النبی (ص)، ویوسع الرجل فیه علی عیاله.

وسائل الشیعه ۷: ۳۲۵، ح. ۶

امام صادق (ع) فرمود: ارزش عمل در آن روز (عید غدیر) برابر با هشتاد ماه است، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر (ص) زیاد شود، و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد.

روز دیدار رهبری

عن مولانا ابی الحسن علی بن محمد (ع) قال لابی اسحاق: و یوم الغدیر فیه اقام النبی (ص) اخاه علیا علما للناس و اماما من بعده، [قال]قلت: صدقت جعلت فداک، لذلک قصدت، اشهد انک حجه الله علی خلقه.

وسائل الشیعه ۷: ۳۲۴، ح. ۳

امام هادی (ع) به ابواسحاق فرمود: در روز غدیر پیامبر اکرم (ص) برادرش علی (ع) را بلند کرد و به عنوان پرچمدار (و فرمانده) مردم و پیشوای بعد از خودش معرفی کرد. ابواسحاق گفت: عرض کردم، فدایت شوم راست فرمود: ی. به خاطر همین به زیارت و دیدار شما آمدم، گواهی می‌دهم که تو حجت خدا بر مردم هستی. امام رضا (ع) فرمود:: کسی که در روز (غدیر) مؤمنی را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می‌کند و قبرش را توسعه می‌دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می‌کنند و او را به بهشت بشارت می‌دهند.

روز دیدار و نیکی

قال الصادق (ع): ینبغی لکم ان تتقربوا الی الله تعالی بالبر والصوم والصلوه و صله الرحم و صله الاخوان، فان الانبیاء علیهم السلام کانوا اذا اقاموا اوصیاءهم فعلوا ذلک و امروا به. مصباح المتهجد: ۷۳۶

امام صادق (ع) فرمود: شایسته است با نیکی کردن به دیگران و روزه و نماز و بجاآوردن صله رحم و دیدار برادران ایمانی به خدا نزدیک شوید، زیرا پیامبران زمانی که جانشینان خود را نصب می‌کردند، چنین می‌کردند و به آن توصیه می‌فرمودند.

روز تبریک و تبسم

عن الرضا (ع) قال: … و هو یوم التهنئه یهنئ بعضکم بعضا، فاذا لقی المؤمن اخاه یقول: «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیر المؤمنین و الائمه (ع)» و هو یوم التبسم فی وجوه الناس من اهل الایمان… اقبال: ۴۶۴.

امام رضا (ع) فرمود:: عید غدیر روز تبریک و تهنیت است. هر یک به دیگری تبریک بگوید، هر وقت مؤمنی برادرش را ملاقات کرد، چنین بگوید: «حمد و ستایش خدایی را که به ما توفیق چنگ زدن به ولایت امیرمؤمنان و پیشوایان عطا کرد» آری عید غدیر روز لبخند زدن به چهره مردم با ایمان است…

غدیر را چگونه می‌توانیم تبلیغ کنیم؟

بار‌ها شنیده ایم که آخرین سفیر الهی در آخرین سفر خود، امیرالمومنین علی علیه السلام را به جانشینی خود برگزید ودر مهمترین کلامش، تکلیف امت خود را این گونه فریاد کرد که: باید همه‌ی حاضران به غائبان و نیز همه‌ی پدران به فرزندانشان پیام غدیر را تا روز قیامت برسانند… و اینک این مهم بر عهده‌ی من و شماست همچنان که روزگاری بر دوش پدرانمان بوده و فردا‌ها نیز به دست فرزندانمان. راهکار‌های پیشنهادی زیر اندکی از راهکار‌های تبلیغ برای مظلوم‌ترین امیرِ تاریخ است:

یک معلم می‌تواند:

با برگزاری مسابقات مرتبط با غدیر در کلاسش؛ با اجرای مسابقات تزئینات بین کلاس‌ها؛ با اختصاص دادن بخشی از کلاسش به مباحث غدیری؛ با دادن موضوعات تحقیقی پیرامون غدیر؛ برگزاری جشن کوچکی با کمک دانش‌آموزانش در کلاس و… مبلغ غدیر باشد

یک دانش آموز می‌تواند:

با توزیع یک پاکت شکلات؛ با تزئین کلاس مدرسه‌اش؛ با تهیه روزنامه دیواری با موضوع غدیر؛ با آماده کردن دکلمه و قرائت در مجالس و … مبلغ غدیر باشد.

یک کاسب می‌تواند:

با دادن تخفیف ویژه در ایام غدیر برای مشتریان و پذیرایی شکلات وشیرینی؛ با نصب تابلو در مغازه‌ی خود، با تزیین ویترین مغازه و پیاده رو، برای غدیر تبلیغ نماید.

یک فرد از جامعه می‌تواند:

با پذیرایی از نمازگزاران در مسجد محل؛ ترویج فرهنگ عیدی دادن میان اقوام؛ با یک لبخند و شادباش غدیر؛ با خواندن خطبه برادری میان دوستانش؛ با تهیه چند عدد پرینت از این برگه …؛ با

دادن نذری در ایام غدیر؛ با هدیه‌ی کتاب و سی‌دی مرتبط با غدیر به فامیل و دوستان برای غدیر تبلّغ کند و یا با برگزاری مراسم جشنی

کوچک در خانه، در میان خانواده؛ با دیدار از اقوام و سادات؛ با پخش یک جعبه شیرینی میان همسایه‌ها، در زنده نگهداشتن نام غدیر سهیم گردد، با تزیین درب منزل یا آپارتمان خود، با التزام به آداب دینی مصافحه در غدیر، با تهیّه و گردآوری جدول، مقاله، شعر و… با موضوع غدیر و دادن آن به برگزارکنندگان جشن‌ها، با کمک مالی به برگزار کنندگان جشن‌ها و فعّالان عرصه‌ی غدیر، گذاشتن مطلب در سایت خود و ارسال پیام کوتاه غدیری برای دوستانش در تبلیغ غدیر سهیم باشد.

یک هیأت و یا یک گروه چند نفره می‌تواند:

با دیدار از سالمندان و اهداء هدیه به پدر و مادر‌های دینی ما، با برگزاری مراسم جشن. برای غدیر تبلیغ کند.
با ایجاد ایستگاه صلواتی، با کمک‌های مالی و رسیدگی به زندگی مستمندان در این ایّام، غدیر را در کام آنان شیرین کند.
با تبلیغات نوشتاری و نصب پلاکارد در محلّه، برای غدیر تبلیغ کند.

با مراجعه به یک بیمارستان در روز غدیر و عیادت از بیماران، دل‌های پریشان آن‌ها را در غدیر شاد کند؛ و بالاخره:
یک عالم می‌تواند با نوشتن مقاله و با درج یادداشت‌هایی در نشریّات، به سوالات مردم در مورد غدیر پاسخ بگوید.

یک راننده تاکسی می‌تواند در عید غدیر مسافرانش را با تخفیف ویژه به مقصد برساند.
یک امام جماعت مسجد می‌تواند با صحبت پیرامون غدیر.
یک گرافیست می‌تواند با طرّاحی کارت پستال با موضوع غدیر.
یک سخنران می‌تواند با سخنرانی در جشن‌های غدیر و یک نویسنده می‌تواند در روزنامه و یا نشریّه‌ای، پیام غدیر را به خوانندگان برساند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها